سیدعلی قادری، نویسنده کتاب «خمینی روحالله» در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) و در پاسخ به این پرسش که همایش اسلام سیاسی خمینی(ره) و جهان معاصر چه تاثیری میتواند در وحدت جهان اسلام بگذارد؟ گفت: وحدت جهان اسلام پیچیدگی پیدا کرده است، به غیر از بحث وحدت جهان اسلام، اساسا در اندیشه امام یک وحدت موحدین هم وجود دارد و علاوه بر آن وحدت جهان مستضعفین هم مطرح است و از این رو ایشان به مسئله وحدت یک نگاه استراتژیک داشتند.
قادری با بیان اینکه در جهان اسلام تفرقه زیاد شده است، گفت: امروزه جهان اسلام ملیتهای مختلفی را شامل میشوند و این تفرقها محصول تحمیل ملیتهاست. وقتی میگویید ملت عراق، ایران، پاکستان و ...، همین ملی گفتنها نوعی افتراق ایجاد میکند. وقتی بحث از تمدن میشود و اینکه برخی خود را مدرنتر و متمدنتر میدانند هم، عامل دیگر تفرقه است.
وی تصریح کرد: امروزه باید فاصله درآمدی و طبقاتی که در جهان اسلام وجود دارد نیز یکی از عوامل تفرقه ذکر کنیم. گاهی مسلمانان ثروتمند باعث تفرقه میشوند. مسئله دیگر برداشتهای مختلفی است که به طور عام در ادیان ابراهیمی و حتی ادیان غیر ابراهیمی وجود دارد و مذاهب مختلف دارند. ما شیعه هستیم و اگر وهابیت را به عنوان یک فرقه بپذیریم، اهل سنت هم 5 فرقه شدهاند، البته امروز همه اهل سنت وهابیت را به رسمیت نمیشناسند.
قادری ادامه داد: پایههایی هم برای وحدت وجود دارند که مهمترینشان توحید است، اما در خصوص تلقیاتی که از وحدت هست هم اتفاق نظر نیست. حضرت امام(ره) نگاه وحدت وجود داشتند، اما برخی نگاه وحدت وجودی را انحرافی فلسفی میدانند و یا عدهای آن را انحرافی عرفانی قلمداد میکنند. بنابراین تلقیاتی که در خصوص وحدت وجود دارد نیز متفاوت است.
این پژوهشگر اندیشه دینی تصریح کرد: ما نیاز داریم که به وحدت، نگاهی استراتژیک و نه تاکتیکی داشته باشیم اما زمینههای تفرقه هم وجود دارد و با یک سمینار و همایش نمیتوان مشکل را حل کرد. اندیشمندان جهان اسلام باید دائما دغدغه ذهنی شان را مطرح کنند و به وحدت به عنوان یک مسئله مهم بیاندیشند. ضمن این که رفتار انسانی و اسلامی هم در ایجاد وحدت تاثیر دارد، زیرا آدمها در زمینههایی همگرایی دارند و برخی جاها به صورت فطری و غریزی واگرایی وجود دارد و این همگراییها و واگراییها در ایجاد و یا از بین رفتن وحدت اثر دارد و با شناخت این دو میتوان به وحدت رسید.
نویسنده کتاب «خمینی روحالله»، ادامه داد: همایش بینالمللی اسلام سیاسی امام خمینی(ره) و جهان معاصر و همایشهایی نظیر آن، میتوانند راهنمایی و جرقههایی برای وحدت باشند، اما صرف همایشها مشکلگشا خواهند بود و نمیتوانند معضلی را حل کنند. دم از وحدت زدن هم خوب نیست بلکه خوب است انسان به نتایجی بپردازد که دستاورد آن نتایج به وحدت منجر بشود.
قادری در پاسخ به این پرسش که چقدر برگزارکنندگان این همایش به دنبال وحدت جهان اسلام بودهاند؟ گفت: موضوع اصلی سمینار اسلام سیاسی است که مراد این است که اندیشهای که میخواهد حکومت کند، چه مختصاتی باید داشته باشد و امام در این زمینه چه نکاتی را عنوان کرده بود؟ و ما میخواهیم تاثیر انتقال اسلام سیاسی امام خمینی به جهان اسلام و بر خطراتی که اسلام سیاسی جدیدی که از طرف داعش و اسلام طالبانی عرضه میشود، بسنجیم. جریانهای جدید از لوله تفنگ بیرون آمده و به جای آشنایی با قلم با سرنیزه آشناست.
وی ادامه داد: قصد و غرض این همایش این است که این مسئله را مورد بررسی قرار دهد که چه مختصاتی در اندیشه امام و یا هر متفکر اصیلی است که موجب وحدت میشود، اصل این است که اسلام سیاسی به تفکر طالبانی، داعشی و ترور منجر نشود. اسلام امام با ترور مخالف بود و ما در اسلام ترور نداریم و هر چه داریم به حداقل رساندن جنگها و اعتقاد به جنگ رودرروست و رسیدن به صلح است. پیام همایش این است و میخواهد این را انتقال دهد و اگر خوب انتقال پیدا بکند، بخشی از جهان اسلام وحدت و انسجام بیشتری خواهد داشت و الا اصل همایش به عنوان وحدت نیست و این نتیجه همایش است.