ماهان شبکه ایرانیان

رخدادهای بزرگ نظیر انقلاب مخاطبی به وسعت همه آحاد جامعه دارند

محسن پرویز، نویسنده پیشکسوت داستان‌ انقلاب تاکید کرد: رخدادهای اجتماعی تاثیرگذار و بزرگ نظیر انقلاب یا وقایعی نظیر جنگ‌های بزرگ مخاطبی به وسعت همه آحاد جامعه دارند.

رخدادهای بزرگ نظیر انقلاب  مخاطبی به وسعت همه آحاد جامعه دارند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، محسن پرویز نویسنده و سخنگوی انجمن قلم ایران با بیان اینکه داستان‌های انقلابی و کلا داستان‌هایی که از رخدادهای بزرگ اجتماعی محسوب می شوند، در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا با تغییر نسل‌ها، شکل و شمایل داستان های انقلابی هم تغییرخواهد کرد؟ خاطرنشان کرد: قاعدتا در داستان و رمان من جمله داستان های انقلابی، نویسنده یا تجربیات شخصی خودش را منعکس می کند و شکل هنری به تجربیاتش می دهد و یا دانش و دانسته هایی که کمی عمیق‌تر از برداشت سطحی عموم جامعه است، را بیان می کند. به نظر می آید کسانی که می توانند تجربه خوبی راجع به موضوعات و مسائل انقلابی داشته باشند، طبیعتا منعکس کنندگان بهتری هم هستند.

وی در ادامه همین بحث بیان کرد: قاعدتا نسل جدید ممکن است دانش کافی راجع به مسائل انقلابی و سال‌های گذشته داشته باشند اما این دانش، دانشِ عینی نیست و بیشترازراه مطالعه و پرسش گری بدست آمده و اکتسابی است. به عنوان مثال اگر کسی درباره «فتنه 88» بنویسند و آنرا تحلیل کنند، به گمان ما داستان انقلاب را روایت می کنند.

این نویسنده در بخشی دیگر از این گفت و گو درباره این موضوع که داستان انقلاب ایران چه تاثیراتی از گونه‌های مشابه در جهان می گیرد؟ هم توضیحاتی بیان کرد و گفت: همانطور که توضیح دادم رخدادهای اجتماعی تاثیرگذار و بزرگ نظیر یک انقلاب یا وقایعی مثل جنگ‌های بزرگ خواه ناخواه در حوزه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی تاثیرگذارند، از جمله بر ادبیات نیز تاثیر ویژه‌ای می گذارند و ما شاهد تولید آثاری با موضوعات مرتبط با این رخدادها هستیم. در جمهوری اسلامی هم انقلاب، واقعه‌ی بزرگی بود که قاعدتا خودش می توانست موضوع داستان‌ها و رمان‌های زیادی شود اما به دلیل فاصله زمانی اندکی که بین پیروزی انقلاب تا حمله دشمن به ایران و همچنین دفاع مقدس واقع شد و از طرفی با توجه به اینکه دفاع مقدس یک واقعه‌ی بسیار عظیم و تاثیرگذار بود، بنابراین پرداختن به دفاع مقدس در ادبیات باعث شد حضور انقلاب بر آثار ادبی نیز کمرنگ تر باشد.

پرویز در پایان و در تکمیل این موضوع تاکید کرد: در واقع شرح فداکاری‌های رزمندگان ما در دفاع مقدس به قدری قوی و تاثیرگذار بود که سایر مسائل را تحت الشعاع قرار داد و ما در بازگشتی که به مسائل انقلاب داشتیم، با پرداختن به موضوع داستانی انقلاب نیز شاهد آثار نسبتا خوبی هم در این حوزه بودیم و هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان