شناسه : ۳۰۸۲۹۷ - پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۷
حجتالاسلام کاشانی:
حضرت عیسی(ع) در قرآن دلرباتر از انجیل توصیف شده است
گروه اندیشه: حجتالاسلام محمد کاشانی معتقد است توصیفات قرآن در خصوص حضرت مسیح(ع) زیبا و دلرباتر بوده و شناساندن آن به جهان مسیحی موجبات علاقه بیشتر به اسلام خواهد شد.
حجتالاسلام محمد کاشانی، نویسنده کتاب «تثلیث در قرآن و عهدین»، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که نحوه توصیف مسیح(ع) در قرآن و انجیل چه نسبتی با هم دارد؟ گفت: عیسی مسیح(ع) در مسیحیت نقش خدا، پیامبر، موسس و در واقع محوریترین نقش را داشته و به عنوان خدا پرستش شده و به عنوان نجاتدهنده مورد تمجید است. در نگاه قرآنی و یا اسلامی مسیح(ع) به عنوان پیامبری اولوالعزم شناخته میشود.
کاشانی افزود: اگر بخواهیم افتراقات و اشتراکات مسیح در قرآن و انجیل را بررسی کنیم، میتوانیم در موضوعاتی مانند تولد، مرگ، معجزات، اوصاف و ... این مسئله را بررسی کنیم.
تولد عیسی در قرآن و انجیل
نویسنده کتاب «تثلیث در قرآن و عهدین»، ادامه داد: در خصوص تولد حضرت عیسی(ع) یک مطابقت 70 درصدی بین قرآن و انجیل وجود دارد. هر دو کتاب معتقدند عیسی(ع) بدون پدر متولد شده و مادرش مریم باکره بوده است.
وی افزود: تفاوت جدی در این جا این است که در انجیل، مریم(س) نامزدی به نام یوسف دارد که پس از القا مسیح به مریم(س) میخواست که طلاق بگیرد، اما به خاطر وحی به یوسف این کار را نمیکند. در انجیل کسی متوجه نمیشود که مسیح(ع) بدون پدر به دنیا آمده است و فکر میکنند که یوسف نجار پدر اوست، اما در نگاه اسلامی وقتی عیسی(ع) به دنیا میآید، بنیاسرائیل مریم(س) را شماتت میکنند و میگویند «یَا أُخْتَ هَارُونَ مَا کَانَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا کَانَتْ أُمُّکِ بَغِیًّا: اى خواهر هارون پدرت مرد بدى نبود و مادرت [نیز] بدکاره نبود». (مریم، 28)
کاشانی تصریح کرد: در این جا کودک به صدا در میآید و می فرماید من بنده خدا هستم که به من وحی میشود. از این رو هر دو کتاب، معجزه تولد حضرت مسیح بدون پدر را تصریح میکنند، اما در انجیل صحبتی از سخن گفتن حضرت مسیح(ع) وجود ندارد.
وی با بیان اینکه کتاب مقدس روایت متفاوتی از تولد عیسی دارد، گفت: انجیل روایت میکند که حضرت عیسی(ع) پس از تولد سفری به مصر کرد و برگشت که قرآن در این زمینه ساکت است. کتاب مقدس تلویحا اشاره دارد که مریم از یوسف برادران و خواهرانی برای عیسی میآورد که در قرآن نکتهای در این زمینه وجود ندارد.
نویسنده کتاب «تثلیث در قرآن و عهدین»، ادامه داد: وقتی به نبویت عیسی میرسیم، میبینیم که عیسی در سی سالگی به نبوت رسید اما تلویحات قرآن به وحی شدن به حضرت عیسی(ع) در کودکی اشاره میکند اما برخی از علما معتقدند که این به معنای رسیدن ایشان به مقام نبوت در این سن نبود.
تفاوت انجیل و قرآن در خصوص شخصیت حضرت مسیح(ع)
کاشانی تصریح کرد: تفاوت جدی بین قرآن و کتاب مقدس در زمینه شخصیت عیسی مسیح(ع)، پردازش شخصیتی این پیامبر است. در قرآن عیسی(ع) یکی از صفات این است که وی به مادرش کمک میکند و به نیکی رفتار میکند.
وی افزود: در انجیل چنین نیست. در این کتاب مقدس نوع برخوردی که عیسی با مادرش دارد، نامناسب است. مثلا وقتی مریم از عیسی میخواهد که شرابی بسازد، عیسی به مادرش میگوید ای زن تو را با من چه کار است و از تعبیر مادر استفاده نمیکند که این تعبیر زیاد شایسته مسیح(ع) نیست.
نویسنده کتاب «تثلیث در قرآن و عهدین»، ادامه داد: انجیل اولین معجزه مسیح(ع) را تبدیل آب به شراب میداند که ایشان در یک مجلس عروسی آب را به شراب تبدیل میکند و این یکی از تفاوتهای جدی بین قرآن و انجیل است.
کاشانی افزود: در خصوص معجزات عیسی نیز تفاوتهایی وجود دارد، در این که عیسی مرده را زنده کرده است، در قرآن و مسیح تصریح وجود دارد، اما در خصوص سخن گفتن در کودکی (مریم، 30)، ساختن مجسمه گلی و جان دادن به آن (آلعمران، 49) و یا نزول غذای آسمانی که در قرآن آمده است، چیزی در انجیل نیامده است و در عوض معجزاتی در انجیل مانند تبدیل آب به شراب آمده است، در حالیکه در خود انجیل هم شراب امری مذموم عنوان شده است.
وی تصریح کرد: تفاوت جدی دیگر بین قرآن و مسیح بحث مرگ مسیح(ع) است. در انجیل است که پیش از دستگیری به باغی میرود و در آنجا به خاطر حزن و اندوه، آرزوی مرگ میکند و البته ما چنین مطلبی در قرآن نداریم. یا در روایتی که مسیح به صلیب کشیده میشود، میگوید خدای من چرا مرا تنها گذاشتی؟ در حالی که ما درباره اولیای خدا چنین اعتقادی نداشته و ایشان را تسلیم فرمان خدا میدانیم.
نویسنده کتاب «تثلیث در قرآن و عهدین»، با اشاره به روایت مرگ حضرت عیسی در قرآن و انجیل، گفت: قرآن اعتقاد دارد که مسیح را به صلیب نکشیدند و او به قتل نرسیده است، ولی در انجیل مصلوب شدن حضرت عیسی کاملا ذکر شده است. اگر بخواهیم جمعبندی بکنیم قرآن 20 خصوصیت را مخصوص مسیح مطرح کرده و ایشان جلوه بسیار زیبایی دارند، در حالیکه انجیل جلوه زیبایی از ایشان به دست نداده و نسبتهای ناروایی به او منتسب میکند که با شان پیامبری سازگاری ندارد و متاسفانه از لحاظ انسانی نیز در حق ایشان بیانصافی شده است.
عیسی در قرآن دلرباتر از انجیل توصیف شده است
وی در پاسخ به این پرسش که شناخت متقابل اسلام و مسیحیت چه دستاوردی میتواند داشته باشد، گفت: اگر ما بتوانیم چهره عیسی مسیح(ع) را چنانچه در قرآن و احادیثمان متبلور شده است به جهان غرب بشناسانیم، جهان مسیحیت علاقه پیدا خواهد کرد که اسلام را بشناسد. به هر حال ایشان به مسیح علاقهمند هستند و اگر ببینند عیسی در قرآن آنقدر مورد تمجید قرار گرفته است، در حالی که در انجیل به او کملطفی و جفا شده است، علاقه بیشتری به اسلام پیدا خواهند کرد.
کاشانی در پایان گفت: ما انبیا را دارای نیاکان پاک میدانیم در حالی که برخی از نیاکان عیسی مسیح(ع) در انجیل زناکار ذکر شدهاند. برای مثال زنی به نام روس که به نام یکی از کتاب های مقدس است، روابطی قبل از ازدواج داشته است. در اسلام چنین نسبتهایی به اولیاءالله و نیکان پذیرفته شده نیست.