به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین حبیبالله بابایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست غدیر در نگاه خاورشناسان که امروز 7 مهر در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد به عنوان محقق ارایه دهنده بحث گفت: شبههای که در خصوص عاشورا مطرح شده این است که این واقعه یک فتنه در جهان اسلام است در خصوص غدیر نیز مطرح است که این حادثه منجر به یک اختلاف اساسی در اسلام شده است.
وی افزود: اساسا شرق شناسان در شناخت شرق، نسبت به متفکرین غربی که به غربشناسی پرداختهاند، به شکلی متفاوت عمل کردهاند.
پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: بحث اینجاست که آنها در مطالعات غربشناسی بسیار با دقتتر عمل میکنند و نگاهی که در پژوهش نسبت به غرب دارند در پژوهش نسبت به شرق ندارند.
وی گفت: در طول تاریخ همیشه شرقیها برای غربیها گروه دیگر و غیر بودهاند وپس از اسلام این غیریتها غلظت بیشتری پیدا کرد و به خصوص شرقیهای مسلمان برای غربیها غیرتر بودند.
مسایل فکری دست چندم غرب نباید مسئله اول ما باشد
بابایی اظهارکرد: امروزه بسیاری از مسایلی که غربیها در خصوص ما مطرح میکنند مسایل دست چندم است که متاسفانه برخی از روشنفکران نیز بدون درک این مسئله به خود میبالند که درگیر مسایل القا شده این غربیان هستند ولی باید بدانیم که آنها همیشه مسایل دست چندم خود را وارد ادبیات علمی ما میکنند.
پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: این پارگیهایی که به لحاظ تمدنی در روم و یونان بوستان وجود داشته و پس از ظهور حضرت مسیح(ع) رخ داده است همواره متفکران غربی را با مسئله پلورالیستی درگیرکرده است و امروز نیز مهمترین مسئله غرب جدید در خصوص انسان، مسئله هویت است.
وی گفت: این مسئله باعث شده است که غرب، اغیار خود را از این منظر نگاه میکند و میگوید که چون پاره پارگی در غرب وجود داشته قطعا در شرق نیز این پاره پارگی وجود داشته است؛ در ادامه به دنبال آن بودند که ببینند که شرقیها چگونه بر پارگیهایی خود غلبه کردند که بتوانند از آن استفاده کنند.
بابایی اظهارکرد: ریچارد فرای، شیعه را اپوزوسیون و یک فرقه شورش کرده و در حاشیه معرفی میکند؛ وی نگاه جامعی به شیعه ندارد و به همین دلیل در تمدن اسلامی جایی برای شیعیان قائل نمیشود که این مسئله از ضعف فعالیت پژوهشی ما نیز ناشی میشود.
معرفی غدیر درمجموعه تمدن اسلامی
این پژوهشگر تاریخ اسلام بیان کرد: تاکنون کارهایی که باید در خصوص جایگاه شیعه در تمدن اسلامی انجام شود نشده و این مسئله از نقاط ضعف کاری ماست زیرا غدیر برای غربیها همیشه یک واقعه بوده است و نه یک فرهنگ در حالی که برای ما یک فرهنگ است.
وی گفت: ما بیان میکنیم که اکمال دین به غدیر است و از طرف دیگر بیان میکنیم که اگر دین به نحو کامل و جامع قابل تحقق باشد باید در یک مقیاس تمدنی رخ دهد؛ این سوال در اینجا ایجاد میشود که اگر تحقق جامع دین به تحقق تمدنی آن است و غدیرنیز یک واقعه تمدنی است حال اگر این واقعه نتواند همه مردم را گرد خود گردآورد نمیتوانیم پاسخ شبهه اول را بدهیم؛ پس باید غدیر به شکلی مطرح شود که این لایه تمدنی در آن کاملا لحاظ شود.
وی بیان کرد: برای معرفی غدیر مراتبی از ولایت باید مطرح شود که از آن به عنوان عامل انسجام استفاده کنیم بنابراین اگر نوعی از ولایت اجتماعی و بحث ولایت فرهنگی را مطرح کنیم که معنی آن اقتدار سیاسی نیست مانند مناظرات علمی و دعاها و درسهای اخلاقی و عاطفی زندگی ائمه در این صورت قطعا در جهان اسلام حس میشود چون نظیر دیگری ندارد.
همچنین حجتالاسلام والمسلمین قاسم رزاقی موسوی دبیر نشست با اشاره به ضرورت بررسی این موضوع گفت: اهمیت این مسئله از آن جهت است که امروزه مستشرقانی هستند که کتب مرتبط به اسلامشناسی و شیعهشناسی را در دنیا مدیریت میکنند و این کتابها به زبان آنها منتشر میشود.
وی افزود: کرسیهای علمی شیعهشناسی با حضور اساتید غربی و غیر شیعی در دنیا مدیریت میشود که این مفهوم باید ما را به این جهت وادارد که این اندیشهها را منبعشناسی و ماخذشناسی و این مطالب را دستهبندی کنیم.