فرهاد عباسی خبر داد:

دروس حوزوی با توجه ویژه به قرآن به‌روزرسانی می‌شود/ طراحی نظام آموزشی جدید طی ۵ سال

گروه حوزه‎های علمیه: مدیر کل دفتر امور آموزشی و مدارس حوزه‌های علمیه تاکید کرد: دروس حوزه به روزرسانی می‌شود و در نظام آموزشی جدید توجه ویژه‎ای به قرآن صورت خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرهاد عباسی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: توجه کامل به دروس قرآنی از ممیزات و نکات بارز در نظام آموزشی جدید حوزه‌های علمیه است.

وی افزود: در نظام آموزشی جدید، توجه ویژه‌ای به مفاهیم قرآن، تفسیر و سایر موضوعات علوم قرآنی شده است و طلاب در طول شش سال تحصیلی به صورت گسترده با معارف و مفاهیم قرآنی آشنا می‌شوند.

عباسی با اشاره به تدوین و طراحی نظام آموزشی جدید با حضور کارشناسان و اساتید خبره بیان کرد: طرح نظام آموزشی جدید به صورت آزمایشی در چند مدرسه اجرا خواهد شد و اگر نیاز به رفع برخی مسایل و مشکلات آن باشد بعد از اصلاح، تدابیر لازم برای آن اندیشیده می‌شود.

اجرای آزمایشی

مدیرکل دفتر امور آموزشی و مدارس حوزه‌های علمیه تصریح کرد: این طرح ابتدا در سه مدرسه در قم و 9 مدرسه دیگر در سطح کشور اجرا می‌شود.

وی افزود: دغدغه جدی ما برگزاری صحیح این دوره‌ها است زیرا نظام آموزشی جدید در بالاترین سطح مدیریتی حوزه تدوین شده و مدیر حوزه به صورت جدی بر متون و شیوه تدوین و ... نظارت داشته‌اند.

عباسی اظهار کرد: تمامی دروس در نظام آموزشی جدید حوزه براساس نیازهای جاری حوزه و کشور عنوان‌بندی و میزان حجم آن مشخص شده و سرفصل‌های دروس نیز با حضور استادان خاص در هر رشته طراحی و تدوین شده است و بهترین‌های حوزه در آن نقش داشته‌اند.

وی اظهار کرد: برای تدوین این نظام، کارگروه‌هایی از کمیته‌های مختلف استادان تشکیل شد و طی جلسات متعددی به سرانجام رسیده است و منتظر دریافت بازخوردهای آن هستیم.

عباسی عنوان کرد: با توجه به اینکه اصلاح نظام آموزشی حوزه و تحول در آن هم خواست رهبری معظم انقلاب بوده است و هم مراجع دغدغه داشته اند شورای عالی حوزه نیز برای تکامل بخشیدن به دروس این نظام را تدوین کرده است.

5 سال کار برای نظام آموزشی جدید

عباسی گفت: کارگروهی به مدت 5 سال در شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه، نظام جدید را طراحی کرد‌ه‌اند که از جمله آن، همه دروس دارای سرفصل مصوب است تا کتب بر اساس سرفصل‌ها تصویب شود.

مدیر مرکز تخصصی حدیث حوزه افزود: از جمله ویژگی‌های نظام جدید این است که دروس طلاب دارای مدارک سیکل، دیپلم و ... از جهت محتوا و سنوات آموزشی تفاوت دارند.

عباسی ادامه داد: همچنین برخی دروس در حوزه نیاز بیشتری نسبت به آن حس می‌شده است و در این نظام جدید تقویت  شده از جمله درسی مانند لغت‌شناسی که به عنوان درس رسمی گنجانده شده یا منطق کاربردی که مورد توجه بیشتر قرار گرفته است.

توجه ویژه به قرآن

وی تاکید کرد: توجه به قرآن کریم و مسایل مرتبط با آن از جمله ویژگی‌های بارز نظام آموزشی جدید در حوزه است.

عباسی در پاسخ به این سؤال که آیا حوزه با متون و ادبیات قدیمی خداحافظی خواهد کرد ادامه داد: دروس حوزه در نظام آموزشی جدید به روز رسانی می‌شود یعنی دروس و متون کهن و قدیمی ارایه نخواهد شد ولی امتیازاتی که آن متون داشته‌اند در این نظام آموزشی نیز حفظ می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر