مجید چهری:

سوره بقره؛ معرف بسترهای نفوذ و ارائه‌گر راهکارهای مقابله

گروه اندیشه: سرپرست معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه با اشاره به تلاش جبهه کفر در نفوذ به جامعه نوپای نبوی شکل‌گرفته در مدینه گفت: سوره بقره با راهبری جامعه نبوی بسترهای نفوذ را معرفی کرده و راهکارهای مقابله را بیان کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آخرین روز همایش بین‌المللی مطالعات قرآن کریم با عنوان توسعه مطالعات نظام‌سازی قرآنی از صبح امروز، چهارشنبه، 18 اسفند، در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال برگزاری است.
مجید چهری، سرپرست معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه، با موضوع «انقلاب نبوی و پدیدارشناسی مقابله با بسترهای نفوذ» سخنرانی کرد.
چهری در ابتدا با بیان اینکه جوانه‌زدن و به شکل نهال درآمدن اسلام در مکه طی شد و مرحله استقلال در مدینه تثبیت شد، گفت: جامعه نبوی چون آخرین الگوی جامعه دینی تحت مدیریت مستقیم خداوند است می‌تواند برای امروز ما الگو باشد.
وی افزود: ما ابتدا به جای اینکه به دنبال ارائه الگو باشیم و بدانیم نظام‌سازی چیست باید آسیب‌های جامعه‌ای که پیامبر(ص) تشکیل داد، را تشخیص دهیم و بعد به سمت ارائه الگو برویم.
چهری اظهار کرد: پیامبر(ص) زمانی که به مدینه آمد، سوره بقره نیز نازل شد و حدود 3 تا 5 سال این نزول طول کشید. حال این جامعه تازه شکل گرفته چه می‌خواهد. در آن دوره بسترهایی برای نفوذ در مدینه برای از هم پاشیدن این جامعه وجود داشت. سوره بقره با راهبری جامعه نبوی بسترهای نفوذ را معرفی کرده و راهکارهای مقابله را بیان کرده است.
وی عنوان کرد: بسترهای نفوذ در مدینه شامل تنوع جغرافیای اعتقادی، فرهنگی و قومی، ساختار نظام قبیله‌ای، جریان بیماردلان و منافقان، غلبه فرهنگی، تبلیغاتی و اقتصادی یهود و فشارهای سیاسی و اقتصادی جبهه کفر بود.
چهری درباره راهکارهای سوره بقره برای مقابله با بسترهای نفوذ جبهه کفر گفت: 5 آیه نخست سوره بقره بیان ویژگی مومنان پیشرو است و آنان را با صفات تقوا، خداترسی و اقامه نماز معرفی می‌کند. پس در جامعه دینی نباید هویت مومنان پیشرو زیر سؤال برود. دومین کار در مقابله گفتمان‌سازی دینی است.
وی اضافه کرد: معرفی آسیب‌پذیران اقدام بعدی سوره بقره است. خدا در سوره بقره شناسنامه اهل نفاق را معرفی می‌کند و مسئله بعدی تلاش در شکستن غلبه فرهنگی اهل کتاب است. سوره بقره نشان می‌دهد سیستم نفوذ با استفاده از عوامل پنج‌گانه ذکر شده قصد ریشه‌کنی انقلاب نبوی را داشت و این سوره با ایفای نقش راهبری جامعه نبوی و ارائه راهکار مقابله با نفوذ با آن مقابله کرده است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر