ماهان شبکه ایرانیان

«دانگال» Dangal: چگونه یک درام هندی تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم ورزشی ۲۰۱۷ شد

یک اصل قدیمی در هالیوود هست که می‌گوید &#۸۲۲۰;فیلم‌های ورزشی سفر نمی‌کنند &#۸۲۲۱; (در کشورهای دیگر دیده نمی‌شوند)

یک اصل قدیمی در هالیوود هست که می‌گوید “فیلم‌های ورزشی سفر نمی‌کنند ” (در کشورهای دیگر دیده نمی‌شوند). فیلم بین‌های بین‌المللی که چیزی از بیس‌بال و فوتبال آمریکایی سردر نمی‌آورند، به خود زحمت نمی‌دهند که به سینما بروند و این دسته از فیلم‌ها را ببیند. کسانی که طرفدار اسکی روی یخ، کریکت یا دوچرخه‌سواری نیستند، خیلی ساده برای کارکترها یا داستان‌هایی که در این حیطه هستند اهمیتی قائل نیستند. هیچ‌کس حتی فکر نمی‌کند این فیلم‌ها ممکن است به زبان غیر انگلیسی هم باشد. اصلاً فکرش را هم نکنید!
البته قوانین ساخته‌شده‌اند تا شکسته شوند و در این صنعت “قوانین ” همیشه در حال شکسته شدن هستند. واقعاً چند نفر از دیدن «جری مگوایر» Jerry Maguire (فیلمی در سبک کمدی درام و ورزشی به کارگردانی کامرون کرو با بازی تام کروز، کوبا گودینگ جونیور و رنه زلوگر محصول سال 1996) یا «نقطه کور» Blind Side (فیلمی درام به کارگردانی جان لی هنکوک و با بازی ساندرا بولاک محصول سال 2009 آمریکا) سرباز زدن تنها به این دلیل که به فوتبال علاقه‌ای ندارند؟ چند نفر به دیدن «پسر کاراته‌کار» Karate Kid (فیلمی آمریکایی در سبک رمانتیک، درام و رزمی به کارگردانی جان جی. آویلدسن 1984) نرفتند چون علاقه‌ای به مارشال آرت ندارند؟ چند نفر در خانه ماندند تا به فیلم‌های چون «مثل بکام کات دار بزن» (2002 با بازی کیرا نایتلی) Bend It Like Beckham، «مایتی داکز» (1992) The Mighty Ducks یا «سرزمین رؤیاها» (1989 با بازی کوین کاستنر) Field of Dreams اعتراض کنند؟

«نقطه کور»

واقعیت این است که فیلم‌های ورزشی در بهترین حالت خود می‌توانند هر چیزی را که ما از یک داستان خوب انتظار داریم به ما بدهند؛ بدون توجه به زمینه‌های ورزشی که زمینه داستان را شکل می‌دهند. در زمان ساخت یک فیلم با تِمِ ورزشی، طیف وسیعی از تجربه و احساسات انسانی در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ کمدی «شب‌های تالادگا» (2009) Talladega Nights، تراژدی «دختر میلیون دلاری» (2004) Million Dollar Baby، خیانت «یونایتدِ لعنتی » (2009) The Damned United، عشق «راکی» Rocky، نفرت « Off the Black»، خودویرانگری «گاو خشمگین» (1981) Raging Bull، خلاقیت «مانی بال» (2011) Moneyball، استقامت «رودی» «1993) Rudy و نیکوکاری «نقطه کور» The Blind Side. و همیشه همیشه، داستان همیشگیِ غالب آمدن یک شکست‌خورده بر نابرابری‌ها و ناممکن‌ها و رسیدن به شکوه.
بااین‌حال زمانی که مدیران شرکت والت دیزنی Walt Disney Company  سرمایه‌گذاری و پخش یک فیلم درام خانوادگی درباره جهان کُشتی آماتور در یک‌گوشه دورافتاده؛ در روستایی در هندوستان را متقبل شدند که به زبان هندی ساخته‌شده، هیچ‌کس نمی‌توانست به‌هیچ‌عنوان تصور کند که این فیلم به بزرگ‌ترین و موفق‌ترین فیلم امسال این استودیو تبدیل شود. هیچ‌کس حتی خواب این را هم نمی‌دید که این اسراف سخاوتمندانه پول، داشتن پردرآمدترین فیلم ورزشی سال 2017 برایشان را ضمانت کند.اما این دقیقاً اتفاقی بود که رخ داد. «دانگال» Dangal تاکنون بیش از 305 میلیون دلار فروش جهانی داشته و هنوز با همین موفقیت در حال فروش است. این فیلم در حال حاضر یک موفقیت واقعی برای دیزنی است، «دانگال» چهارمین فیلم پرفروش سال بعد از «دیو و دلبر» Beauty and the Beast، « نگهبانان کهکشان بخش 2» Guardians of the Galaxy Vol. 2 و «دزدان دریایی کارائیب: مردگان داستان نمی‌گویند» Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales است و تاکنون این بزرگ‌ترین فیلم ورزشی سال است.
اما این اتفاق چگونه رخ داد؟

«دانگال» مثل بقیه فیلم‌های ورزشی فوق‌العاده، واقعاً درباره ورزشی که دارد نشان می‌دهد نیست. این فقط بخشی از کل است. بیشتر اتفاقات در زمین کشتی رخ می‌دهد اما آنچه فیلم درواقع به آن می‌پردازد سفری احساسی است. این فیلم درباره شانس دوباره است. عشق، ازخودگذشتگی والدین، غالب آمدن بر ناممکن‌ها برای بُرد و فیلم داستانش را هیجان‌انگیز، دلربا و گاهی طنزآمیز بیان می‌کند. این فیلم به‌واقع محبوب و جذاب است. مانند همه فیلم‌های ورزشی عالی، این فیلم نیز حرف مهمی درباره معنای انسان بودن دارد.
«دانگال» به کارگردانی و نویسندگی نیتِش تیواری Nitesh Tiwari، بازیگری عامر خان Aamir Khan و تهیه‌کنندگی مشترکِ عامر خان، والت دیزنی و یو تی وی موشن پیکچرز UTV Motion Pictures است. این فیلم داستان واقعیِ ماهاویر سینگ پوگات Mahavir Singh Phogat، یک کشتی‌گیر سابق آماتور را تعریف می‌کند که از فرصت تبدیل‌شدن به یک قهرمان بین‌المللی محروم شده بود، او دخترانش را آموزش می‌دهد تا به رؤیاهایش جامع عمل بپوشاند. دختران با فداکاری‌های زیاد به نیابت پدر خود را به اهداف او می‌رسانند و تبدیل به قهرمانان بین‌المللی کشتی می‌شوند.
هنگامی‌که «دانگال» در ماه دسامبر گذشته در هند به روی پرده‌های سینما رفت تبدیل به یک موفقیت عظیم شد؛ یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای هند؛ با فروش داخلی 495 کرور روپیه (77 میلیون دلار). این فیلم به همچنین در آمریکای شمالی، مالزی، استرالیا، نیوزیلند و امارات متحده عربی پرفروش بود. اما همه این‌ها تنها یک مقدمه برای آنچه بعداً رخ داد بود: چین.در اوایل ماه می، پنج ماه بعد از انتشار فیلم در هند، «دانگال» به خاورمیانه آمد. چین پیش‌ازاین نیز قلمروی بزرگ برای عامرخان بود. کسی که فیلم‌های پیشینش «پی. کِی.» .P.K و «سه احمق» 3 Idiots به‌طور گسترده‌ای شناخته‌شده و محبوب بودند؛ اما آنها این درام کشتی‌گیری را به‌گونه‌ای بی‌سابقه پذیرا شدند. کیفیت فیلم، موضوع توانمندسازی زنان و بالاتر از همه رزونانس فرهنگی آن باارزش‌های چینی آن را تبدیل به پدیده باکس‌ آفیس کرد. «دانگال» به فروش فوق‌العاده 185 میلیون دلاری در چین دست‌یافت و همچنان باقدرت تمام در حال فروش است. این فیلم در تایوان نیز به موفقیت‌های بزرگی رسیده است و همچنان به قلمرو خود در سراسر جهان می‌افزاید. شاید «دانگال» در زمانی که دیزنی آن را خرید متقاعدکننده‌ و قابل‌رقابت به نظر نمی‌رسید اما اکنون تبدیل به یک قهرمان جهاتی جدی شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان