آیت‌الله مقتدایی خبر داد:

تشکیل کلاس‌های فقه بازار برای اصناف در مدارس علمیه

گروه حوزه‎های علمیه: دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه از آغاز اجرای طرح کلاس‌های فقه بازار برای بازاریان در برخی مدارس استان تهران خبر داد و گفت: در استان قم نیز به زودی این کلاس‌ها تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله مرتضی مقتدایی، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه امروز 16 شهریور در نشست خبری انجمن حمایت از توسعه حوزه‎های علمیه در سخنانی گفت: این انجمن برای کمک به ساخت و ساز، بازسازی و تعمیر و تجهیز حوزه‌های علمیه سراسر کشور از سال 1392 فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: در این مدت، علاوه بر جذب کمک خیرین تلاش کرده‌ایم تا ارتباط تنگاتنگ میان روحانیت و بازاریان ایجاد کنیم  زیرا در گذشته این ارتباط گسترده تر بوده است.

مقتدایی افزود: یکی از مصادیق تعامل میان بازاریان و حوزه این است که احکام مورد نیاز بازاریان را به آنان آموزش دهد همان طور که آنان احکام نماز و روزه خود را فرا می گیرند.

وی بیان کرد: با تعامل صورت گرفته مقرر شده است تا مدارس علمیه نزدیک بازار یک استادی را برای بیان فقه بازار تعیین کنند و از طرفی اصناف نیز لیستی از علاقه‎مندان را تهیه و به مدرسه ارایه کنند تا کلاس‌ها به صورت منظم، نظام مند و سامان مند و به صورت هفته‎ای یک جلسه برگزار شود.

آغاز کلاس‎ها در 6 مدرسه علمیه

مقتدایی تصریح کرد: این کلاس‎ها در استان تهران در شش مدرسه آغاز شده است و تعداد زیادی از بازاریان در آن حضور دارند و با درخواست اصناف استان قم نیز قرار است در چند مدرسه در این استان نیز انجام شود و در صورت درخواست استان‌های دیگر برای آنان نیز این کلاس‎ها تشکیل می‎شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن حامیان توسعه حوزه‎های علمیه با بیان اینکه مسئولان اصناف ضامن اجرای این دوره‎ها هستند به برخی خدمات انجمن در طول مدت فعالیت اشاره کرد و گفت: ما به بازاریان گفته‎ایم که پول از شما نمی‎خواهیم لیستی از نیازهای حوزه را ارایه می کنیم و هر کس می‎تواند به قدر توان خود در این راه کمک کند.

ارزش کسب حلال

دبیر شورای عالی حوزه با اشاره به اهمیت روایات کسب حلال تصریح کرد: کسب حرام براساس روایات در زندگی فرد و خانواده وی تاثیر منفی می‎گذارد و رشد و نموی ندارد و اگر داشته باشد برکت نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: بازاریان خیر و نیکوکار نباید تصور کنند که صرفا با تعدادی طلاب در حوزه سر و کار دارند که البته کمک به آن ها نیز بایسته و شایسته و مورد رضایت امام زمان است ولی از میان همین افراد مراجع تقلید آینده بیرون خواهند آمد.

قائم مقام جامعه مدرسین اظهار کرد:  در گذشته‎های دور ارتباط نزدیکی بین روحانیت و بازار بوده است و در دوران مبارزات امام راحل بسیاری بازاریان به زندان رفتند و اعدام شدند و هر چه داشتند برای دفاع از اسلام خرج کردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان