مخالفت آلمان با سخنرانی اردوغان در حاشیه اجلاس گروه ۲۰

«زیگمار گابریل» وزیر امورخارجه آلمان گفت: به ترکیه می‌گوییم که اطمینان داریم چنین مراسم‌هایی در آلمان ممکن نیست.

خبرگزاری ایرنا: وزیرامورخارجه آلمان روز پنجشنبه تایید کرد که درخواست سخنرانی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در حاشیه اجلاس گروه 20 در جمع ترک تبارهای آلمان رد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «د پ آ» آلمان، «زیگمار گابریل» وزیر امورخارجه آلمان گفت: به ترکیه می‌گوییم که اطمینان داریم چنین مراسم‌هایی در آلمان ممکن نیست.

وی شروطی درقانون اساسی آلمان را توجیه این مساله دانست.


وی که درعین حال معاون «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان هم است، افزود: کشور ما یک کشور باز است اما قصد نداریم اجازه دهیم که مناقشه‌های داخلی کشورهای دیگر وارد کشور ما شود.
گابریل همچنین خاطرنشان کرد، چند هفته پیش به همتای ترکیه‌ای خود گفته که 'این ایده خوبی نیست' و با توجه به تنش‌‌های موجود میان آلمان و ترکیه، فضای سیاسی برای برگزاری مراسم سیاسی اردوغان در جمع ترک تبارهای آلمان مناسب نیست.


وزیر امورخارجه آلمان با بیان اینکه 'دولت فدرال نیز درباره این موضوع دیدگاه مشابهی دارد' بطور تلویحی گفت که مرکل نیز با سخنرانی اردوغان در آلمان مخالف است.


وزیر امورخارجه آلمان در عین حال تاکید کرد، آقای اردوغان یک مهمان مهم در اجلاس گروه 20 است و با احترام کامل مورد استقبال قرار خواهد گرفت اما اعتقاد داریم که هر چیزی فراتر از آن در این برهه از زمان نامناسب است.
گابریل به ماموریت نیروهای پلیس آلمان برای تامین امنیت اجلاس گروه 20 و همچنین تنش‌های کنونی در روابط آلمان با ترکیه اشاره کرد.


اردوغان آخرین بار در ماه مه 2015 در جمع ترک تبارهای آلمان سخنرانی کرده است.


پیش از این در سال جاری و پس از آنکه شماری از مقامات محلی آلمان با سخنرانی مقامات ترکیه در جمع ترک تبارها در آستانه همه پرسی قانون اساسی ترکیه مخالفت کردند، اردوغان آلمان و آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور را به دنبال کردن 'رویه‌های نازی' متهم کرد. روابط 2 کشور به علت مسائل دیگر از جمله زندانی شدن 2 روزنامه نگار آلمانی در ترکیه و مخالفت ترکیه با بازدید نمایندگان پارلمان آلمان از نیروهای این کشور در پایگاه اینجرلیک دچار تنش شده است.


سخنگوی وزارت امورخارجه ترکیه در واکنش به رد درخواست سخنرانی اردوغان در آلمان گفت: اینکه برخی سیاستمداران آلمان با محاسبات سیاسی داخلی اظهارات غیرقابل قبولی مطرح می کنند، موجب تاسف است.


اجلاس گروه 20 روزهای 7 و 8 ژوییه (16 و 17 تیرماه) در شهر هامبورگ آلمان برگزار می‌شود و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان میزبان رهبران جهان از جمله دونالد ترامپ، ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ رئیسان جمهوری آمریکا، روسیه و چین خواهد بود. موضوعاتی از قبیل تجارت آزاد، تغییرات آب و هوایی و مهاجرت از جمله محورهای نشست جی-20 است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان