ماهان شبکه ایرانیان

آیت‌الله العظمی سبحانی:

خطر داعش از مغول بیشتر نیست/ وحدت کلمه رمز پیروزی مسلمانان

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم تاکید کرد: قطعا این بلای تکفیری‌ها و داعش بدتر از بلای مغول نیست به شرط اینکه ما وحدت کلمه داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی ظهر امروز 13 تیر در درس تفسیر سوره احزاب در مجتمع عالی فقه گفت: انبیای الهی هیچ یک با شمشیر به سراغ مردم نرفتند و این برداشت، اشتباه است که انبیا با قدرت و زور مردم را به دین هدایت کردند زیرا همه انبیاء ابتدا بامنطق و استدلال و توحیدشناسی به سراغ مردم رفتند.

ایشان افزود: انبیا در درجه اول با میزان و کتاب و منطق با مردم صحبت می‌کنند تا قسط و عدل را در میان مردم ایجاد کنند و اگر روزی مردم قصد کشتن انبیا را داشتند به دفاع برمی‌خیزند.

این مرجع تقلید بیان کرد: خداوند پس از بحث ارسال پیامبران و دین آنها به بحث آفریدن آهن نیز اشاره کرده است که در این زمینه باید گفت که این بحث با حکمت الهی سرو کار دارد زیرا اگر بخواهیم به شکل ظاهری به این مسئله نگاه کنیم باید بگوییم که اول منطق می‌آید ولی حکمت الهی این گونه است که اگر مردم علیه انبیا حرکت کردند و انبیا را ترور کنند، انبیا نیز دست روی دست نمی‌گذارند.

ایشان اظهار کرد: خداوند در آیه لااکراه فی الدین هم همین مسئله را بیان می‌کند که اول دین همان بحث منطق واستدلال است. در جایی که پیامبر 40 تن از قاریان و معلمان قرآن را به یک قبیله‌ای فرستاد و آنها به جای تعلیم قرآن سرآنها را بریدند؛ در اینجا دیگر جای سکوت نیست زیرا آنها بودند که از پیامبر خواستند که چند مبلغ قرآن برای آنها اعزام کند ولی آن افراد جانی پیمان‌شکنی کردند.

این مفسر قرآن بیان کرد: خداوند در سوره احزاب بیان می‌کند که 10 هزار نفر در اطراف مدینه جمع شدند و یک ماه این شهر را محاصره کردند. اولین ضربه‌ای که به آنها وارد شد، کشته شدن عمرو بن عبدود به عنوان بزرگترین قهرمان عرب به دست امام علی(ع) بود.

آیت الله العظمی سبحانی عنوان کرد: در مدینه سه اقلیت حضور داشت که اولین آنها بنی قینقاع بود که آنها به دلیل جسارتی که به یک زن مسلمان کردند پیامبر آنها را به شام کوچ داد. قبیله دوم بنی نضیر نیز با پیامبر عهد شکنی کردند و قبیله سوم قبیله بی قریظه بود؛ آنها با پیمانشان با پیامبر عمل کردند ولی در همین اثنای جنگ یهودیان خیبر که همراه قریش بودند مخفیانه به حلقه بنی قریظه آمدند و آنها را تحریک کردند که علیه پیامبر بجنگد.

ایشان افزود: پس از این وسوسه، رییس قبیله در وسط مدینه این پیمان را پاره کرد و در این حین بود که پبامبر از قضیه آگاه شدند، در این زمان دو افسر را برای بررسی اوضاع فرستادند ولی مشاهده کردند که رییس قبیله رایش کاملا برگشته و متوجه شدند که وی پیمان را شکسته است؛ پیامبر اکرم(ص) هم با الله اکبر پیروزی را برای مسلمانان نوید داد.

وی تاکید کرد: در همان زمان که خوف بر همه سایه افکنده بود حضرت الله اکبر گفتند و چند نفر در مدینه و در کوچه‌های مدینه شعار الله اکبر می‌دادند که دلگرم شوند و همین کار باعث شد که آن احزاب از مخفیگاه خود خارج نشوند.

این مرجع تقلید بیان کرد: پس از گذشت یک ماه همه 10 هزار نفر برگشتند زیرا یک طوفان عظیم به پا شد و همه آنها رفتند ولی بنی قریظه که در وسط مسلمانان بودند در این میان واماندند. ترس بر آنها حاکم شد و درهای قلعه را بستند؛ پیامبر بعد از نماز ظهر فرمان دادند که نماز عصر را در کنار این قلعه باید بخوانید؛ یهودیان چون مال دوست هستند ترس بر آنها غلبه کرد.

وی افزود: یهودیان افرادی برای مذاکره فرستادند سپس گفتند که سعد معاذ هرچه بگوید درست است که وی نیز طبق تورات بر آنها قضاوت کرد و گفت بر طبق تورات مردان آنها کشته شوند و زنانشان اسیر.

ایشان اظهار کرد: خداوند بیان می‌کند که گروهی را فرستادیم که گروهی را کشته و گروهی را اسیر کرد و به شما زمین و خانه ها و اموالشان را داد و زمینی که هنوز پای شما به آنها نرسیده است(اینجا خداوند به خیبر) اشاره دارد.

وی بیان کرد: قرآن حالات روایی خود را به خوبی رعایت کرده است. قرآن بیان می کند که این ده هزار نفر رفتند و این پیمان شکنان نیز نابود شدند و پس از نیز امر به دست مسلمانان افتاد.

آیت الله العظمی سبحانی تصریح کرد: امیدواریم این بلایی که غرب با ایجاد گروه‌های تروریستی تکفیری و داعشی برای مسلمانان درست کرده و گروهی نیز به آنها کمک کرده‌اند و قطعا خودشان به آن بلا گرفتار می‌شوند از مسلمانان برطرف شود. وی تاکید کرد: قطعا این بلا بدتر از بلای مغول نیست به شرط اینکه ما وحدت کلمه داشته باشیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان