آیت الله العظمی نوری همدانی تاکیدکرد:

تحصیل اجتهادی طلاب در حوزه علمیه/ تبیین نگاه اسلام به زنان

گروه حوزه‌های علمیه: مرجع تقلید شیعه با تبیین دیدگاه اسلام درباره زنان بر لزوم مطالعه و تحصیل اجتهادی طلاب در حوزه علمیه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله العظمی نوری همدانی امروز 26 شهریور در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‎های علمیه خواهران، که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد گفت: پیامبر اکرم(ص) برای نشر معارف اسلامی فقه را بنیان نهادند تا عالمان دینی بتوانند ابتدا دین را بشناسند و ذخایر معنوی اسلام را بیرون کشیده و به مردم بیان کند.

وی افزود: فقیه شدن بهای هر شی گرانبها است؛ قطعا اگر انسان هرچه دارد بدهد تا به فقاهت برسد، ارزش آن را دارد؛ روایات بسیاری در تجلیل و تکریم فقیه وجود دارد و البته مشخص است که کارهای مهم، دارای مقدماتی است که باید آن را انجام داد.

نوری همدانی بیان کرد: از این جهت، بانوانی که در حوزه‎های علمیه حضور یافتند باید بدانند که تا زمانی که به خوبی درس نخوانند و کوشش نکنند به مقام فقاهت نمی‎رسند.

مطالعه اجتهادی

این مرجع تقلید بیان کرد: پیامبر ما بیان فرمودند کسی که علم را فرا می گیرد بالاتر از کسانی است که در راه خدا جهاد می‎کنند و به همین دلیل است که طلاب باید برای رسیدن به این مقام، به درس خواندن کم اکتفا نکنند و اجتهادی، مطالعه کنند.

وی گفت: کسانی می‎توانند دژ اسلام باشند که فقیه باشند زیرا کار ما طلاب، ادامه راه پیغمبران است؛ باید بدانیم که این مقام طلبگی بسیار بالا است و طلاب باید تلاش کنند که در اولین مرحله به مقام فقاهت برسند و سپس به دنبال عرصه‎های دیگر برسند.

نوری همدانی بیان کرد: امام راحل، شخصی بودند که این همه تحولات را در سطح جهان صورت دادند ولی باید بدانیم که ایشان بخاطر اینکه فقاهت داشتند توانستند این همه تحول را ایجاد و دلها را با خود همراه کنند.

وی افزود: شهید ثانی بیان می‎دارد که تا تو تمام آنچه که از جوانی و فرصت و فراغت ندهی، علم بعضی از خود را نیز به ما نمی‎دهد؛ اگر حالات علما و بزرگان را مطالعه کنیم می‎بنیم که آنها با چه زحمتی به این مقام رسیده‎اند.

شناساندن اسلام به جهان

این مرجع تقلید اظهارکرد: در مرحله بعد، تاثیرگذاری علما در عرصه‎های مختلف متجلی می‎شود که اولین کار طلاب پس از کسب فقاهت تلاش برای شناساندن اسلام به مردم جهان است زیرا تلاش‎های بسیاری برای تغییر ماهیت اسلام شکل گرفت.

نوری همدانی بیان کرد: دشمنان سعی کردند که بانوان را نسبت به اسلام بدبین کنند و تهمت زدند که اسلام زنان را نادیده گرفته است ولی این درحالی است که اسلام ارزشگذاری والایی برای بانوان داشته است.

این مرجع تقلید عنوان کرد: امام راحل یکی از مشکلات بشریت فعلی را این مطلب دانسته که اسلام ناب را تضعیف کرده و به شکلی اسلام را به شکل انحرافی معرفی کرده‎اند که مردم از اصل اسلام خبری ندارند.

وی گفت: مسلمانان باید به قدری قدرت داشته باشند که هم بتوانند قدرت جهانی شوند و هم بتوانند با قدرت جهانی خود صلح را در جهان ایجاد کنند؛ آیات قرآن بیان می‎کند که باید یک حکومت قوی اسلامی ایجاد شود و همیشه باید دشمنان از ما رعب و وحشت داشته باشند.

نوری همدانی بیان کرد: دشمنان حتی بسیاری از علوم را از اسلام گرفتند زیرا بسیاری از علوم، ریشه در فرهنگ اسلامی و عربی دارد و نام بسیاری از این مولفه‎های علمی نیز عربی است و به همین دلیل دشمن سعی کرد این علوم را از مسلمانان گرفته و سکولار شده به ما پس دهد و امروز هم تصور می‎کنیم که این علوم، دارای ریشه غربی است.

وی افزود: کار بزرگ امام این است که سعی کردند که اسلام ناب را به دنیا نشان دهند؛ وظیفه امروز ما معرفی اسلام ناب به سراسر جهان است؛ دشمنان سعی کردند که بانوان مسلمان را در جامعه اسلامی کنار بزنند.

این مرجع تقلید با اشاره به سفر خود به آذربایجان، گفت: بسیاری از کشورهای شمالی جزو ایران بودند و به قول امام بی عرضگی شاهان بوده که این ممالک را به راحتی به دشمنان واگذار کردند و امروز فرهنگ آنها بسیار متفاوت شده است.

نوری همدانی بیان کرد: یکی از سیاست‎های دشمن در این کشورها آن بوده که حروف آنها را لاتین کند و به همین خاطر انس مردم را با حروف عربی از بین بردند تا چیزی از قرآن نفهمند.

این مرجع تقلید اظهار کرد: شهر گنجه که محل دفن نظامی است، وقتی که ما در آنجا حاضر شدیم اشعار نظامی را قرائت کردم و آنها بسیار تعجب کردند که طلبه‎ای از حوزه علمیه قم چنین به فرهنگ پارسی مسلط است.

نگاه اسلام به زنان

وی گفت: البته بنده ایرادهایی نیز به اشعار او وارد کردم که یکی از آنها، ایراد به یکی از شعرهای وی در خصوص زن است که زن را موجودی بی وفا می‎داند؛ ما اصلا یک سری از تفکرات قدیمی را نیز قبول نداریم زیرا ملاک ما ملاک اسلام است که زن و مرد را یکی دانسته انست

نوری همدانی بیان کرد: امام راحل در خصوص خدمات بانوان به انقلاب نگاه خاصی داشتند که نقش آنها را حتی بیش از مردان می‎داند؛ امام با اشاره به نقش موثر در اجرای فتوای تنباکو، نقش زنان را بسیار مهم توصیف کرده‎اند.

وی افزود: امروز دنیا تشنه معرفی اسلام ناب است و باید اسلام ناب را به جهان عرضه کنیم و در مقابل نقشه‎های دشمنان بایستیم؛ مقام معظم رهبری روز گذشته در سخنان خود فرمودند که دشمنان سعی می‎کنند که در فرهنگ و سیاست ما نفوذ کنند و برای همین اصل فقها که مرزبانان عقاید هستند وظیفه سنگینی دارند.

این مرجع تقلید اظهارکرد: دشمنان نقشه کشیدند تا تاثیرگذاری بانوان در جامعه اسلامی را تحت تاثیرقرار دهند؛ به همین دلیل باید سعی کرد به حدی بانوان را از علم و فرهنگ و دانش مجهز کرد که بتوانیم دشمنان و گروه‎های شبه دینی و ضد دینی را مغلوب کنیم.

نوری همدانی در پایان بر لزوم تحجد و عبادت و معنویت و نماز شب و توکل و اخلاص برای طلاب تاکید کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر