عضو بعثه آیت‌الله‌العظمی مکارم در حج ۹۴ عنوان کرد:

پیش‌بینی حادثه منا برای مسئولان حج ممکن نبود

گروه حوزه‌های علمیه: عضو بعثه آیت‌الله‌العظمی مکارم در حج ۹۴ با بیان اینکه پیش‌بینی حادثه منا برای مسئولان حج ممکن نبود تاکید کرد: ورود شاهزاده سعودی مقصر اصلی این حادثه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در گفت‎وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: بعثه آیت‌الله‌العظمی مکارم با تعداد بیشتری افراد در مکه مستقر بود و قبل از حج نیز ایشان رهنمودهای لازم را ارایه کردند و بر بر لزوم رفع مشکلات مردم در ایام حج تاکید داشتند.

وی اظهار کرد: ما در مدینه بودیم که خبر ناگوار سقوط جرثقیل را شنیدیم و متاسفانه جمعی از هموطنانمان و زائران خانه خدا در این حادثه به لقاء الله پیوستند و همه را داغدار کردند اما هنوز داغ این حادثه فراموش نشده بود که بعد از سپری شدن یک روز خوب و عبادی در عرفات شاهد حادثه تلخ منا بودیم.

نظری منفرد با بیان اینکه در عرفات چادرهای بعثه‎های مختلف مراجع در کنار یکدیگر بود و فضای خوبی را هم در عرفات شاهد بودیم ناگهان روز بعد این حادثه اتفاق افتاد و در اوایل رخداد این حادثه اسف بار شاهد حالات برخی از افرادی که در زیر دست و پا افتاده و یا جان داده بودند بودیم که زبان از بیان آن ناتوان است.

عضو بعثه آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به واکنش غیرطبیعی مسئولان سعودی تصریح کرد: طبیعی است که کشور میزبان در مقام دفاع از خود برآید که مسئولان سعودی نیز همین کار را کردندتا خود را تبرئه کنند و غیرمقصر جلوه دهند ولی شاهدان می‎دانند که اینها اگر در آغاز هم واقعا مقصر نبودند بعد از آن برخورد مناسبی با حادثه نداشتند.

وی افزود: عربستان می‌توانست با بسیج امکانات شدت این حادثه را بگیرد و به وسیله هلی‌کوپتر بر روی مجروحان آب بپاشد و آنها را خنک کند تا قربانیان بیشتر نشوند و یا راهی باز کنند که بقیه مردم زیر د ست و پا له نشوند.

وی تاکید کرد: نه خودشان به نیمه جان‌ها کمک می‌کردند و نه اجازه می‌دادند کسی به آن‌ها نزدیک شود و حتی فیلم‌برداری و عکس‌برداری با مویابل را هم ممنوع کردند و تصاویر را گرفته و پاک کردند.‌

عضو بعثه این مرجع تقلید ادامه داد: تعداد حجاج امسال در مقایسه با سال قبل یک میلیون نفر کمتر بود و با این حال در سال‌های قبل چنین مسایلی رخ نداده بود و وقتی جمعیت کمتر است طبیعی است که باید این حوادث به حد صفر برسد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مسئولان بعثه مراجع و یا مسئولان حج و زیارت می‌توانستند برای این گونه حوادث پیش‌بینی لازم را داشته باشند گفت: کسی پیش بینی نمی کرد که چنین چیزی رخ دهد زیرا در سال های قبل با جمعیت بیشترهم رخ نداده بود از طرف دیگر در طواف و مسعا هم همین جمعیت اعمال خود را بدون مشکل انجام داده بودند و حادثه خاصی رخ نداده بود.

این خطیب برجسته کشور افزود: امسال حتی ترافیکی که همه ساله بر اثر تردد ماشین‌ها رخ می داد نیز به علت ممنوعیت ورود این وسایل شاهد نبودیم و این نشان می‌دهد که بسته شدن راه برای شاهزاده سعودی عامل این حادثه تلخ بوده است.

وی تاکید کرد: مسئولان بعثه‌ها و حج و زیارت اگر یک درصد هم احتمال چنین حوادثی را می‌دادند کاروان ها را با تاخیر می ‌فر‌ستادند همان طور که روز بعد این کار شد تا مردم دچار چنین حادثه‌ای نشوند.

وی اظهار کرد: عربستان سعودی باید مسئولیت این حادثه را بپذیرد و از کشورهای اسلامی عذرخواهی و رضایت آنان را جلب کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر