ماهان شبکه ایرانیان

دبیر اجرایی همایش فقه حکومتی:

فقه حکومتی به درس رایج حوزه تبدیل شود/ ارسال ۶۳ مقاله

گروه حوزه‌های علمیه: بهمنی، دبیر اجرایی همایش فقه حکومتی با اعلام ارسال ۶۳ مقاله به این همایش تاکید کرد: فقه حکومتی به درس رایج حوزه تبدیل شود.

محمد بهمنی، دبیر اجرایی همایش فقه حکومتی در گفت‎وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: قریب به 50 مقاله از سوی صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه به این همایش ارسال شده است و 13 مقاله سفارشی نیز داریم.

وی افزود: این همایش روز 26 آبان ماه همزمان با میلاد امام کاظم(ع) در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، جامعه المصطفی(ص)، رادیو معارف و دیگر مراکز برگزار خواهد شد.

بهمنی تصریح کرد: هم اکنون مقالات در حال ارزیابی هستند و علاوه بر چاپ برترین مقالات در مجلات علمی و پژوهشی احتمال چاپ برخی از آن ها به صورت کتاب مستقل نیز وجود دارد.

دبیر اجرایی همایش با بیان اینکه همایش یک روزه است بیان کرد: تلاش شده تا مقالات به ویژه مقالات تخصصی در قالب یک منظومه و مجموعه کامل حول موضوعات مشخص و به صورت هدفمند و سامان‌مند مطرح شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا هدف همایش ایجاد و تولید محتوا برای مباحث فقه حکومتی است عنوان کرد: این بحث در حوزه نسبتا جدید است و در تدریس جای چندانی باز نکرده و مطالب با رویکرد سرفصل درسی و منبع درسی نیست.

تولید محتوای درسی

بهمنی ادامه داد: هدف اصلی از برگزاری این همایش طرح این مبحث و حساس‌تر کردن حوزه به این مسئله و در نهایت تولید محتوای درسی برای مباحث فقه حکومتی در حوزه است.

وی افزود: البته هم اکنون هم در حوزه توسط برخی استادان، این مباحث به صورت کلان بحث می‌شود، اما به عنوان بحث رایج در حوزه نیست و باید به مباحث رایج در حوزه تبدیل شود.

بهمنی عنوان کرد: تحلیل مفهومی مردم در اندیشه اسلامی، تحلیل تاریخی نقش مردم در حاکمیت دینی، ارتباط متقابل مردم و حکومت، جایگاه مردم در تجربه نظام جمهوری اسلامی و آسیب‌شناسی نقش مردم در نظام اسلامی محورهای این همایش هستند.

یادآور می‎شود، سومین دوره همایش فقه حکومتی با عنوان «نقش مردم در نظام اسلامی» برگزار می‌شود؛ نخستین دوره همایش فقه حکومتی با عنوان «ظرفیت‌های فقه جواهری در قلمرو فقه حکومتی» و دومین همایش با عنوان «اقتصاد و حکومت» برگزار شده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان