ماهان شبکه ایرانیان

انتقاد آیت‌الله‌العظمی مکارم به تعطیلات زیاد و ساعات درسی کم حوزه

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی تاکید کرد: متاسفانه ساعات درسی در حوزه کم است و تعطیلات نیز زیاد است.

به گزارش خبرگزاری بین‏‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله‏ العظمی ناصر مکارم شیرازی امروز 14 شهریور در مراسم آغاز سال تحصیلی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: خوشبختانه امروز شرایط بسیار خوبی برای تحصیل طلاب وجود دارد که باید قدردان این موقعیت و جوانی خویش باشند.
این مرجع تقلید با اشاره به فضیلت علم‌آموزی در دین افزود: خداوند در دو آیه به خوبی فضیلت علم را مد نظر قرار می‎دهد که اولین آن مختص به آیه 12 سوره طلاق است که خداوند فرمودند که زمین و آسمان و آفرینش را برای آگاه شدن مردم به علم خدا آفریده است.
وی گفت: خداوند در آیه ابتدایی سوره علق نیز به خوبی به این بحث اشاره می‌کند که پس از آفرینش انسان و نعمت آفرینش، نعمت علم بالاترین نعمت خداوند بر بندگان است که باید شاکر این نعمت باشند.
این مرجع تقلید اظهارکرد: امام علی(ع) در حدیثی بسیار زیبا، به آثار و برکات علم اشاره می‎کند؛ حضرت امیر(ع) برکات علم را در چند وجه بیان می‎‌کند که نخستین وجه آن تواضع است.
وی تصریح کرد: امام علی(ع) در ادامه به برکات دیگر علم اشاره می‎کند که در آن برکاتی چون تقوا، پرهیز از گناه، پیروی از حق، افزایش و محبت بین برادران و گوش دادن به سخن علما ذکر شده است.
این مرجع تقلید بیان کرد: امروز دوره‎ای است که مکتب اهل بیت(ع) و اسلام بالاترین هجمات را علیه خود می‎بیند و طلاب علوم دینی بخشی از سنگر مقاومت در مقابل این هجمات را تشکیل می‎دهند و به همین خاطر باید در این عرصه‎ها کوشا باشند.
استاد حوزه علمیه گفت: خوشبختانه امروز فقه و اصول به عنوان دو علم اصلی در حوزه تدریس می‎شود و امیدواریم که این دو علم توسعه یابد تا بتوانیم در چنین مدرسه‎هایی مثل امام کاظم(ع) پس از یک دوره تدوین شده، مجتهد کامل تربیت کنیم.

نظم؛ راز موفقیت

آیت‎الله مکارم شیرازی بیان کرد: طلاب باید اصولی را در زندگی طلبگی خود رعایت کنند و بدانند که تنها در سایه رعایت این اصول است که به موفقیت خواهند رسید که اولین آن نظم است.
وی گفت: اگر طلاب نظم نداشته باشند در حقیقت برخلاف مدار هستی حرکت می‎کنند که قطعا ره به جایی نخواهند برد و دومین نکته‎ای که باید رعایت کنند، سعی و تلاش است زیرا بدون سعی و تلاش هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد مثل مراجع و بزرگان دین که همگی درسایه همین تلاش به این مراتب رسیدند.
این مرجع تقلید بیان کرد: نکته بعدی و بسیار مهمی که در زندگی طلاب باید رعایت شود، اصل تقوا و خلوص است زیرا اگر کاری بدون خلوص انجام شود هیچ ارزشی نخواهد داشت و هیچ اتفاق خوبی نیز در پرتو آن علم برای انسان روی نخواهد داد.
وی با انتقاد از ساعات کم تحصیلی در حوزه گفت: متاسفانه ساعات درسی در حوزه کم است و تعطیلات نیز زیاد است که بنده با سفارش به مدیران این مدرسه مقرر کردم که ساعات آموزشی این مدرسه زیاد و تعطیلات آن کم باشد تا بهره علمی طلاب نیز بالاتر برود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان