بر اصحاب ذوق و معرفت روشن است که عرفا در عدد و ترتیب منازل سلوک متفق القول نیستند : برخی یک، برخی دو، بعضی سه، برخی دیگر هفت، بعضی هفتاد و کسانی یکصد منزل بر شمرده اند و بعضی تا هزار و حتی هفتاد هزار نیز ادعا کرده اند.
این راه را نهایت صورت کجا توان بست
کز صد هزار منزل بیش است در بدایت
البته غالبا این راه را از یقظه آغاز و به وحدت منتهی دانسته اند و بی گمان بسیاری از نظرات باهم قابل جمع هستند هر چند راههای سلوک و وصال به شماره آفریدگان است، الطرق الی الله بعدد انفاس الخلائق (منسوب به پیامبر (ص)، علم الیقین، ج 1، ص 14)
خواجه نصیر الدین طوسی در اوصاف الاشراف منازل را از ایمان آغاز و با توحید به پایان برده است که ما در اینجا بر طبق ترتیب این کتاب رفتار نموده ایم، اما خواجه عبد الله انصاری در منازل السائرین یکصد منزل را مطرح نموده که عبارتند:
1 یقظه. 2 توبه. 3 محاسبه. 4 انابه. 5 تفکر. 6 تذکر. 7 اعتصام. 8 فرار. 9 ریاضت . 10 سماع. 11 حزن. 12 خوف. 13 اشفاق. 14 خشوع. 15 اخبات. 16 زهد. 17 ورع. 18 تبتل. 19 رجاء. 20 رغبت. 21 رعایت. 22 مراقبت. 23 حرمت. 24 اخلاص. 25 تهذیب. 26 استقامت. 27 توکل. 28 تفویض. 29 ثقه. 30 تسلیم. 31 صبر. 32 رضا. 33 شکر. 34 حیاء. 35 صدق. 36 ایثار. 37 خلق. 38 تواضع. 39 فتوت. 40 انبساط. 41 قصد. 42 عزم. 43 اراده. 44 ادب. 45 یقین. 46 انس. 47 ذکر. 48 فقر. 49 غنا. 50 مقام مراد . 51 احسان. 52 علم. 53 حکمت. 54 بصیرت. 55 فراست. 56 تعظیم. 57 الهام. 58 سکینه . 59 طمأنینه. 60 همت. 61 محبت. 62 غیرت. 63 شوق. 64 قلق. 65 عطش. 66 وجد. 67 دهشت. 68 هیمان. 69 برق. 70 ذوق. 71 لحظ. 72 وقت. 73 صفا. 74 سرور. 75 سر. 76 نفس. 77 غربت. 78 غرق. 79 غیبت. 80 تمکن. 81 مکاشفه. 82 مشاهده. 83 معاینه. 84 حیات. 85 قبض. 86 بسط. 87 سکر. 88 صحو. 89 اتصال. 90 انفصال. 91 معرفت. 92 فنا . 93 بقا. 94 تحقیق. 95 تلبیس. 96 وجود. 97 تجرید. 98 تفرید. 99 جمع. .100توحید .
محقق طوسی در باب اول کتاب، به ترتیب درباره ایمان، ثبات، نیت، صدق، انابه، و اخلاق بحث می کند و این امور شش گانه را از مقدمات و مبادی سیر و سلوک می داند نه خود آن.