ماهان شبکه ایرانیان

در برنامه شعبده سوم مطرح شد:

جدایی انسان‌ها از دین با بروز پوچ‌گرایی در مسیحیت

گروه اندیشه: به دلیل بروز پوچ‌گرایی در سینمای عام مسیحیت با نگاه مدرن، نهیلیست انسان‌ها را از دین جدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌ (ایکنا)، موضوع برنامه شعبده سوم در این هفته به بررسی مؤلفه‌ها و شاخصه‌های سینمای معناگرای مسیحی اختصاص داشت. حجت‌الاسلام محمد‌حسین فرج‌نژاد، پژوهشگر حوزه رسانه و عرفان‌های نوین و سعید ارجمند، پژوهشگر دین و رسانه و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی به بحث و اظهار‌نظر پرداختند.
ارجمند درباره سینمای معناگرای مسیحی گفت: در سینمای مسیحی به دلیل توجه به گرایش‌های خاص و کاهش گرایایمان مسیحی نهلیسم بی‌معنا مانده است.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی در ادامه تصریح کرد: دو تعریف از سینمای مسیحی وجود دارد؛ یکی از این تعاریف، در قالب سینمای خاص از باورهای مسیحی است و تعریف دیگر نشان‌دهنده معنای عام جدای از باورها و تاریخ مسیحیت است.
ارجمند درباره شاخصه‌های عام سینمای مسیحی بیان کرد: بررسی معنای عام سینمای مسیحی بیانگر آن است که در شاخصه مدرن‌گرایی با نهلیسم مواجه هستیم و پوچ‌گرایی در جهان مسیحیت گونه‌های مختلفی به خود گرفته و در سینمای عام مسیحیت می‌توان آن را مشاهده کرد.
این پژوهشگر دین و رسانه ادامه داد: پوچ‌گرایی در سینمای عام مسیحیت با نگاه مدرن بروز پیدا کرده و جدا‌کننده انسان‌ها از دین است.
در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام محمد‌حسین فرج‌نژاد گفت: در سینمای معنویت‌گرای مسیحی نوعی از نگاه نهلیستی و چپ‌گرایی مارکسیستی وجود دارد که چنین نهلیستی با نهلیست پوچ‌گراییِ مکتبی تفاوت زیادی دارد.
فرج نژاد تصریح کرد: تولید فیلم در حوزه سینمای چپ نهلیستی کم است و فیلم‌های تولیدی در تفکر چپ ایتالیا و چپ آمریکا در این سینما قابل مشاهده است.
وی ادامه داد: دو نوع نهلیست فرهنگی و اعتقادی وجود دارد و بعد از اینکه دین مسیحیت به‌عنوان دین رسمی امپراطوری روم شرقی پذیرفته شد تفکرات نهلیستی در باورهای مسیحیت ریشه انداخت.
این پژوهشگر حوزه رسانه و عرفان‌های نوین تصریح کرد: در برخی از باورهای مسیحیت به نهلیست فرهنگی دامن زده می‌شود و در کلیساها بیشترین نمود آن مشهود است.
یادآور می‌شود، برنامه شعبده سوم روزهای پنج‌شنبه و جمعه هر هفته از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو و از ساعت 17 تا 18 پخش می‌شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان