ماهان شبکه ایرانیان

خرمی تشریح کرد:

رویکرد آیات قرآن در پیشگیری از آسیب‌های روانی

گروه اندیشه: خرمی معتقد است که اولویت قرآن تقدم پیشگیری بر اصلاح است و می‌توان رویکرد کل قرآن را پیشگیری از آسیب‌های روانی دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مرتضی خرمی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد قائم شهر، بعد از ظهر امروز 16 اسفند، با موضوع «سطح سه گانه پیشگیری از آسیب‌های روانی در آموزه‌های قرآن کریم» در ادامه پنل سلامت روانی و اجتماعی همایش بین‌المللی مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم، سخنرانی کرد. 
خرمی گفت: این مقاله با الهام از مقوله روانشناختی پیشگیری در حوزه بهداشت جسمی و روانی و آیات قرآن را تنظیم شده است. ما اگر به صورت آیه به آیه قرآن را از ابتدا تا انتها مطالعه کنیم، دقیقا در حوزه موضوع پیشگیری از آسیب‌های روانی می‌تواند مورد استفاده باشد. 
وی افزود: ما در ابتدا پس از تصریح به اهمیت بهداشت روانی و اینکه متاسفانه مشکلات بیشتر می‌شود با دقت به آیات قرآن متوجه می‌شویم که اسلام به پیشگیری بیشتر از اصلاح توجه دارد.
خرمی با بیان اینکه روش مقاله توصیفی تحلیلی است، گفت: پیشگیری در روانشناسی و بهداشت روانی و امنیتی در سه سطح فعالیت طرح شده است. در سطح اولیه اقداماتی از بروز بیماری‌های عصبی و روانی در حوزه جسم یا اجتماع مثلا با حذف موارد خطرزا صورت می‌گیرد. قرآن در این زمینه مواردی دارد از جمله اینکه قرآن دعوت به انفاق تا جلوی آسیب‌هایی را در حوزه فردی و اجتماعی بگیرد. همچنین عفاف نیز نوعی پیشگیری اولیه است. 
وی ادامه داد: سطح دوم پیشگیری ثانویه این است که اگر اتفاقی بیافتد ما اقداماتی را انجام دهیم که پیامدهای بیماری و آسیب گسترش پیدا نکند. در این زمینه ما مواردی مانند امر به معروف و نهی از منکر، حکمیت‌ها در نزاع‌های خانوادگی، پرهیز از شایعه‌پراکنی، سخت‌گیری در شرایط اثبات جرم و تذکری که انسان باید به خود بدهد را داریم.
خرمی در پایان گفت: در سطح سوم تشریع قصاص و قوانین جزایی در کنار تشویق به توبه و اصلاح و جبران خطاها مطرح است. که این موارد برای پیشگیری از شیوع آسیب‌های در جوامع مطرح شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان