به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، محسن پرویز نویسنده و سخنگوی انجمن قلم ایران با بیان اینکه داستانهای انقلابی و کلا داستانهایی که از رخدادهای بزرگ اجتماعی محسوب می شوند، در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا با تغییر نسلها، شکل و شمایل داستان های انقلابی هم تغییرخواهد کرد؟ خاطرنشان کرد: قاعدتا در داستان و رمان من جمله داستان های انقلابی، نویسنده یا تجربیات شخصی خودش را منعکس می کند و شکل هنری به تجربیاتش می دهد و یا دانش و دانسته هایی که کمی عمیقتر از برداشت سطحی عموم جامعه است، را بیان می کند. به نظر می آید کسانی که می توانند تجربه خوبی راجع به موضوعات و مسائل انقلابی داشته باشند، طبیعتا منعکس کنندگان بهتری هم هستند.
وی در ادامه همین بحث بیان کرد: قاعدتا نسل جدید ممکن است دانش کافی راجع به مسائل انقلابی و سالهای گذشته داشته باشند اما این دانش، دانشِ عینی نیست و بیشترازراه مطالعه و پرسش گری بدست آمده و اکتسابی است. به عنوان مثال اگر کسی درباره «فتنه 88» بنویسند و آنرا تحلیل کنند، به گمان ما داستان انقلاب را روایت می کنند.
این نویسنده در بخشی دیگر از این گفت و گو درباره این موضوع که داستان انقلاب ایران چه تاثیراتی از گونههای مشابه در جهان می گیرد؟ هم توضیحاتی بیان کرد و گفت: همانطور که توضیح دادم رخدادهای اجتماعی تاثیرگذار و بزرگ نظیر یک انقلاب یا وقایعی مثل جنگهای بزرگ خواه ناخواه در حوزههای مختلف فرهنگی اجتماعی تاثیرگذارند، از جمله بر ادبیات نیز تاثیر ویژهای می گذارند و ما شاهد تولید آثاری با موضوعات مرتبط با این رخدادها هستیم. در جمهوری اسلامی هم انقلاب، واقعهی بزرگی بود که قاعدتا خودش می توانست موضوع داستانها و رمانهای زیادی شود اما به دلیل فاصله زمانی اندکی که بین پیروزی انقلاب تا حمله دشمن به ایران و همچنین دفاع مقدس واقع شد و از طرفی با توجه به اینکه دفاع مقدس یک واقعهی بسیار عظیم و تاثیرگذار بود، بنابراین پرداختن به دفاع مقدس در ادبیات باعث شد حضور انقلاب بر آثار ادبی نیز کمرنگ تر باشد.
پرویز در پایان و در تکمیل این موضوع تاکید کرد: در واقع شرح فداکاریهای رزمندگان ما در دفاع مقدس به قدری قوی و تاثیرگذار بود که سایر مسائل را تحت الشعاع قرار داد و ما در بازگشتی که به مسائل انقلاب داشتیم، با پرداختن به موضوع داستانی انقلاب نیز شاهد آثار نسبتا خوبی هم در این حوزه بودیم و هستیم.