حجت‎الاسلام مبلغی:

جهان به یک نهضت فراگیر اخلاقی نیازمند است/ آیه ۲ مائده؛ مبنایی برای تعامل ادیان

گروه حوزه‎های علمیه: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گفت‎وگو، راهی تاثیرگذار جهت رفع مشکلات عارض بر مناسبات ادیانی و انسانی است گفت: جهان به یک نهضت فراگیر اخلاقی نیازمند است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) حجت‎الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در کنفرانس گفت‎وگوی ادیان و تمدن‎ها که با حضور شخصیت‎های تاثیرگذار از سراسر جهان در شهر بارسلونای اسپانیا برگزار شد، با اشاره به ضرورت تقویت اخلاق در گفت وگوهای فی مابین ادیان و مذاهب و کشورها گفت: اگر در فضای مناسبات بشری، حال و هوای اخلاق حاکم شود، گفت‎وگوها در چهار زمینه اهداف گفت‎وگو، جایگاه گفت‎وگو و موضوعات گفت‎وگو و دایره شرکت کنندگان در گفت‎وگو تقویت می‎شود.

مبلغی افزود: به هر میزان که اشتراکات در گفت‎و گوها افزایش پیدا کند، به همان اندازه ضریب رسیدن به نتیجه نیز بیشتر خواهد شد و اخلاق نقش مهمی در افزایش دایره مشترکات دارد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه اگر تمرکز بر اخلاقیات محقق شود، افراد بسیاری انگیزه شرکت در گفت‌و‎گوها را پیدا می‎کنند، گفت: گفت‌و‎گو راهی تاثیرگذار و مهم برای حل مشکلات عارض در روابط میان مجموعه‎های بشری به شمار می‎آید. از این رو باید در جهت تقویت، توسعه و تعمیق آن کوشید و طبعا چنین امری نیازمند پیشنهادها و پژوهش‎های مرتبط است.
مبلغی در این کنفرانس بین‎المللی، زمینه سازی برای ایجاد یک نهضت فراگیر اخلاقی در جهان را به عنوان یک پیشنهاد مطرح کرد و گفت: به همان اندازه که ما به ترویج و گسترش اخلاقیات محیط طبیعی زندگی بشر نیاز داریم به همان میزان به ترویج و استقرار اخلاقیات محیط روابط اجتماعی نیازمند هستیم.
استاد برجسته حوزه علمیه قم بردن گفت وگوها به سمت اهداف اخلاقی و یا داری ابعاد اخلاقی، ایجاد جایگاهی تأثیرگذار برای گفت‌وگو و گسترش محورهای گفت وگو و گسترش دایره طرف‎های گفت‌وگو را از نتایج نهضت اخلاقی‎سازی در جهان برشمرد و بیان داشت: اگر تمرکز (ولو به صورت نسبی) بر اخلاق نباشد، هر طرف، گفت‌وگو را به سوی اهداف خاص خود می‎کشاند.
مبلغی ادامه داد: اهداف می‎توانند صد در صد با یکدیگر متفاوت باشند در حالی که در صورت حاکم شدن یک فضای اخلاقی ولو به صورت نسبی، گفت‌وگوها به سمت محقق ساختن اهدافی پیش می‎روند که یا اخلاقی هستند و یا ابعادی از اخلاق را با خود به همراه دارند.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآورشد: البته این نتیجه زمانی عائد خواهد شد که طرفین گفت وگوها بپذیرند که اخلاق به نفع همه است.
مبلغی گفت: تاثیر ایجاد جایگاهی تأثیرگذار برای گفت‎وگو نیز از آن جهت است که در شرایط تقویت اخلاق، دایره مشترکات را در گفت‎وگو بیشتر می‎کند، و خاستگاه‎های گفت‎وگو را منعطف تر می‎سازد و واضح است که هر مقدار اشتراکات در گفت‎وگوها افزایش یابد، ضریب رسیدن به نتیجه بیشتر خواهد شد.
وی بیان داشت: دو طرف با تمرکز بر اخلاقیات می‎توانند در گفت‎وگوها به مسائل مادی صرف بسنده نکنند بلکه مسائلی که منافع انسانها در آن نهفته است را بر روی میز گفت‎وگوها قرار دهند. برای مثال می توانند با توجه به آیه دو در سوره مائده در خصوص «همکاری در نیکی‎ها» یا گسترش تبادل نیکوکاری و ارائه آن به بشریت گفت‌وگو کنند.
آیت الله مبلغی تصریح کرد: همانطور که واضح است با گسترش دایره نیکوکاری به تمامی بشریت، آرامش ویژه‎ای در محیط‎های انسانی ایجاد می‎شود. پیامبر اکرم‌(ص) در یک روایت می‎فرماید: الْبِرُّ مَا سَکَنَتْ إِلَیْهِ النَّفْسُ وَاطْمَأَنَّ إِلَیْهِ الْقَلْب، نیکوکاری چیزی است که جان‎ها با آن آرام گیرد و دل‎ها به آن آرامش یابد.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: این گسترش زمانی محقق خواهد شد که اذعان کنیم، نیکوکاری و برّ، مفهومی گسترده شامل مصداق های متعدد در زمینه های مختلف اقتصادی، طبی، سیاسی، فرهنگی و ... است.
یادآور می‎شود نشست گفت‎وگوی ادیان و فرهنگ‎ها با هدف تعیین راه‎کارهای حمایت از صلح و ثبات و مبارزه با تعصب و تقویت همزیستی مسالمت آمیز و ایجاد راه‎های مناسب برای برقراری گفت‎وگوی میان ادیان و فرهنگ‎های مختلف در حال برگزاری است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان