ماهان شبکه ایرانیان

۳۷ - آخوند خراسانی

از سال ۱۳۱۲ مرجعیت عامه شیعه به اصولی و مجتهد مسلم یعنی ملا محمد کاظم خراسانی رسید مرحوم آخوند طلایه دار دوره نهم در ادوار فقه بود این فقیه بزرگوار رساله عملیه ای منتشر نکرد بلکه او هم نظیر استادش شیخ اعظم انصاری به حاشیه نویسی بر رساله های پیشین اکتفا کرد.

از سال 1312 مرجعیت عامه شیعه به اصولی و مجتهد مسلم یعنی ملا محمد کاظم خراسانی رسید مرحوم آخوند طلایه دار دوره نهم در ادوار فقه بود این فقیه بزرگوار رساله عملیه ای منتشر نکرد بلکه او هم نظیر استادش شیخ اعظم انصاری به حاشیه نویسی بر رساله های پیشین اکتفا کرد.

مرحوم آخوند از جنبه علمی دارای مقامی بس والا بود و آوازه موقعیت بلند وی در هر جایی شنیده می شد معروف است که آخوند در حدود یک هفته با میرزای شیرازی که استاد وی بود، در مورد یک مساله به بحث پرداخت و هر روز که می گذشت، اشکال تازه ای برکلام میرزا وارد می کرد و میرزا نیز در مقام پاسخ برمی آمد تا اینکه در روز آخر هفته میرزا با تواضع و فروتنی بسیاری که از عظمت روحی و پاکی و قداست نفس وی حاکی بود، در میان جمعی از طلاب و فضلا اعلام کرد که نظر ملا محمد کاظم درست است این عمل علاوه بر اینکه موجب شگفتی حاضران می شد مقام علمی آخوند را نیز ثابت می کرد.

کتاب کفایة الاصول او در علم اصول از متون سطح عالی در این فن به شمار می رود که همواره مورد توجه طلاب و فضلای حوزه ها قرار گرفته و متن اصلی درسهای خارج اصول بسیاری از علمای بعد از ایشان بوده است. این کتاب هنوز هم اصالت و قوت خود را از دست نداده است.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان