وزیر نیرو:

سه میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در انرژیهای تجدید پذیر تصویب شد

همدان - ایرنا - وزیر نیرو گفت: سه میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی های تجدید پذیر به وزارت اقتصادی و دارایی درخواست شده و مورد تصویب قرار گرفته است.

سه میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در انرژیهای تجدید پذیر تصویب شد
حمید چیت چیان روز شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی برج خشک دوم نیروگاه شهید مفتح همدان افزود: حجم قرار داد بسته شده یک هزار و 100 مگاوات است و 400 مگاوات دیگر نیز به زودی بسته می شود و در مجموع یک هزار و 500 مگاوات سرمایه گذاری که تا کنون درخواست داده شده و به تصویب وزارت اقتصاد و دارایی رسیده است.
وی ادامه داد: امروز شاهد بهره برداری 2 نیروگاه خورشیدی 7 مگاواتی و آغاز عملیات اجرایی سه نیروگاه خورشیدی 7 مگاواتی در استان همدان بودیم .
وی اضافه کرد: همچنین عملیات اجرای خنک کن برج نیروگاه مفتح آغاز شد که همه این فعالیت ها نشان دهنده توجه وزارت نیرو و دولت به مسایل زیست محیطی است.
وی افزود: شاید این سوال به نظر برسد که با وجود داشتن نیروگاه های بزرگ و متعدد چه دلیلی دارد برای افتتاح 14مگاوات نیروگاه خورشیدی این چنیین مراسم برگزار شود که علت آن وجود دو ویژگی خاص است که جمهوری اسلامی ایران در برابر مسئولیت بین المللی که دارد خود را موظف به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کرده است.
چیت چیان افزود: ایران به صورت داوطلبانه برنامه مشارکت جدی خود را در افزایش سهم انرژی تجدید پذیر در تولید برق اعلام کرد و در این برنامه تا سال 2030 هفت هزار و 500 مگاوات نیروگاه تجدید پذیر نصب کند.
وی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه نمایندگان مجلس تصویب کردند که 5 هزار مگاوات در طول برنامه و در پنج سال ایجاد شود.
وی گفت: طبق تعهد برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای در دنیا همه شرایط را کشور ما فراهم کرده است و این طرح با سرمایه گذاری خارجی شکل گرفت و بسیار برای ما مهم است چرا که ایران کشوری رو به رشد است و طبق فرموده رهبر معظم انقلاب در برنامه ششم باید به رشد متوسط سالانه هشت درصد در تولید ملی دست یابیم و برای رسیدن به این رشد در هر سال باید پنج هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود.
وزیر نیرو گفت: در این زمینه محدودیت سرمایه و منابع مالی است که در 11 سال گذشته مجوز هایی برای احداث 37هزار مگاوات نیروگاه توسط بخش خصوصی صادر شده و بخش خصوص تنها 12 مگاوات از 37 مگاوات را سرمایه گذاری کند.
چیت چیان اضافه کرد: تحقق نیافتن همه موارد به دلیل محدودیت تکنولوژی نیست بلکه به دلیل و محدودیت منابع بوده است لذا باید از سرمایه گذار بخش خصوصی استفاده کرد.
وی ادامه داد: وزارت نیرو زمینه سرمایه گذاری خارجی و داخلی را برای احداث نیروگاه فراهم کرد و از کشورهای متعدد پیشنهاد سرمایه گذار دریافت کرد که برخی از طرح ها نیز بسیار زود اجرا و بهره برداری شد.
چیت پیان گفت: به زودی در استان هرمزگان عملیات اجرایی نیروگاه حرارتی 1400 مگاواتی به زمین زده می شود که با تامین منابع مالی از خارج صورت گرفته است.
وی در خصوص نیروگاه شهید مفتح همدان نیز گفت: 25 سال پیش احداث نیروگاه شروع شده مسایل محدودیت در منابع آب آن زمان به این اندازه شناخته شده نبود و اگر آن زمان محدودیت آب مشخص می شد چه بسا نیروگاه در این منطقه ساخته نمی شد.
چیت چیان افزود: نیروگاه شهید مفتح احداث شد و 50 حلقه چاه نیز در اطراف نیروگاه برای تامین آب نیروگاه زده شده تا با تمام ظرفیت کار انجام شود.
وی ادامه داد: این نیروگاه 15 میلیون متر مکعب آب لازم داشت که برداشت و پایین رفتن سطح آب زیر زمینی موجب شد وزارت نیرو تولید برق را محدود کرد و در سال های اخیر باید در این باره چاره جویی می شد.
وی گفت: تبدیل برج های خنک کننده تر به خشک راهکاری بود که انجام شد تا میزان مصرف آب به 15 درصد تقلیل یابد و
و اقدام دوم به جای اینکه از آب زیر زمینی استفاده شود از پساب حاصل تصفیه فاضلاب شهر همدان برای این نیروگاه استفاده شود و هم اکنون با این اقدام مصرف آب نیروگاه به 10میلیون متر مکعب کاهش یافته است و 6 میلیون و 500 هزار متر مکعب نیز از پساب استفاده می شود.
وی افزود: در ادامه این کار نیز با ساخته شدن برج های خنک کننده خشک مصرف کل آب نیروگاه به یک میلیون متر مکعب کاهش می یابد که در واقع هر دو اقدام در راستای اهداف زیست محیطی انجام شده است.
طرح برج خشک دوم نیروگاه شهید مفتح در طول 30 ماه ساخته می شود و یک هزار و 20 میلیارد ریال سرمایه گذاری لازم دارد و موجب صرفه جویی 85 درصدی آب می شود.
در سفر یک روزه وزیر نیرو به استان همدان چند طرح عمرانی از جمله نیروگاه خورشیدی ، تصفیه خانه رزن و مجتمع آبرسانی روستای چایان در رزن بهره برداری و عملیات اجرایی سه نیروگاه خورشیدی آغاز شد.
2087/6993خبرنگار : زهرا پیرنیا** انتشار دهنده: اکبر بهاروند
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان