ماهان شبکه ایرانیان

نیایش‌های قرآنی در شب قدر

گروه اندیشه:‌ شب قدر، شب نزول قرآن است و احیا، نیایش و تلاوت قرآن از آداب این شب ذکر شده است. قرآن در آیاتی به بیان و دعای صالحان پرداخته است که می‌تواند در مناجات شب قدر تکرار شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شب قدر، شب نزول قرآن است که بر اساس آیات قرآن، وحی در این شب نازل شده است. بسیاری از علماء شیعه معتقد هستند که نزول دفعی قرآن در این شب اتفاق افتاده است. 
شب قدر، شب تقدیر سرنوشت سالانه انسان‌هاست. پیامبر اکرم(ص) درباره شب قدر می‌فرماید:‌ «از خداوند به دور باد و نفرین بر کسی که به شب قدر برسد و زنده باشد، اما آمرزیده نشود. از این رو، شب‌هایی که احتمال آن وجود دارد که شب قدر باشد محمل مناسبی برای دعا و نیایش است. نیایش‌های قرآنی زیر بخشی از فرازهای کتاب‌الله است که می‌تواند الگویی برای نیایش‌هایمان باشد.»
«رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِی أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ: پروردگارا گناهان ما را ببخش! و از تندروی‌های ما در کارها صرفنظر کن، قدم‌های ما را ثابت بدار و ما را بر جمعیت کافران پیروز بگردان». (آل‌عمران، 147)
«رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَکَفِّرْ عَنَّا سَیِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ: پروردگارا، گناهان ما را ببخش و ما را با نیکان (و در مسیر آنها) بمیران!» (آل‌عمران، 193)
«رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ: پروردگارا من و پدر و مادرم و همه مؤمنان را روزی که حساب برپا می‌‏شود بیامرز». (ابراهیم، 41)
«رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنْتَ خَیْرُ الرَّاحِمِینَ: پروردگارا! ما ایمان آوردیم، ما را ببخش و بر ما رحم کن، و تو بهترین رحم کنندگانی».(مومنون، 109)‏
«رَّبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنتَ خَیْرُ الرَّاحِمِینَ: پروردگارا، ببخشاى و رحمت کن [که‌] تو بهترین بخشایندگانى».‏(مومنون، 118)
«رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَئوفٌ رَّحِیمٌ: پروردگارا، بر ما و بر آن برادران‌مان که در ایمان آوردن بر ما پیشى گرفتند ببخشاى و در دل‌هایمان نسبت به کسانى که ایمان ‏آورده‌اند [هیچ گونه‌] کینه‌اى مگذار! پروردگارا، راستى که تو رئوف و مهربانى».(حشر، 28)
«رَّبِّ اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِمَن دَخَلَ بَیْتِیَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِینَ إِلَّا تَبَارًا: پروردگارا، بر من و پدر و مادرم و هر مؤمنى که در سرایم درآید و بر مردان و زنان با ایمان ببخشاى، و جز بر هلاکت ‏ستمگران میفزاى».(نوح، 28)
«رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّیَّتِی رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ: پروردگارا، مرا برپا دارنده نماز قرار ده و از فرزندان من نیز. پروردگارا و دعاى مرا بپذیر». (ابراهیم، 40)
«رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ: پروردگارا! در این دنیا به ما نیکى و در آخرت [نیز] نیکى عطا کن، و ما را از عذاب آتش [دور] نگه دار». (بقره، 201)
«رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ: پروردگارا، من به هر خیرى که سویم بفرستى سخت نیازمندم». (قصص، 24)
«رَبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا: پروردگارا، آن دو را رحمت کن چنانکه مرا در خردى پروریدند». (اسرا، 24)
«رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَىٰ وَالِدَیَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّیَّتِی إِنِّی تُبْتُ إِلَیْکَ وَإِنِّی ‏مِنَ الْمُسْلِمِینَ: پروردگارا، بر دلم بیفکن تا نعمتى را که به من و به پدر و مادرم ارزانى داشته‌اى سپاس گویم و کار شایسته‌اى انجام دهم ‏که آن را خوش دارى و فرزندانم را برایم شایسته گردان؛ در حقیقت، من به درگاه تو توبه آوردم و من از فرمان‌پذیران هستم». (احقاف، 15)
«رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَمِن ذُرِّیَّتِنَا أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّکَ وَأَرِنَا مَنَاسِکَنَا وَتُبْ عَلَیْنَا إِنَّکَ أَنتَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ:‌ پروردگارا، ما را تسلیم [فرمان‌] خود قرار ده؛ و از نسل ما، امتى فرمانبردار خود [پدید آر]؛ و آداب دینى ما را به ما نشان ده؛ ‏و بر ما ببخشاى، که تویى توبه‌پذیر مهربان». (بقره، 128)
«رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا: پروردگارا، به ما از همسران و فرزندان‌مان آن ده که مایه روشنى چشمان [ما] باشد، و ما را پیشواى پرهیزگاران گردان». (فرقان، 74)
«رَبِّ ٱشْرَحْ لِى صَدْرِى وَیَسِّرْ لِىٓ أَمْرِى وَٱحْلُلْ عُقْدَةًۭ مِّن لِّسَانِى: پروردگارا، سینه‌ام را گشاده گردان، و کارم را براى من آسان ساز، و از زبانم گره بگشاى». (هود، 47)
«رَّبِّ أَدْخِلْنِى مُدْخَلَ صِدْقٍۢ وَأَخْرِجْنِى مُخْرَجَ صِدْقٍۢ وَٱجْعَل لِّى مِن لَّدُنکَ سُلْطَٰنًۭا نَّصِیرًۭا: پروردگارا، مرا [در هر کارى‌] به طرز درست داخل کن و به طرز درست خارج ساز، و از جانب خود براى من تسلطى ‏یارى‌بخش قرار ده». (اسرا، 80)
«رَبِّ زِدْنِی عِلْمًا:‌ پروردگارا علم مرا افزون کن». (طه،114)
«رَبِّ هَبْ لِی حُکْمًا وَأَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ: پروردگارا! به من علم و دانش مرحمت فرما، و مرا به صالحان ملحق کن». (شعرا، 83)
قهوه‌چیان
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان