محمدعلی صفورا مطرح کرد:

انیمیشن ایران قله‌های بلندی را فتح کرده است/ باعث دلسردی ما نشوید

محمدعلی صفورا مدرس انیمیشن در یادداشتی تاکید کرد که انیمیشن ایران هنری فاخر و سربلند است که در جهان نیز تحسین می شود و نباید با اظهارات غیرکارشناسانه به این هنر لطمه وارد کرد.

انیمیشن ایران قله‌های بلندی را فتح کرده است/ باعث دلسردی ما نشوید

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه اعتراض های جامعه انیمیشن به مطالب مطرح شده در برنامه «دورهمی» شبکه نسیم که در آن به علی قربانزده مهمان برنامه اشاره کرد که انیمیشن ایران مرده است، محمدعلی صفورا مدرس انیمیشن در یادداشتی تاکید کرد که انیمیشن هنر ابریشم بافی است و تولید آن مانند برنامه های گفتگومحور خلق الساعه صورت نمی گیرد. وی همچنین خواستار عذرخواهی بابت اظهارات اخیر شد.

متن یادداشت وی بدین شرح است: «انیمیشن ایران یکی از بالنده ترین هنرها و رسانه ها در میان تمامی هنرهای نمایشی ایران است. به یقین این هنر پیچیده که برای خلق آن به خلاقیت و تخصص های بسیاری نیاز است، با همت همه هنرمندان این عرصه، به رغم کم توجهی ها و نادیده گرفته شدن ها طی  شصت سال قدمت خود، قله های بسیاری را یکی یکی فتح کرده و بویژه در دهه گذشته پرچم ایران را در مهمترین جشنواره های دنیا از انسی تا کن به اهتزاز درآورده است.

لازم است به اطلاع کسانی که از کیفیت انیمیشن ایران بی خبرند، رسانده شود بهترین نمونه های انیمیشن ایران در همین جشنواره کودک و نوجوان اصفهان به نمایش درخواهد آمد؛ از بهترین آثار کوتاه انیمیشن تا آثاری سینمایی که به تازگی در جشنواره کن افتخارآفرینی کرده است. آثاری که حتی باعث شگفتی کشورهای صاحب این صنعت نسبت به صنعت انیمیشن ایران شده است.

متاسفانه یکی از آفت های همیشگی این هنر نظرات غیرکارشناسانه ای است که هرازگاه توسط مسئول و یا افراد غیرمرتبط مانند برنامه «دورهمی» در خصوص کم و کیف این هُنر بیان می شود؛ صحبت های غلط و نسنجیده ای که برای مخاطب انیمیشن ایران پیش فرض غلط بوجود آورده، به روح اعضای خانواده انیمیشن چنگ انداخته و خستگی را به جان آنها افزون می کند.

در پایان، کسانی که هیچ اطلاعی از این هنر به شدت سخت و ظریف ندارند، مراقب باشند، هرگونه اظهارنظر ناآگاهانه ای از این دست، با ایجاد یاس و دلسردی، در روند رو به رشد داشته های غرورآفرینی که ابریشم بافان این هنر-صنعت به وجود آورده اند، می تواند خلل بوجود آورد و قطعا مسئولیت آن به عهده همین افراد خواهد بود.

دکتر محمدعلی صفورا

عضو آسیفا و هیات علمی گروه انیمیشن دانشگاه تربیت مدرس»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر