مراجع معظم تقلید با صدور پیام‎هایی تاکید کردند:

آل سعود توانایی اداره حرمین شریفین را ندارد/ حوزه علمیه فردا تعطیل است

گروه حوزه‎های علمیه: مراجع معظم تقلید با صدور پیام‎های جداگانه ضمن تسلیت حادثه غمبار منی، حکومت عربستان را مقصر اصلی این ماجرا دانسته و تاکید کردند: آل سعود توانایی اداره حرمین شریفین را ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پیام خویش آرده است: حادثه دردناک منا جهان اسلام را غرق در عزا ساخت، فاجعه ای که منجر به از دست رفتن و مجروح شدن جمع زیادی از مسلمانان همه کشورها و کشور عزیزمان شد . چشم ها در فراغ خونبار و قلب ها در آتش این مصیبت عظما سوزان است.

اینجانب به تمام مسلمین جهان و به ویژه خانواده هایی که عزیزان خود را از دست داده اند صمیمانه تسلیت عرض می کنم . امیدوارم روح پاک آنها در جوار رحمت الهی با ارواح شهدای کربلا محشور گردد و خداوند به بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مرحمت کنند و آنها را ذخیره یوم المعاد قرار دهد.

این فاجعه عظیم ایجاب می کند که علمای اسلام از یک سو و سیاستمداران از سوی دیگر در اسرع وقت جلساتی تشکیل دهند و برای اداره حرمین شریفین فکری کنند کسانی که اکنون مسئول هستند عملا ثابت کردند توانایی این کار را ندارند و امکان تکرار این فاجعه در سال های دیگر مراسم حج را بصورت یک عبادت وحشتناک در آورد و به قداست حج ضربه شدیدی وارد می کند تا افکار عمومی در جهان اسلام آماده است در این باره فکری کنند.هیاتی مدیر و مدبر و با تجربه کافی برای اداره حرمین شریفین معین گردد و مانعی ندارد سعودی ها هم جز این هیئت باشند. به یقین اگر در این امر کوتاهی شود مسئولیت حوادثی که امکان دارد خدایی ناکرده تکرار شود بر گردن همگان خواهد بود.

تدبیری اندیشیده شود

آیت الله شبیری زنجانی نیز در پیامش آورده است: باکمال تأثر و تأسف، در ایام باعظمت حج ابراهیمی امسال، شاهد حوادث غمبار و دلخراش مکه و منا بودیم که به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از زائران بیت‌الله الحرام منجر شد و امت اسلام را عزادار نمود.

اینحانب ضمن تسلیت به محضر حضرت ولی‌عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف)، امت اسلامی و خانواده‌های قربانیان، برای جان‌باختگان غفران و رحمت واسعه الهی، برای بازماندگان صبر و اجر، و برای مجروحان شفای عاجل را مسئلت دارم. انشاء الله تدبیری صحیح اندیشیده شود که دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم.

آل سعود نان قداست حرمین شریفین را می‎خورند

آیت‎الله العظمی جوادی آملی نیز در پیامش تاکید کرده است: سانحه سنگین و رنج بار سرزمین وحی را به محضر حضرت بقیه الله ارواح من سواه فداه، تسلیت عرض نموده و غفران الهی را برای ضیوف الرحمانی که رحلت نموده اند، مسئلت می نماییم.
آنچه بر اندوهباری این رخداد تلخ و سوگ اسفبار می افزاید، بی تدبیری و سوء مدیریت مسئولان سرزمین وحی است، اینان که نان قداست آن بلد امین را به بهای نا امنی می خورند، نه پاسخی درپیشگاه صاحب آن سرزمین یعنی خدای سبحان دارند و نه جوابی در برابر مسلمانان جهان بویژه خانواده‎های معزز جانباختگان.

اگر سازمان‎های حقوق بشر تحت اسارت استکبار جهانی نمی‎بود، فریاد حق طلبانه آن نهاد، هم اکنون به گوش می رسید و اگر جوامع بین الملل از نفوذ استثمار آزاد بودند، هم اکنون مسئولان بی تدبیر عربستان را به محاکمه فرا می‎خواندند. تنها چاره صیانت از حقوق مردم، بیداری خود آنهاست، به امید آن روز.

آل سعود نوکر آمریکا است

آیت الله الظعمی نوری همدانی نیز در پیامی آورده است: مصیبتی که روز گذشته در حرکت مسلمانان برای رمی جمرات در سرز مین منا به وقوع پیوست مصیبت بسیار بزرگ و فاجعه عظیمی برای اسلام و مسلمین است. آیا وقت آن نرسیده است که مسلمانان جهان و دولت‎های اسلامی به جنایت‌هائی که آل سعود در تاریخ ننگین خودشان داده و روز بروز در ارتکاب جنایات بیشتر در عراق و یمن و سوریه و بحرین چهره زشت و شوم خود را بهتر نشان می‎دهند تصمیمات جدی و اجتماعی در این مورد بگیرند.

این مرجع تقلید افزوده است: همه می‌دانند که آل سعود که خود را خادم الحرمین الشریفین می‎دانند جز نوکری آمریکا و ارتباط با صهیونیست‌ها و تقویت و ایجاد گروه‌های تکفیری و داعش و بوکوحرام که جز کشتار و تخریب و ایجاد تفرقه بین مسلمانان نقشی ندارند امروز یکی از مشکلات دنیای اسلام است و بالاخره ما امروز از مسلمانان جهان می‎خواهیم که با توکل به خدا و احساس مسئولیت الهی ساکت نباشند و با وحدت و یکپارچگی در برابر قدرت‎های شیطانی تصمیمی که موجب عزّت و یکپارچگی و عظمت اسلام و مسلمین است بگیرند. إن تنصروا الله ینصرکم و یثبت أقدامکم.

ابراز تالم شدید
همچنین آیت الله العظمی علوی گرگانی در پیامش تاکید کرده است: حادثه غمبار منا و مکه، که در آن تعداد زیادی از هموطنان و مسلمانان کشورهای مختلف از دنیا رفتند موجب تألم شدید اینجانب گردید. در زمانه‌ای که حکومت آل سعود تمام هم و غم خود را معطوف به جنایت در یمن کرده است و علیرغم ادعاهای واهی از ابتدا به عبودیت پروردگار اعتقادی نداشته و همانند پادشاهان مستکبر به کشتار ملت مظلوم و بی‌پناه یمن و فتنه‌گری در منطقه مشغول هستند، ضعف مدیریت و چه بسا سوء عملکرد آن‌ها در این حادثه نیز موجب وقوع این فاجعه مصیبت بار شده است.

لازم است که مسئولین کشورهای اسلامی فکری عاجل کرده و با تحت فشار قراردادن عربستان از تکرار این حوادث در سال‌های دیگر جلوگیری به عمل آید. آنچه که مسلم است اینجان باختگان تماما ضیوف الرحمن و مهمانان الهی بوده‌اند و پروردگار عالم بر اساس کرم الهی خود و آن‌گونه که شایسته خود می‌باشد از آنها پذیرایی خواهد نمود. اینجانب در درجه اول به ساحت مقدس امام زمان علیه السلام و همچنین رهبری انقلاب و مراجع معظم تقلید و سپس به امت اسلامی و مردم عزیز و عزتمدار ایران اسلامی و همه آزادمردان جهان و بازماندگان این مرحومین تسلیت گفته و برای آن مصیبت دیدگان صبر و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم و امیدوارم که خداوند بهترین ثواب صابرین را به آن‌ها اعطا فرماید.

تکلیف امت اسلامی سنگین تر شده است
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نیز آورده است: حادثه اسفناک و ضایعه مولمه در خانه امن الهی که منجرّ به کشته و مجروح‌شدن تعداد زیادی از زائران بیت‌الله الحرام گردید موجب تأسّف و تأثّر فراوان شد؛ با قلبی آکنده از اندوه و ناراحتی، این حادثه اسفبار را به ساحت مقدّس حضرت ولیّ عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف و خانواده‌های داغدار، و به امّت اسلامی در سراسر جهان تسلیت گفته و رحمت واسعه الهی برای قربانیان، صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان و شفای کامل مجروحان را از خداوند متعال مسألت دارم.

وی افزوده است: بی‌شکّ وقوع چنین حوادث دردناکی، تکلیف را برای امّت اسلامی زیادتر نموده که باید با تدبیر و مدیریت صحیح و هماهنگی کامل از تکرار چنین وقایع ناگواری جلوگیری نموده و راه برای انجام مناسک حج در خانه امن الهی که قبله مسلمانان و کعبه آمال چند میلیارد مسلمان  است فراهم نمایند؛ و لا حول و لا قوة الا بالله العلیّ العظیم.

همچنین مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و حوزه خواهران نیز با صدور پیام هایی جداگانه بر لزوم برخوردکشورهای اسلامی با این مسئله تاکید کردند.

حوزه خواهران در پیامش آورده است: حادثه اندوهبار عید قربان در سرزمین منا که در آن بسیاری از زائران حریم امن الهی و همچنین تعدادی از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست دادند قلب تمامی مسلمین جهان و ملت شریفمان را به درد آورد. حج ابراهیمی امسال با بی کفایتی حکام نالایق حرمین شریفین تبدیل به یکی از تلخ‌ترین موسم‌های حج گشت و عید مسلمین به عزای امت اسلام تبدیل شد.
حوادث غمبار در این موسم چه در کنار کعبه و چه حادثه دردناک منا نشان از بی‌برنامه‌گی و سهل‌انگاری در اداره امور حج دارد و جا دارد که دولت عربستان مسئولیت این حوادث را به عهده بگیرد.

پیام حوزه قم

همچنین حوزه علمیه قم در پیامش آورده است: به نظر می‌آید عدم تمرکز مسئولین این کشور بر وظایف ذاتی خویش در میزبانی ضیوف‌الرحمان و درگیر شدن در جنگهای متعدد خونین و بی هدف همچون کشتار مردم مظلوم یمن و پشتیبانی از تروریست های منطقه ای ، اصلی ترین عامل این بی تدبیری ها و مصیبت های ناگوار است.

از این مهم نباید غافل بود که، استکبار جهانی و مولود نامشروع آن صهیونیزم بین الملل در صدد ایجاد اختلاف در جوامع اسلامی و گسستن این ریسمان الهی می باشد و مترصد است تا با تحریف و التقاط، چهره نورانی اسلام را مخدوش نموده و افکار و اذهان امت اسلام را از محو رژیم جعلی صهیونیستی منحرف سازد و نخبگان و خواص به ویژه حوزه های علمیه بایستی با درک شرایط فعلی و نصب العین قرار دادن سخنان ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی در قبال خنثی نمودن این توطئه مذبوحانه گام های محکمِ علمی و عملی بردارند.

فردا حوزه های علمیه تعطیل است
روابط عمومی حوزه علمیه در اطلاعیه ای از تعطیلی حوزه در روز شنبه، چهارم مهر ماه خبر داد و تاکید کرد: درپی واقعه اسفناک روز عید قربان در منا و اعلام عزای عمومی حسب موافقت و تاکید مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم ) و بزرگان حوزه درس‌های حوزه های علمیه سراسر کشور در روز شنیه چهارم مرداد ماه 94 تعطیل اعلام می‎گردد. به همین مناسبت تجمع اعتراضی اساتید و طلاب حوزه علمیه قم و سایر اقشار مختلف مردم  متدین ساعت 10/30صبح در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار می‎شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر