شناسه : ۳۰۶۰۰۱ - چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۳
در دعای هفدهم ماه رمضان چیست؟
گروه اندیشه: در دعای این روز از خداوند میخواهیم تا ما را به سوی کارهای شایسته هدایت فرماید و حاجتها و آرزوهای ما را برآورده سازد.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان میخوانیم: اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ یَا مَنْ لا یَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ یَا عَالِماً بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ: خدایا مرا در این ماه به سوى کارهاى شایسته هدایت فرما، و حاجتها و آرزوهایم را برآور، اى آن که نیاز به روشنگرى و پرسش ندارد، اى آگاه به آنچه در سینه جهانیان است بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست.
عمل خیر و شایسته و چنانچه در فراز اول دعای روز هفدهم از خداوند «عمل صالح» میخواهیم که برآمده از حیات دینی است. یک دیندار متخلق به خلقیات دینی است که اعمال صالح را بیان و تشویق میکنند.
توفیق کار شایسته، برآورده شدن نیازها
در فراز اول و دوم دعای امروز میتوان ارتباطی دید. در فراز اول ما از خداوند توفیق هدایت به سوی اعمال شایسته را داشته و در فراز دوم برآورده شدن حاجتها را خواستاریم، آیتالله گرامی در تفسیر دعای امروز این ارتباط را چنین بیان میکند: خدایا، در این ماه رمضان مرا به اعمال صالح راهنمایی کن؛ چرا که ارتباطى کامل بین اعمال انسانها و حوادث عالم برقرار است، حوادثى که با زندگى انسانها تماس دارد، اعمال صالح باعث میشود که خیرات عالم زیاد شده و برکات نازل گردد، و در مقابل، اعمال زشت باعث مىشود، بلاها و محنتها پشت سر هم بر سر انسانها فرود آید و نقمت و بدبختى و هلاکت به سوى او جلب شود. این نکته از آیات قرآنى نیز استفاده میشود از آن جمله آیه 96 سوره اعراف که همین مطلب را به طور صریح خاطرنشان کرده است: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ؛ و اگر مردمی که در شهرها و آبادیها زندگی دارند، ایمان بیاورند و تقوی پیشه کنند برکات آسمان و زمین را بر آنها میگشاییم ولی (آنها حقایق را) تکذیب کردند ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم و اگر اهل شهرها و آبادیها ایمان میآوردند و پرهیزکارى پیشه میکردند، یقیناً [درهاىِ] برکاتى از آسمان و زمین را بر آنان میگشودیم، ولى [آیات الهى و پیامبران را] تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالى که همواره مرتکب میشدند [به عذابى سخت] گرفتیم».
با خدا باشیم تا کار ما را درست کند
بنابر این توفیق کار شایسته میتواند به رسیدن ما به نیازهایمان یاری دهد، اما در این میان ما چگونه باید نیازهایمان را از خداوند بخواهیم. آیات زیادی در قرآن در این خصوص وجود دارد که ذکر سه آیه میتواند راهگشا باشد. اگر بپرسید که خداوند چه نسبتی با بندگان و تقاضایشان دارند خداوند پاسخ داده است که «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ: و هنگامی که بندگان من از تو درباره من سؤال کنند بگو) من نزدیکم! دعای دعاکننده را به هنگامی که مرا میخواند پاسخ میگویم، پس آنها باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان بیاورند تا راه یابند (و به مقصد برسند)».(بقره، 188) همچنین خداوند در قرآن نوید داده است که «وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ: پروردگار شما گفته است مرا بخوانید تا (دعای) شما را اجابت کنم». (غافر، 60) و نیز خداوند بسیار نزدیک است « ... وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ: و ما به او از رگ قلبش نزدیکتریم». (ق، 16)
آیتالله مجتهدی با خدا بودن را شرط آن میداند که خداوند به احتیاجات انسان حتی بدون دعا پاسخ دهد. ایشان میگوید: ای خدایی که احتیاج نداری من شرح بدهم، خدا خودش همه چیز را میداند و احتیاجی ندارد که ما تفسیر کنیم. نه تنها خدا به تفسیر و سؤال احتیاج ندارد، بلکه ائمه ما هم به آن احتیاج ندارند و از احوال ما باخبرند. حالا چرا خدا احتیاج ندارد به سؤال و تفسیر؟ برای اینکه عالم است و به هر چیزی که در دل مردم عالم است، خدا آگاه است؛ اما باید با خدا باشیم تا کار ما را درست کند.
میثم قهوهچیان