ابوترابی فرد در بزرگداشت آیت‌الله واعظ‌زاده‌ خراسانی:

گام بلند آیت‌الله واعظ‌زاده‌ خراسانی در تبیین مرجعیت علمی ـ سیاسی آل نبی(ص)

گروه اندیشه: ابوترابی فرد در مراسم ترحیم آیت‌الله محمد واعظ‌زاده‌ خراسانی بیان کرد: از ویژگی‌های برجسته این عالم، تلاش او برای تبیین مرجعیت علمی خاندان پیامبر اسلام(ص) و مرجعیت سیاسی آنان بود؛ ارائه فهم صحیح مرجعیت علمی و دینی انبیا و اوصیا الهی گام بلند این عالم بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم ترحیم آیت‌الله محمد واعظ‌زاده‌ خراسانی امروز یکشنبه، 5 دی‌ماه، در مسجد امام جعفر صادق(ع) تهران برگزار ‌شد.
در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌‌گلپایگانی؛ رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سیدمحمود علوی؛ وزیر اطلاعات، حسن قاضی‌زاده هاشمی؛ وزیر بهداشت، سردار علی فضلی؛ جانشین سازمان بسیج مستضعفین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد، حداد عادل و چند تن از نمایندگان مجلس، اساتید و مسئولان دانشگاه‌ها و جهاد دانشگاهی حضور داشتند.
این مجلس با قرائت قرآن توسط قاری بین‌المللی حسین فردی، آغاز شد. ابتدا متن پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت آیت الله واعظ‌زاده خراسانی قرائت شد، سپس حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد سخنرانی کرد.
هدف انبیای الهی؛ آراسته شدن به آموزه های دینی
ابوترابی‌فرد گفت: در قرآن کریم به این حقیقت اشاره شده است که تمام انبیای الهی در مسیر رسیدن به یک هدف واحد تلاش کردند. این امر در این آیه شریفه خلاصه می‌شود: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا». آراسته شدن به آموزه‌های دینی و حرکت در مسیر استقرار قسط و عدالت در جامعه بشری هدف ارزشمند این بزرگواران بود. گام برداشتن در این مسیر و اصلاح اخلاق و رفتار انسان‎‌ها و شکل‌گیری جامعه انسانی مبتنی بر عدالت گامی بلند در مسیر اقامه دین است.
ارائه فهم صحیح مرجعیت علمی و دینی انبیا و اوصیای الهی
وی افزود: اقامه دین با مرجعیت علمی و سیاسی پیامبران الهی و اوصیای آن‌هاست و آن‌چه راه را برای گسترش آموزه‌های حیات‌بخش انبیاء و مبانی اندیشه دینی در جامعه هموار می‌کند، فهم صحیح مرجعیت این بزرگواران است. آن‌چه می‌تواند ریشه اختلافات را در جوامع بشری بسوزاند همین فهم درست است و قرار گرفتن اندیشه‌های انبیا و اوصیا در جریان مدیریت و هدایت جوامع بشری، اختلاف در فهم دین را از بین می‌برد.
گام بلند مرحوم واعظ زاده خراسانی در مسیر فهم دین
ابوترابی‌فرد درباره ویژگی‌های برجسته این عالم گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته این عالم بزرگوار تلاش او برای تبیین مرجعیت علمی خاندان پیامبر اسلام(ص) و مرجعیت سیاسی آنان بود. وی بعد از تلاش در مسیر فهم دین که گامی بلند در اقامه دین است با استفاده از آموزه‌های قرآن و عترت(ع) و با بهره‌گیری از محضر علما و شخصیت‌های برجسته حوزه همچون: آیت‌الله العظمی بروجردی، آیت‌الله سیدمحمد صدر و آیت‌الله محمدحسین طباطبایی توانست پایه‌های مبانی وحدت حوزه و دانشگاه را پی‌ریزی کند.
پیشگام تقریب مذاهب حول قرآن و عترت(ع)
وی ادامه داد: تصور می‌کنم امروز اگر دانشگاه فردوسی مشهد علاوه بر جایگاه علمی، جایگاه دینی و معرفتی بالایی دارد، علت آن حضور این عالم گرانقدر در مجموعه آن دانشگاه بوده است.
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: وی پیشگام مباحث تقریب مذاهب و شکل‌گیری چنین پایگاهی حول دو محور قرآن و عترت(ع) بود. این عالم به راستی از تمام ظرفیت‌های علمی و فقهی خویش در این راستا بهره گرفت تا در مسیر اقامه دین قدم بردارد و این حرکت او مورد تایید و رضایت مقام معظم رهبری قرار گرفت و از ایشان تجلیل کردند. لذا برای خانواده مرحوم عالم فرزانه آیت‌الله واعظ زاده خراسانی، طلب صبر می‌نمایم.
یادآور می‌شود، پیکر مرحوم علامه آیت‌الله واعظ زاده خراسانی در محل رواق دارالعباده حرم مطهر حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) آرام گرفت.
گزارش تصویری مربوط به مراسم را اینجا ببینید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان