شناسه : ۳۰۰۶۰۴ - سه شنبه ۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۸
مبلغی:
بد فهمی شریعت مهمترین عامل در پدیده مهاجرت به سوی خشونت است
گروه حوزههای علمیه: بد فهمی شریعت، مفاهیم اسلامی را از محتواهای منطقی و انسانی خود فارغ میسازد و یکی از مهمترین عوامل گرایش افراد به سمت خشونت محسوب میشود.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین احمد مبلغی 29 شهریور در همایش «روابط فرهنگی ایران و چین به عوامل مؤثر در پدیده «مهاجرت به سوی خشونت» پرداخت و بیان کرد: پدیده مهاجرت و پیوستن افرادی از پارهای از اقلیتهای مسلمان به سوی گروههای تروریستی (که ما از آن جهت رعایت اختصار «مهاجرت به سوی خشونت» تعبیر میکنیم) از عواملی چند ریشه میگیرد.
وی افزود: در این میان دو عامل مهمتر به نظر میآیند، که عبارتند از جهل به حقیقت شریعت اسلامی، زیرا متون حاوی شریعت اسلامی همانند متون تاریخی دیگر در معرض بد فهمی و کج تفسیری قرار دارند. شریعت بدفهمیده شده، هنگامی که تحت آموزش قرار میگیرد، راه به درون جامعه میبرد و از آن پس منشأ پیدایش تحرکات و پدیدههایی اجتماعی با محتواهای غلط و عمدتا مشقت بار برای جامعه میگردد.
مبلغی با اشاره به این که تحرکات و پدیدههای اجتماعی مبتنی بر فهم و آموزش غلط دین، خطری بزرگ و فزاینده هستند؛ زیرا با تکیه بر ظرفیت و جاذبه دینی شکل میگیرند و ارتقا مییابند، گفت: بد فهمی شریعت، مفاهیم اسلامی را از محتواهای منطقی و انسانی خود فارغ میسازد و به آنها معانی خشونت بار و ضد بشری میبخشد.
وی با ذکر دو مثال در تشریح این عامل مؤثر در پدیده «مهاجرت به سوی خشونت» یاد آور شد: مثال اول؛ هجرت است. بر اساس آیات قرآنی فلسفه هجرت از منطقهای به منطقه دیگر، «رفتن به سمت گشایش و سعه، و رهایی از تنگناها» است. خواه از تنگناهای خشونت و خواه از تنگناهای معیشت» که قرآن کریم نیز در این باره می فرماید:«وَمَن یُهَاجِرْ فِی سَبِیلِ اللّهِ یَجِدْ فِی الأَرْضِ مُرَاغَمًا کَثِیرًا وَسَعَة»هر که در راه خدا هجرت کند در زمین اقامتگاه هاى فراوان [امن] و گشایش خواهد یافت.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی افزود: هجرت به حبشه، گواه این امر است. در صدر اسلام مسلمانان در مکه مواجه با خشونت شدید بودند و تحت اذیت و آزار گسترده قرار داشتند. پبامبر (ص) به آنان اجازه داد تا جهت رهایی از وضعیت به حبشه هجرت کنند که مسلمانان در دو نوبت دست به این هجرت زدند.
مبلغی خاطرنشان کرد: این فلسفه خشونت گریزی در هجرت، در یک فرایند کج فهمی تاریخی کاملا جای خود را به فلسفهای معکوس داده است؛ فلسفهای با جهت گیریهای خشونت بار آن هم به صورت افراطی و اخیرا گسترده. مفهوم«سفر برای رهایی از خشونت «کجا و مفهوم» سفر برای ایجاد خشونت» کجا! آنچه در حقیقت شریعت است به چه چیزی در نگاه به شریعت ترجمه شده است.
وی به مقوله خلافت که در نگاه و منطق اسلامی در اصل و اساس به معنای جانشینی خداوند است به عنوان دیگر مثال این مورد اشاره کرد و گفت: انسان هنگامی جانشین خداوند در روز زمین میشود که رفتار، برخورد، و کوششهای مختلف و متنوع او محل جلوه صفات الهی باشد. اگر خداوند رحمت او بر غضب او سبقت گرفته است انسان خلیفه خداوند هم، در زندگی خود بر اساس رحمت، عفو، بخشش، و حل مشکلات انسانها باید قدم بر دارد.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: غضب اصولا امری نادر و مربوط به موارد بسیار استثنایی است. حال اگر کسی یا مجموعهای در زندگی تمام حیات، تحرکات، تصرفات و تصمیمات او بر محور جنگ و خشونت باشد قطعا از وضعیت خلیفة اللهی بدور شده است.
وی با بیان این که خلافت پیامبر هم همین محتوا را دارد، تصریح کرد: هم از آن جهت که خلافت آن حضرت با خلیفة الله بودن انسان در تعارض نیست و این در امتداد آن است و هم از آن جهت که خود پیامبر (ص) رحمت برای همه بود و اخلاقی عظیم داشت. خلافت آن حضرت (ص) خواه به قرائت شیعی آن یعنی امامت و خواه به قرائت سنی آن، در امتداد سیره پیامبر (ص) معنا مییابد و عدل و عفو و رحمت و اخلاق را سر لوحه رفتار خود قرار میدهد.