ماهان شبکه ایرانیان

مدیرگروه سیره‎نگاری پژهشکده علوم و معارف حدیث تاکید کرد:

روحیه گرایش به تحقیق در طلاب جوان تقویت شود/ بیان اعتبار کتاب روضه

گروه حوزه‎های علمیه: مدیر گروه سیره‎نگاری پژهشکده علوم و معارف حدیث ضمن بیان اعتبار کتاب روضه تاکید کرد: روحیه گرایش به تحقیق باید در طلاب جوان تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) حجت‎الاسلام سید محمود طباطبائی نژاد، امشب 20 مهر در نشست علمی «مقتل‎شناسی و نویافته‌های عاشوراپژوهی» در مدرسه علمیه فیضیه گفت: امروزه حوزه‎های علمیه شیعه و عالمان شیعه به مفاخر علمی خود می‎بالند و این مسئله بالیدن هم دارد زیرا امروزه مخازن عظیم علوم مختلف از جمله علوم تفسیری و حدیثی و عقلی و نقلی در تشیع به چشم می‎خورد.
وی افزود: اگر امروزه شاهد این همه ترقی و توسعه پژوهش در حوزه هستیم به مدد منابعی است که با هزاران مشقت و زحمت از گذشته برای ما باقی مانده است.
مدیرگروه سیره‎نگاری پژهشکده علوم و معارف حدیث بیان کرد: این تلاش و این همه دستاورد همه در شرایطی است که این منابع در سخت‎ترین شرایط به دست آمده و این علما با هزاران مشقت و زندان و مهاجرت و خون بها و.... این معارف را حفظ و به ما منتقل کرده‎اند.
وی گفت: امروز تحقیق و پژوهش بسیار آسان‎تر از گذشته است و با نرم افزارهای پژوهشی که وجود دارد این پژوهش بسیار راحت شده است و به تبع وظیفه طلاب نیز برای ابلاغ پیام دین سخت‎تر شده است.
وی بیان کرد: همه ما باید بدانیم که بر سر سفره پرنعمت اهل بیت(ع) و علمای گذشته نشسته‏ ایم و باید این تلاش را برای نشر معارف دو چندان کنیم.
توسعه پژوهش در حوزه

این استاد حوزه بیان کرد: از جمله بایسته‎های این مسئله، حضور گسترده ‏تر طلاب در زمینه پژوهش و تحقیقات علمی است و باید طلاب جوان در حوزه‎های علمیه به پژوهش گرایش بیشتری داشته باشند.
وی گفت: در زمینه سیره‎‌شناسی و سیره نگاری پژوهش‎های خوبی از آثار قرون پنجم و هفتم محققین قوی به یادگار مانده، است.
وی اظهارکرد: کتاب ضعیف کتابی است که کمتر از اسناد قوی در آن استفاده شده باشد و به همین خاطر باید گفت که در قرن دهم کتب بسیاری با محتوای ضعیف تولید شده است و باید گفت که این ضعف، عمدتاً در دوره صفویه نیز اتفاق افتاده است و این زمان زمانی است که روضه خوانی در ایران زمینه و گسترش خاصی پیدا کرد.
روضه جزء کتب ضعیف است

وی گفت: از جمله این کتب ضعیف کتاب «روضة الشهدا» است که کتابی رمان گونه است که بعدها به منبع بسیاری از کتب و روضه‎ها نیز مبدل شد.
وی اظهارکرد: کتبی که باید در زمینه عاشوراپژوهی نگارش شود باید متقن و دقیق باشد و البته نباید از نظر دور داشت که این موضوع به دلیل حساسیت‏ های تاریخی، همیشه مورد نقل اقوال مختلف قرار داشته است و به طور مثال 130 نقل در باره نحوه شهادت امام حسین(ع) در دانشنامه امام حسین(ع) از معصومین(ع) جمع‎آوری شده است.
وی گفت: دراین میان می‏ توان با شواهد و قرائنی که وجود دارد مباحث ضعیف را جدا کرد و به مباحث تقریبی نزدیک به صحت قطعی رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان