خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین وصلاه و سلام علی رسول الله و علی اله الائمه المعصومین اعوذبالله من الشیطان الرجیم فاذاجا وعد الاخره لیسوا وجوهکم و لید خلوا المسجد کما دخلوه اول مره و لیتبروا ماعلوا تتبیرا.
اوصیکم بتقوی الله واتباع امره
خداوند در این روزهای آخر ماه مبارک به عنوان جزای دعاها وعبادات به ما توفیق عنایت کند که بتوانیم از ثمرات تقوی و محافظت ازوظایف انجام وظایف وماموریت های الهی مان بر بیائیم.
طبیعی است که انتظار همه این است که خطبه مستقلی در مورد مسائل فلسطین در نمازجمعه تهران ایراد شود و بنده با درک این انتظار مردم بحث قرآنی را امروز ادامه نمی دهم و خطبه اول دربست درباره فلسطین صحبت می کنم و سعی می کنم خطبه دوم را مختصر کنم چون فکر می کنم بحث هایی که در ذهن من جمع شده یک مقدار طولانی باشد و مطمئن هم هستم که مردم ما در پایان این راهپیمائی باشکوه توقع دارند که بحث فلسطین جدا در تریبون نمازجمعه مطرح باشد.
خوشبختانه مطالبی که همین امروز از تریبون پخش شده سخنرانی برادرعزیزمان جناب آقای ناطق نوری، بیانیه خوب پایان راهپیمائی و هم چنین پیام بسیار با حال خود فلسطینی ها که اینها هم مطالبی را داشتند،مقداری از مطالبی که بنده باید عرض کنم از این برنامه ها بود و من می توانم به مطالب دیگری که فکر می کنم استراتژیک در بحث فلسطین بپردازم. باید به روح بزرگ امام راحل تعظیم کنیم که این روز مهم رادر تاریخ مسلمانان و بلکه جهان تعبیه فرمودند و روز قدس آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در شرایطی که بطور طبیعی جهان اسلام تحت تاثیر ماه رمضان آمادگی بیشتری دارد، شرایط مناسبی است برای توجه به مهم ترین مسئله دنیای اسلام و شاید امروز دنیای بشر، که فلسطین است و آثار منفی و خطرناکی که می تواند این غصب تاریخی سرزمین اسلامی داشته باشد.
مسئله فلسطین و خلق دولت جعلی به نام اسرائیل در نقطه فوق العاده حساس، مسئله خیز و پرسابقه از آن روزی که مطرح بوده تا امروز شایدمدت طولانی در آینده محور بسیاری از حوادث دنیا و به خصوص منطقه مابوده است.و کمتر کسی است که از مسائل فلسطین بی اطلاع باشد اما خوب توجه به عمق مسئله بیش از آنچه که در افکار عمومی و حتی در رسانه هاهست باید بشود، با یک زاویه خاصی مسئله را مطرح می کنم و از زوایای مختلف می شود آنرا بررسی کنیم.من از زاویه یک حرکت استعماری که مهم ترین پدیده شوم تاریخ بشر در این دو سه قرن اخیر بوده می خواهم فاجعه فلسطین را بررسی کنم.
بنظر بنده و شاید خیلی از کارشناسان، این حرکت درنوک پیکان حرکت استعمار است، گر چه امروز واژه استعمار یک مقدار کهنه است و آن استعمار رسمی چون دیگر نیست و یا بسیار کم است خیلی کسی از مسئله استعمار یادی نمی کند اما حقیقت استعمار همچنان باقی است، یک روزاستعمار رسمی بود که کشورها را مستعمره می کردند و در کشورهای ما دروزارت مستعمارات بود و نماینده رسمی در کشورهای مستعمره داشتندمنجمله خود فلسطین که سرپرست و قیم شناخته می شد، دهها کشور دنیامنجمله فلسطین و خیلی از کشورهای عربی مستعمره بود.
دوره استعمار با فشاری که بلوک شرق و سوسیالیست ها آوردند غیرقابل تداوم شد، چیزی به نام استعمار جدید مطرح شد، نئوکلونیانیزم، بجای کلونیاتیزم، البته روحش فرقی نمی کرد، به این شکل شد که آنها سرپرست رسمی روی کشورها نمی گذاشتنداما دست نشانده می گذاشتند، یک دولت دست نشانده ای می آمد به اسم مردم ولی همه خواسته های کشورهای استعماری را عمل می کرد یک دوره طولانی هم اینجوری بر دنیا گذشت.این هم تقریباکهنه شد، البته هنوز در برخی از کشورها هست استکبار با برنامه و حساب به جای این سرپرستی و کاشتن عامل نفوذی به عنوان رئیس یک کشور آمدمسئله وابستگی راجدی کرد، یعنی کشورهای مورد نظر را به شدت به کشورهای مستعمر و استعمارگر وابسته کردند و از بعد اقتصادی، فرهنگی،سیاسی و همه ابعاد که در زندگی جوامع بشری مهم است، کشورها راوابسته کردند و به خصوص از بعد نظامی که دفاعشان را مرهون داشتن ارتباط با اصطلاح صمیمی اما تسلیم با کشور استکباری مربوط کردند، وبه نظر می رسد که خیلی آسان می شود فهمید که اسرائیل یک پایگاه رسمی استکبار جهانی است اما چندمنظوره، چند هدف مهم که استعمارگرها در این منطقه حساس دارند اسرائیل باید به عهده بگیرد و گرفته، اینها هم خیلی بحث شده و حالا فقط اسم می برم که این ارتباط بحث قطع نشود.
اسرائیل با حمایت های بی دریغ قدرت فوق العاده نظامی در منطقه شده است که این یک تهدید جدی برای کشورهای منطقه و به خصوص کشورهای اسلامی است و در نتیجه بسیاری از کشورها مجبورند بخش عمده ازدرآمدشان را صرف امور نظامی کنند که این هم عمدتا به جیب اسلحه فروش های غربی و شرقی می رود و اخیرا عمدتا غربی، استعمار هم همین را می خواهد.یعنی یک وابستگی جدی نظامی برای کشورهای منطقه وجوددارد و نمی توانند از این هم نجات پیدا کنند، کم هست کشوری که بتواندمثل ایران با یک برنامه ضربتی خودش را از لحاظ دفاعی مستقل کند، مامی بینیم این اتفاق فقط در ایران افتاده، حتی در دولت بزرگی مثل ترکیه که این اواخر ارتباطات نظامیش را با اسرائیل تقویت کرده، آن موقعی که می خواست شروع کند، آقای اربکان که خوب یک نخست وزیر مسلمان و رهبر یک حزب اسلامی بود و طبعا ما توقعات بیشتری داشتیم، همان زمان بحث قراردادهای نظامی با اسرائیل مطرح شد من به آقایان بحث کردم وگفتم چرا شما اینجوری می کنید گفتند آمریکا به ماگفته که اگرمی خواهید هواپیماهایتان و سلاحهای غربی خودتان را به روز کنید،اینکار را فقط اسرائیل می تواند بکند، ما خودمان نمی آئیم، من گفتم خوب ما اینکار را در ایران کردیم، بیائید با ما انجام دهید، ادله واهی آوردند که نمی شود وابستگی اقتصادی که خوب روشن است اکثرا دارند واسرائیل این را دارد تشدید می کند، به خاطر همین مسابقات و رقابت هایی که هست، وابستگی سیاسی بدتر از همه اینها شده است، بسیاری از دولت هانگران حاکمیت خودشان هستند و اگر بخواهند به اسرائیل دهن کجی کنند واز لحاظ فرهنگی هم می بینید که رسانه های فرهنگی دنیاچقدر تحت تاثیرصهیونیزم و عوامل اسرائیل که با عوامل دیگران هماهنگ هستند، خوب یک چنین پایگاه چند منظوره ای در حساس ترین نقطه، در جایی که مولدعمده ترین ابنیا در تاریخ بوده و حساس ترین حوادث تاریخ اینجا اتفاق افتاده الان بوجود آمده، در این دولت، در تمام این دوره پنجاه و دوساله بعد از تشکیل رسمی اسرائیل و حدود سی ساله قبل از تشکیل نقطه مهمی است که من عرض می کنم و دلم می خواهد روی آن تکیه شود، هیچ وقت این دولت اسرائیل عقب نشینی نداشته، همیشه عقب نشینی ها با مسلمانهابوده همیشه یک حرکت مهم، یک موج مهم علیه اسرائیل شروع شده،پیشرفت هایی کردند، چند هفته و چند ماه بعدش نتیجه به نفع اسرائیل تمام شده، دهها مصوبه از سازمان ملل، شورای امنیت، مجامع دیگرگرفته اند، هیچ یک از آنها اجرا نشده، که آنها اسرائیل نبایدعقب نشینی کند و رو به پیش است و این را شما می دانید و همه می دانندکه هدف اسرائیل بزرگ همانی است که در تورات اینها مدعی اند که هست «من الفورات النیل » و از طرف شمال وجنوب هم از نیمه های لبنان تاخیبر در عربستان، تقریبا از نزدیک خلیج فارس در بصره تا ساحل دریای مدیترانه و از نیمه لبنان تا شمال مدینه، این در نقشه های رسمی که اسرائیل پخش کرده و کنشت اسرائیل پارلمان اسرائیل آنرا تصویب کرده این هنوز هم هست، تکه های جدید اسرائیل را ببینید، با ذره بین نگاه کنید، نقشه ای که روی سکه ها هست، عین این منطقه ای است که من عرض می کنم، همه این منطقه در آن هست، نوشته اند اسرائیل بزرگ و اسرائیل آینده، اسرائیل کوتاه نیامده و بنایی بر اینکه از آن هدف اسرائیل بزرگ دست بردارد ندارد، و هر حرکت غیر از این را شما می بینید به عنوان یک ایستگاه تلقی کنید که آنجا آماده شود برای گام بعدی بایدتفسیر کند، حال اگر فرصت بود من می توانستم دهها ایستگاه را در این هفتاد سال، هشتاد سال برای شما همین جا اسم ببرم که البته می خواهم روی آخرین آن بیایستم که همین مسئله مذاکرات سازش است و بحث را دارم یک مقداری کوتاه می کنم برای اینکه برسم به این نقطه اصلی که مسئله امروز ماست. حدود چهل سال، چهل و دوسال پیش اولین باری که هیات ایرانی در کنگره های فلسطین شرکت کرد، درسال 38، من آن موقع تازه داشتم با مسائل جدی فلسطین آشنا می شدم، می خواستم برای مکتب تشیع مطلبی سالنامه تهیه کنم، مطالعه وسیعی می کردم، چیزهایی از آن موقع یادم هست می گویم تا ببینید چطور اسرائیل جلو آمده و در آینده بایدچه کنیم، در آن کنگره که در خود بیت المقدس هم تشکیل شد در تاریخ 27ماه رجب، که تناسب زمانی با این مسئله داشت و در بیت المقدس که آن موقع جز اردن بود، این کنگره تشکیل شد، بحث هایی که آنجا شد ومصوباتی که آنها داشتند که مبارزه کنند همه آنها به نفع اسرائیل تمام شده است، یکی از مسائل آبها بود، آن موقع گفتند که حدود یک میلیارد و صد میلیون متر آب در کرانه غربی و منطقه فلسطین سالانه هست،اسرائیل می خواهد این آبها را ببرد به آن طرف در اراضی قبلی اش، برای اینکه نیروهای جدید یهودی از سراسر دنیا را جذب کند و این را درمصوبه گذاشتند که مبارزه کنند تا این اتفاق نیفتد، انحراف نهر اردن و انتقال آب به آن طرف، این الان عملی شده، اصلا مسئله از این حد هم گذشته اسرائیل آمده به دنبال آبهای جولان و جنوب لبنان، چهارصدمیلیون متر آب را به داخل اراضی اسرائیل منحرف کردند و شش صد میلیون متر آب آنرا دادند به شهرک های یهودی نشین و فقط یکصد و چهارده میلیون متر آب را دادند به کرانه غربی فلسطین خوب این مسئله دیگرختم شده و تا الان دارند مصادره می کنند و این حوضچه های کوچکی که آبخیزداری عربها برای خودشان در فصل باران درست می کنند اینها را هم دارند مصادره می کنند و آبهای آنرا می برند و فاضلابشان را به طرف فلسطینی ها می فرستند، یک بحث مهمی آن موقع مطرح شده که اصلا دررسانه های ما الان نیست و شاید خیلی از شماها یادتان نباشد، مسئله خلیج عقبه بود، شما دریای سرخ در شمال آن را دیده اید، یک دفعه دوشعبه می شود یک شعبه به کانال سوئز و مدیترانه می رود و یک شعبه هم به طرف خلیج عقبه و به انتهای فلسطین و در جنوب آن می خورد، دوطرف این خلیج که تقریبا دوازده مایل هم بیشتر عرض ندارد، یک طرفش عربستان سعودی است و یک طرف آن سینای مصر است، در آن اجلاس تصمیم گرفتند که مصر وعربستان نگذارند اسرائیل از این معبر آبی استفاده کند اصلاآبهای اینهاست و اسرائیل از جنوب خودش را به دریای احمر وصل نکند.الان کاملا طبیعی است و یکی از مهم ترین بنادر جنوبی اسرائیل بندر ایلات است.همان جا اصلا کسی ادعا ندارد، با اینکه تقریبا این آب راه می توانست عربی باشد اگر آن موقع جدی می گرفتند، در همان اجلاس چیزجالب دیگری مطرح شد که اسرائیل بنا دارد یک خط لوله نفتی از همین خلیج عقبه، از همین ایلات به مدیترانه بکشد که خودش را از کانال سوئزکه همیشه آنجا محدودش می کنند بی نیاز بکند، نفت را با کشتی به آنجاببرد و از آنجا با لوله به مدیترانه و داخل اسرائیل وارد کند وگفتند باید با این مبارزه شود، هیات ایرانی هم آن موقع آنجا بودندمثل آیت الله طالقانی وآیت الله کمره ای و اینها این پیام را به ایران آوردند بعدا دولت ایران در زمان شاه رفت با اسرائیلی ها شریک شد واین خط لوله را کشید در خط کشتیرانی هم شریک شد و الان آن خط لوله هست و بخش عمده آن هم از ایران است فقط بعد از انقلاب اسلامی ما آنراقطع کردیم ما از آن خط دیگر استفاده نمی کنیم. اما بعنوان یک طلب برای ما مانده و اسرائیلیها همچنان مثل بقیه قراردادهای بین المللی اشان عمل نمی کنند.فقط این یکی را ایران انقلاب اسلامی عمل کرد نه ایران زمان شاه.و خیلی چیزهای دیگر.حالا در 42 سال پیش هربحثی که بوده امروز کهنه شده و همه کنفرانسهای اسلامی یک بحثهایی می کنند و مصوباتی می گذرانند تا کنفرانس بعدی، این دیگر گذشته و چیزجدیدی اسرائیل پیش آورده است، و عقب گردهای کشورهای اسلامی را و عربهارا و فلسطینی ها را شما اگر به این عنوان لیستی برای آن درست کنیدواقعا یک تابلوی فاجعه بار و علامت ذلت و ضعف دنیای اسلام باید حساب کنیم، ما بهترین سند می توانیم بسازیم برای اینکه این تاریخ را برای مردم روشن کنیم که امت اسلامی الان به وظایف خودش عمل نمی کند و تابحال نکرده و کوتاهی کرده است.«بدترین عقب گردها را ما در کمپ دیویددیدیم.یعنی این اتفاق وقتی افتاد کمر مساله فلسطین را شکست، چون تاآن تاریخ هیچ کشوری اسلامی حاضر نبود با اسرائیل قرارداد امضا کند وبه او رسمیت بدهد ومشروعیت بدهد و این کار بد را مصریان کردند و این حق امام بود که آن طور با مساله برخورد کردند، خیلی کار بدی کردندمن آن موقع در زندان بودم، منظره رفتن مصریها به فلسطین اشغالی مارا از همه زندانها و شکنجه هایی که از مامورین ساواک بیشتر رنج داد وبتدریج آمد تا این قرارداد بدتر از قرارداد کمپ دیوید یعنی قرارداداسلو که به عنوان قرارداد صلح با خود فلسطینی ها و به اسم سازش درادبیات ما مطرح شد.بحث های جدی تر ما هم از همینجا شروع می شود.یعنی آنها آمدند جوری صحنه سازی کردند که اسرائیل دست از اسرائیل بزرگ برداشته و آماده صلح است وآماده امتیاز دادن است و خیلی تبلیغ کردند.این انتفاضه قبلی اگر ناکام ماند به دلیل این تبلیغات بود. یعنی آنچنان در مغز اکثریت امت اسلامی وارد کرده بودند که خوب حالا که اسرائیل می خواهد دولت فلسطینی را قبول کند و یک قدم عقب رفته و از اسرائیل بزرگ که عراق و اردن و سوریه و لبنان و عربستان سعودی و مصر و همه اینها را تهدید کرد، دست برداشته، چرا ما سازش نکنیم.همه اینها جز سوریه وارد شدند در این حرکت شوم که نوک پیکانش هم خود فلسطینی ها پیش می کشیدند و حدودهفت هشت سال وقت تلف شد.آخرش چه شد بعد از این همه گفتگو و حرف و مصوبه و تهدید و امثال اینها،آخرش شخصی مثل باراک پیدا شد که عربها فکر کردند این همان قهرمانی است که می تواند این صلح را امضا بکند چون این یک چریک جسور و گستاخی است با همان جسارتی که کارهای چریکی اش را انجام می داد با همان جسارت می تواند این تصمیم تاریخی را هم بگیرد و امید بستند.من نمی خواهم اسم شخصیتها را ببرم. شخصیت هایی که در کنفرانس اسلامی شرکت کرده بودند واینجا می آمدند و از کشورهای مورد قبول ما هم هستند.من اینجا با آنهابحث می کردم می گفتند این یک موقعیت ممتازی است چون غیر از باراک کسی نمی تواند این کار را بکند.این همان کسی است که نشان داده که تصمیماتش را اجرا می کند، عربهای داخلی اسرائیل هم به این امید به وی رای داده اند که این کار را می کند.ولی وقتی که آن پنج مه بزرگ باراک منتشر شد آب سردی روی همه ریخت.پنج مه رسمی گفت بعد از همه این کروفرها گفت که این پنج تا نمی شود.اول آوارگان برنمی گردند، خوب این مهمترین مساله سازش بود که آوارگان بتوانند برگردند.این مصوبه سال 48 شورای امنیت سازمان ملل است. یعنی 52 سال در اجرای آن تاخیر شده است و باید الان 4 تا 5 میلیون آواره برگردند یا به آنها عوض اموالشان رابدهند، باراک گفت به آن عمل نمی کند. خوب این خیلی مهم بود.دوم، ارتش برای دولت خودگردان قبول ندارم حالا آنچه که الان هست خوب این هم نقض دوم.سوم، گفت ما همه شهرکها را حاضر نیستیم تخلیه کنیم.چون آن موقع قرار بود به مرز مشخصی برگردند که این شهرکها همه جزو ولت خودگردان محسوب می شود، و گفت این شهرکها هم تخلیه نمی شود.چهارم اینکه، بیت المقدس را نمی دهیم و این شهر پایتخت اسرائیل است و ما نمی دهیم.خوب یک دفعه دنیای عرب شوکه شد و خوب عرفات ودیگران بیشتر از همه شوکه شدند.قضیه بیت المقدس در این 5 مورد گل کرد.و جالب اینکه این سفر اخیری آقای عرفات اینجا بود، گفت انفجارجلسه کمپ دیوید دوم در آمریکا که چند ما پیش بود، گفت انفجارش بر سربیت المقدس پیش آمد.در آن جلسه گفت ما فهمیدیم که آمریکا هم بااسرائیل هماهنگ است.چون آمریکا قول داده بود میانجی منصفی باشد حالاکه رسیدیم به نقطه حساس که بالاخره یا این طرف یا آن طرف، آمریکا هم صریحا اعلام کرد.کلینتون یک طرح مسخره ای ارائه کرد که واقعا افتضاح بود.گفت خوب بیایید در بیت المقدس این طور رفتار کنید.در بیت المقدس،مسجدالاقصی از سطح زمین تا آسمان هفتم هم که باشد برای فلسطینی ها ازسطح زمین به پایین باشد برای اسرائیل و بقیه جاها هم که در حاکمیت اسرائیل است عربها هم حق حضور داشته باشند.قدری ما توضیح خواستیم دیدیم ریشه قضیه اینجانست که حالا من قسمتی از آنرا عرض می کنم و اینکه چرا این انتفاضه، انتفاضه بیت المقدس و مسجدالاقصی شد.برای اینکه قضیه را این منفجر کرد و می خواهم یک نتیجه بسیار مهم را برای برادران عربمان بگیرم.گفتند اسرائیل مدعی است که آثار باستانی یهود در این منطقه مسجدالاقصی است و به تدریج اینها زیرخاک رفته و زیر زمین است وما باید این آثار باستانی مان را استخراج کنیم.بنابر این ما زیرزمین را به اسرائیل می دهیم که بتواند اکتشافاتش را بکند. خوب شما هم درمسجدتان هستید و طبقات بالا را هم اگر خواستید می توانید بسازید.این عربها را متوجه کرد به یک قضیه ای که ده پانزده سال حدود بیست سال است که گرفتار هستند و این انفجار را درست کرد.عربها مواجه شده بودندبا نقشه اسرائیل که بطور قطع اسرائیلها تصمیمم گرفته بودند که مسجدالاقصی را منهدم کنند و به جایش هیکل سلیمان بسازند.در سال 67 که جنگ شد و این منطقه توسط اسرائیل اشغال شد، بلافاصله یهودیان شروع کردند به اجرای نقشه تحویط بیت المقدس و حتما فراموش نکردید در سال 69 یعنی دو سال پس از اشغال، یکدفعه خبری پخش شد که مسجدالاقصی آتش گرفته، خوب مسلمانان سوظن داشتند به این آتش سوزی و گفتند آتش سوزی عمدی است و بعد هم معلوم شد که عمدی بوده است.آنها می خواستند مسجدرا منهدم کنند بعد تجدید ساختمان با دولتی است که بر آنجا حاکم است.یکی از مواردی که خیلی عربها سروصدا کردند همین موضوع آتش سوزی مسجدالاقصی بود.
اول اسرائیلیها گفتند سیم برق متصل شده ولی وقتی هیئتهای تحقیق رفتند دیدند نه و برنامه و نقشه بوده است و حتی وقتی که آتش سوزی شده آب آن منطقه هم قطع شده که آتش نشانان هم نتوانندآتش را خاموش کنند و اسرائیل ناچار شد که اعتراف کند عمدی بوده بعدمنتهی انداخت به گردن یک یهودی استرالیایی که یک جوان 28 ساله بود وگفتند که این آتش زده وی را دستگیر کردند و مدتی بعد گفتند که دیوانه است و آزادش کردند.آن موقع قضیه روشن شد، از آن به بعدصهیونیست ها که زیر مسجدالاقصی دارند تونل می زنند گاهی متوقف می شوند وگاهی می زنند.اولین بار که به یک جایی دستشان رسید یک کنیسه زیرمسجدالاقصی ساختند و یک جشنی آنجا گرفتند و رئیس خاخام های یهودی آمدآنجا و سخنرانی کرد و گفت این کنیسه ای که ما اینجا ساختیم قدم اول هیکل سلیمان است که بزودی در جای مسجدالاقصی ساخته می شود.با صراحت اعلام کرد.خوب معلوم هم است که الان موتور حرکت افراطی درداخل اسرائیل همین خاخام ها و همین افراد هستند.این سابقه را عربها داشتند وتابحال هم مبارزه می کردند، این حرف رئیس جمهور آمریکا همه این خاطرات را زنده کرد و چون بلافاصله شارون هم آمد و از مسجدالاقصی بازدید کرد آنچنان را آنچنان تر کرد و این حرکت عظیم، کم سابقه وبسیار مهم از اینجا اتفاق افتاد. نتیجه می خواهیم بگیرم که آن چیزی که می تواند امت عرب را، مردم را و توده مردم را به صحنه بیاورد همین مسائلی است که به عقایدشان به مقدساتشان و به دین شان مربوطمی شود.خوب آوارگان از ابعاد سیاسی از این مهمتر است.الان اگر4 میلیون آواره برگردد به فلسطین همه را چیز زیر و رو می کند، این خیلی مهم است.ولی اینجور نیست که آتش بزند به قلب مردم.این قضیه اینچنین آتش زد به اضافه تاثیری که پیروزی مسلمانان در جنوب لبنان داشت که اینهارا یک قدری سرحال آورده بود و مسائل جهانی را شرایطش از گذشته تاحدودی بهتر است، اینها سبب شد که فلسطینی ها این دفعه وارد میدان شوند و این انتفاضه و مسجدالاقصی که اسم درستی است بوجود بیاید و حالاما هستیم و این انتفاضه، ما هستیم و این حرکت، می خواهیم ما با این حرکت چه بکنیم.ما که می گویم یعنی جهان اسلام، یعنی یک میلیارد وچهارصد میلیون مسلمان.یعنی 56 کشور دارای رای در سازمان ملل، یعنی کسانی که حدود 40 درصد منابع سوخت دنیا را در اختیار دارند، کسانی که آبراههای مهمی مثل سوئز و باب المندب و مالائیکا و جبل الطارق را دراختیار دارند که مفصلهای حرکتها و تجارتهای دریایی را در اختیاردارند و همیشه می توانند این مفصلها را خشک کنند.کسانی که بازار یک میلیارد چهارصد میلیونی دنیا را که امروز حرف بسیار بالایی را دردنیای امروز می تواند بزند، در اختیار دارند و کسانیکه امروز و دنیای خودشان بمب اتم هم دارند و کشورهایی هم هستند که می توانند مسلح شوندبه این امکانات و کسانی که عظیم ترین سابقه فرهنگی و تمدن و حق را دردنیا دارند.ما الان می خواهیم با این انتفاضه چه بکنیم.مردم فلسطین حقیقتا دارند جانفشانی می کنند.آنچه که در فلسطین می گذرد و خوشبختانه امروز پخش هم می شود دیگر مثل گذشته نیست.مثل دیریاسین نیست که مردم نقلش را بفهمند، مردم منظره را می بینند و تاثیر هم می گذارد. یک جوانی بنام «الدوره » توانست وجدان بخش مهمی از مردم دنیا را تکان بدهد.دنیا اینجوری است الان من در ملاقاتی که با این مجروحین که آمده بودند، داشتم با همه اشان سئوالات زیادی کردم برای فهمیدن زوایای قلبشان چیزهای زیادی عایدم شد.جوانی در حد پانزده شانزده ساله ای که قطع نخاع است و تکان نمی تواند بخورد، روحیه اش روحیه یک قهرمان است.مثل بسیجی های خودمان در دوران دفاع مقدس و یک مقدار قوی تر.پدری که ده پانزده بچه در خانه دارد، خوشبختانه اینها سیاست کنترل موالیدهم اجرا نمی کنند چون می دانند که حرف آخر را در زمان ما جمعیت خواهدزد، نوعا دارای جمعیتی وسیع درخانه هستند، منتهی در دویا سه اتاق،این همه جمعیت زندگی می کند.یک نان آور و این همه فقیر و محتاج و نان خور از کارگری که آن طرف در اراضی اسرائیل کار می کند و روز می رود وشب برمی گردد و خیلی چیزهای دیگر سئوالاتی کردم، عمیق است در روحیه مردم و اسلامی هم هست.یعنی این بار آلوده نیست.اتکا اصلی اشان به اسلام است، به همان چیزی که شما در ایران داشتید، به همان چیزی که ما باآن دفاع کردیم، به همان که ما انقلابمان را پیروز کردیم.خوب این جمعیت در طول نزدیک سه ماه 350 شهید به طور رسمی داده و بیش از 14هزار مجروح داده که ما نمونه هایش را اینجا دیدیم و هیچ کوتاه نیامده است و خیلی از اینها با گلوله تانک، هلی کوپتر یا گلوله های دوزمانه مجروح شده بودند.مردم فلسطین در بدترین شرایط سنگ تمام را گذاشتند ودارند می گذارند.اگر ما یعنی دنیای اسلام و دولتهای اسلامی، مردانگی نکنند و کوتاه بیایند و دوباره بخواهند با خون این مردم مظلوم تجارت کنند مشکلات خودشان را با آمریکا حل کنند خیانتی است که خداوندنخواهد بخشید.کما اینکه خیانتهای گذشته اشان را هم خداوندنمی بخشد.حالا ما از این داریم حرف می زنیم.واقعا فرصت استثنایی پیش آمده، من در اول صحبتم خطر اسرائیل را گفتم که شما مخاطبین ما یا هرکس این را حساب نکند مثل یک جنگی است که این کشور با آن کشوردارند.این یک بمبی است و یک پایگاه نظامی چندمنظوره ای است که در قلب امت اسلامی گذاشته شده برای از خاصیت انداختن یک میلیارد و چهارصدمیلیون و آن همه منابع.این یک نقطه ای است که تاریخ را عوض می کند.این یک نقطه ای است که کرامت امت اسلامی را با باید رقم بزنیم در آن یاافتخارآمیز یا ذلت بار.ما حداقل در همین نزدیکیها مساله صلیبی ها راداریم که می دانید که چه مدت طولانی اینجابودند و بعد هم با چه ذلتی صلاح الدین ایوبی آنها را بیرون کرد.به هر حال واقعا ما امت اسلامی درمقابل این مساله قرار گرفته ایم. دو نقطه مهم است.یکی اینکه نگذارنداین منبع عظیم جوشش و تحرک که عقاید اسلامی است ضعیف شود دوباره مساله عروبت و ناسیونالیسم نژادی را وعربی را تحمیل نکند بر این مردم اینهاعربند و افتخارشان اینست که عربند. این عیبی ندارد اما این عروبت نیست که اینها را در مقابل تانکها قرار می دهید.
اینها را اینجوری مقابل تانکها نگه دارد این آن روحیات دینی و اسلامی است، من خواهش می کنم، تاکید می کنم از ادبا، گویندگان، علما وسیاستمداران عرب در این برهه روی جدل دندان بگذارند و سراغ این افکاری که خاصیتی نخواهد داشت، نروند.
بعد اسلامی قضیه را جدی بگیرند ما این مساله را در کشور خودمان هم مبتلا هستیم ولی الان حرکت فرهنگی استکبار این است که این آتشفشان عقاید اسلامی را که می تواند انقلابی مثل انقلاب ایران را خلق کند،می تواند دفاعی به عظمت دفاع 8 ساله ایران را اداره کند.
می تواند یک دوره سازندگی پرمشقتی را تحمل و اداره نماید، می توانددنیای اسلام را تجدید حال برایش درست کند و این را در عمل ما دیده ایم و تجربه کرده ایم، نیایند این سرمایه را از دست بدهند.
گاهی می بینیم باز هم سرودها سرودهای ملی می شود، سرودهای اسلامی بخوانید نه اینکه سرود ملی نباشد ما باید با هم باشیم.الان تقویت کننده انتفاضه «مسجدالاقصی » این است و تجربه اش را شما در جنوب لبنان داشتید، واقعا در جنوب لبنان غیر از آن جوانانی که بصورت استشهادی اسرائیل وادار کردند از آنجا بیرون برود، چیز دیگری می توانست این کار را بکند. انصاف را حفظ کنید، کرامت خودتان را حفظکنید و به این سرمایه عظیم خدادادی متکی باشید از منابع دیگرروحیه ساز هم استفاده کنید این مساله بسیار مهمی است.
مساله دوم کمکهای انسانی، مالی و تدارکاتی است چیزی الان اگر بتواندمشکل درست کند همین فشارهای اقتصادی اسرائیل می باشد، شما می دانیدالان آنجا چه می گذرد در همین مدت کوتاه فلسطینی های فقیر می گویند مادو میلیارد دلار خسارت دیدیم، کارگاهها، خانه هایشان، مزارع ونیروگاهها، منابع آبی، راهها و پلهایشان را منهدم کرده اند.
یک جمعیت فقیر در یک زمین چند هزار کیلومتری فقط، چقدر می تواندتحمل خسارت داشته باشد، اینها فقیر هستند. الان اینها در محاصره جدی هستند سوخت به آنها نمی رسد چون اکثر سوخت هایشان باید از بیرون واردشود از کجا بیاید، چون دست اسرائیل است.
منابع آب آنها یا آلوده شده و یا دارد قطع می شود.کار نمی توانندبکنند.
دارو به زحمت به اینها می رسد از این بچه های مجروح که پرسیدم دربیمارستانهای خودشان که بودند امکانات نداشتند.
شغل نیست و اکثر اینها بیکارند و 130 هزار نفر یکجا می رفتند داخل اسرائیل و روزانه 10 تا 15 دلار درآمد داشتند و به بچه هایشان می دادندو یکدفعه این قطع شده است چه بکنند با بچه هایشان اینها که ذخیره ندارند، ارتباط شهرها با روستاها قطع شده و نه روستاها از شهر کمک می گیرند و نه شهر از روستا، بعضی از محصولات کشاورزی روی دست آنهامانده نمی توانند صادر کنند.
فشار عجیب اقتصادی هر روز هم اسرائیل یک جای جدیدی را تصرف می کند و یک حلقه دیگری به این زنجیره محاصره اضافه می کند ما الان باید پیش از اینها کمک بکنیم، این که 56 کشور مسلمان جمع شوند یک میلیارد تعهد کنند و حالا اعلام شد که تاکنون سی و یک میلیون داده اندپس کی می خواهید کمک کنید، این پولها برای چیست.شما برای جنگ عراق علیه ایران چقدر پول می دهید.
50 میلیارد را الان می گوئید طلبکاریم غیر از مجانی هایش، برای آوردن آمریکائیها که الان حضور دارند چقدر پول می دهید، آنها برای ساعتشان کامپیوترها می اندازد و هر ساعتی که آنجا مانده اند حقوق می گیرندباضافه بدی شرایط و به قول خودشان زندگی در محیط وحشی و امثال اینهارا از شما می گیرند بعلاوه خرجهای دیگر.
این پول شد که به اینها می دهیم در این دو کنفرانس کنفرانس اسلامی قطرو هم کنفرانس سران عرب نطق های خوبی شد، تصمیمات خوبی گرفتند تاحدودی ولی اجرا آدم نمی بیند البته با گذشته فرق دارد، یک مقدار بهترشده بالاخره بعضی کشورها مثل مغرب و سایرین بعضی روابط را قطع کردنددفاتر تجاری شان را با زور در قطر بستند، مصر سفیر خود را خواست و ازاین کارها شد که قابل تشکر ما هم تقدیر می کنیم ولی حقیقتا توقع بیش از این است.
شما منظره های جهاد فلسطینیان را می بینید خوب یک میلیونیم آنان شمابگذارید مردم مملکتتان یا خودتان در صحنه باشید و کار کنید.
توقع بیجایی نیست وقتی که می گویند نفت را چند روز قطع کنید توقع بیجایی نیست وقتی که می گویند روابط خود را با اربابان بی خود قطع وکم کنید من عرض کردم آن مثل کنفرانس بیت المقدس 42 سال پیش که زدم آبها ایلات و عقبه را گفتم منظور این بود که اینجور نشود که 3 سال دیگر برگردیم و ببینیم تصمیماتمان به هیچ شد.
البته هیچ وقت نظر ما تامین نمی شود حتی این 5 نه را اگر باراک نمی گفت و همه کرانه غربی را می دادند ارتش هم درست می کردند.بیت المقدس را هم می دادند و به آوارگان اجازه برگشت می دادند مساله حل نمی شودچون آنطرف اراضی فلسطین مسلمانان و اعراب است نمی توان ندیده گرفت.
حالا دراین مرحله که اینها دارند حرکت می کنند در این مرحله،خوشبختانه یک اتفاقی که هم در صحنه فلسطین ست به نظر می رسد جای این دارد که کشورهای عربی، دولتهای عربی و اسلامی همکاری بیشتری کنند ماخودمان هم باید بیش از این حرکت کنیم، بیش از این کمک کنیم، خدای ناکرده اگر این مشعلی که با خون این عزیزان مجاهد دارد نورافکنی خاموش شود دوباره اسرائیلی ها گام بعدی شان یک چیز خطرناک دیگری خواهدبود بعدش دیگر چی، چکار می خواهد بشود.
امیدواریم از این فرصت تاریخی که این انتفاضه مقدس ایجاد کرد وتاثیری که روی دنیا داشت، تاثیرش هم بسیار مهم است، در هیچ یک ازاین دوره های گذشته اینجوری نمی بینیم، می بینید بسیاری از علمای عربستان، مصر، ایران، اندونزی، پاکستان و خیلی جاها فتوای دادندبعضی ها تحریم کردند کالاهای غربی ها را بعضی ها قطع رابطه را خواستندیک حرفهای نسبتا مهمی دارند می زنند دولتها انصافا بهتر از چند سال قبل حرکت کردند از آنها تشکر می کنیم اما نباشد که داغی جهاد فقط عده روی کمی از آن مرگ زمستانی خودشان افسردگی شان را برطرف کرده باشد ودوباره به افسردگی برگردند.
بسم الله الرحمن الرحیم
قل یا ایهاالکافرون، لااعبد ماتعبدون،ولاانتم عابدون ما اعبد، ولا اناعابد ما عبدتم، ولا انتم عابدون مااعبد، لکم دینکم ولی دین.
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین، والصلاه والسلام علی رسول الله وعلی علی امیرالمومنین و علی صدیقه الطاهره و سبطی الرحمه و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف الهادی المهدی صلوات الله علیهم اجمعین.
اوصیکم عبادالله بتقوی الله و اتباع امره
با اینکه می دانم در خطبه اول خسته تان کردم ولی فکر می کنم با این نشاطی که مردم ما در این راهپیمایی نشان دادند و حضور گسترده ای که داشتند این حداقل حرفی بود که می شد برای آنها زد.
در خطبه دوم مختصرتر چند مناسبت را عرض می کنم اول مربوط به هفته گذشته است شهادت علی بن ابیطالب است که مردم ما، مساجد ما، هیاتهای ما حقیقتا سنگ تمام گذاشتند و این مناسبت را آنطوری که شایسته بوداین هم در سال حضرت علی(ع) بخوبی برگزار کردند خداوند خیر و برکت به این مردم خوب بدهد.
دوم ماه مبارک رمضان است که کم کم داریم از فیوضات آن محروم می شویم انشاالله تا این لحظه موفق شده باشیم که آمرزش گناهانمان رااز خداوند بزرگ گرفته باشیم و یک قدم به سوی خدا نزدیک شده باشیم اگر نشدیم امیدواریم که این چند روز باقیمانده را بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و مشمول آن روایتی که می گوید «فان شقیا حرم عن غفران الله فی هذه شهر العظیم » نباشیم و به این عید مبارک فطرنزدیک می شویم که یک فرصت مناسبی است برای اینکه ما دستگیری کنیم ازمحرومان و نیازمندان و بخصوص با اجازه ای که علمای بزرگ قم داده اند،از مراجع عزیزمان هم تشکر کنیم و هم برای کمک به فلسطینی ها استفاده کنیم.
و مناسبت دیگر در پیش بودن سالگرد تولد حضرت مسیح است که ماخدمت هموطنان عزیز مسیحی مان و کلیه مسیحیان دنیا تبریک می گوئیم وامیدواریم اولا مسیحیان در صحنه لبنان جدی تر از وضع فعلی باشندفراموش نکنند که فرزندان قاتلان حضرت مسیح بقول خود مسیحیان که حضرت مسیح را مقتول می دانند دارند این صحنه های رقت بار را می آفرینند وفرصت های طلایی که برای انجام وظیفه پیدا می کنند از دست ندهند و دنبال فرصت طلبی یا همکاری با آمریکا و انگلیس نروند.برای فراموش کردن آنهمه ظلم و ستم و همپایی با یک دولت متجاوز و غاصب، ما امیدواریم همه ادیان الهی حتی یهودیان، مسیحیان و سایر ادیانی که هستند با همه بتوانیم در یک محیط مسالمت آمیزی که قرآن از ما خواسته زندگی کنیم بشرط آنکه صهیونیست ها فضای بشریت را آلوده نکنند و بدنام نسازند این دین عظیم حضرت موسی را که در سراسر تاریخ بشریت افتخار زیادی هم دارد.
و از مناسبت های دیگر سالگرد شهادت شهید مفتح، این روحانی بزرگواربا پاسدارش است که از نمونه های حساس توطئه های استکبار بود، هم برای اینکه نیروهای بسیج کننده را از جامعه حذف کند و هم برای این که پلی که مرحوم شهید مفتح بین دانشگاه و حوزه ساخته بود را منهدم کنند،البته با نظر حضرت امام خمینی(ره) و انقلاب یک مدت طولانی با همین مناسبت رابطه دانشگاه و فیضیه، حوزه ها و دانشجویان تقویت شد.
متاسفانه استکبار هم اینجا را هم هدف گرفته و نشانه رفته و دنبال این است که با حرفهای واهی بین این قشر عظیم، عزیز و آینده ساز فاصله ایجاد کند هم حوزه بداند که واقعا بدون دانشگاه و نیروهای دانشگاهی کار مهمی درکشور نمی توان کرد و هم دانشجویان بدانند که اگر حوزه وروحانیت را در کنار خود نداشته باشند و با آنها همکاری نکنند به جایی نخواهند رسید و دشمن هر دو را زمین خواهد زد ممکن است همه ماباشیم اما دیگر این استقلال، عظمت، انقلاب و این شرایطی که انقلاب برای جامعه خلق کرد را از دست خواهیم داد بنابر این باید قدردانی کنیم واجازه ندهیم دشمن موفق شود، دشمن خیلی فعال است.
مع الاسف در داخل ایران هم عوامل نفوذی دارد اول اینها حرفها رامی زنند بعد آنها بزرگ نمایی می کنند و امروزی کرده و جور دیگری پخش می کنند و شرایط بسیار بسیار حساس است حتی بخاطر مساله فلسطین شمادیدید با انقلاب اسلامی همت استکبار این شد که ایران را مشغول کند یابا جنگ یا با هر چیز دیگری که نتواند به فلسطین بپردازد و این سیاست، سیاست شومی است که هنوز ادامه دارد و ما اینگونه مسائل هوشیاری لازم داریم.
یکی هم مساله جدی کشور است که این روزها خوشبختانه همه مراکزتصمیم گیری یک حرف واحدی را دارند می زنند که امیدوارم به عمل درآید،در مورد مسائل معیشت مردم و توسعه اقتصادی و سازندگی که دیگر همه قبول دارند.یک وقتی بود یک حرفهایی زده می شد درهمان شرایط هم سعی می شد گذشته افتخارآمیز انقلاب زیر سوال برود و مردم را پشیمان سازندولی امروز دیگر فکر می کنم مخالفی ندارد.مگر کسی که از رسوایی نمی ترسد که ما به هر حال باید به نیروهای کارمان برسیم، اشتغال ایجاد کنیم باید راهی پیدا کنیم کسی هم راهی به عقلش نمی رسد جزاینکه سرمایه گذاری را زیاد نمائیم، اشتغال ایجاد کنیم و تولید راافزایش دهیم. اینجور نیست که بشود از این بگیریم به آن بدهیم وبگوئیم این عدالت می شود این راههاجواب نداده است عدالت جزو مهمترین اهداف انقلاب ما و انقلاب انبیا بوده است ولی در یک جامعه فقیری بالاخره یک عده فرصت طلب هستند که این تبعیض را ایجاد می کنند ما دیدیم در زمان جنگ بازار سیاه و امثال اینها را که درست کرده بودند چقدرسواستفاده کردند حرف نادرست را در ذهن مردم کردند که هنوز هم بعضی هامی نویسند و می گویند در دوران سازندگی به عدالت توجه نمی شده، من مایلم نمی خواهم به اینها اهانت کنم. مایلم اقلا با آمار حرف بزنند.
شما از سال 40 به بعد که آمار اینطور چیزها را دارد نگاه کنید تاامروز فقط در دوران سازندگی که رونق اقتصادی بوده ما به عدالت نزدیک شدیم محورش هم ضریب جینی است آدم گاهی می بیند که دانشگاهی هم این حرفها را می زنند.
ضریب جینی یک ضریبی است که مردم را به دو گروه تقسیم کرده ازپولدارترین تا ضعیف ترین درجه دارد برنامه دارد.
این پنج و شش ساله برنامه اول و دوم از ثروت گروه بالا کم شده و به ثروت گروه پایین اضافه شده است، دو دهک از پایین به بالا آمده اند ودو دهک از بالا به پایین آمده اند، ببینید غیر از این چیز دیگری دارید، در زمان رژیم قبل، قبل از سازندگی، بعد از سازندگی این اتفاق نیفتاده است دلیلش هم از نظر من روشن است برای اینکه ما در پرداخت به روستاها پول زیادی بردیم به روستاها، به مناطق محروم پول زیادی بردیم، شغل ایجاد کردیم، خیلی از بیکاران شغل پیدا کردند، البته عده ای هم باز درآمد پیدا می کنند ولی مجموعه را حساب کنید، علمی حرف بزنید.
به هر حال سازندگی، رونق اقتصادی، اضافه کردن تولید و سرمایه گذاری،اضافه کردن تشکیل سرمایه، اینها چیزهایی است که شاخص های بهتر شدن زندگی مردم است.عدالت هم از درون اینها بیرون می آید، من نمی گویم دربین اینها افرادی پولدارتر نمی شوند.اما وقتی که یک اقتصاددان حرف می زند باید کل جامعه را ببیند، باید حرکت عمومی کشور را ببیند، به نظر من الان یکی از، خوب رهبری با این همه دیروز ماه رمضان که خیلی حرفها داشتند بزنند، دیدید تکیه مهمشان برمعیشت و اقتصاد مردم بودحق هم هست. رئیس جمهور و دولت هم همین را می گویند، مجلس هم همین رامی گوید، متخصصان هم همین را می گویند.شما راهی جز اینکه سرمایه های مردم را به کار بیاندازید که ندارید ولت خوب هر چه دارد، خرج می کند،یک مقداری صرف امور جاری و مقداری هم صرف امور عمرانی می شود پولی ذخیره ندارد که بگویم حالا خرج نمی کنیم.آنچه مهم است این است که مردم به میدان بیایند، بعد هم چرا باید بیایند میدان، باید احساس کنند دراین کار سود است، باید احساس امنیت کنند اگر پولشان را ازگاوصندوقشان برداشتند و به زمین وصل کردند کسی بعدا اینها را اذیت نمی کند، فشار به آنها نمی آورند بدنامشان نمی کنند، خوب آسان است که پول را دربانک بگذارند و سالی هم 20 درصد سود داشته باشند.
خوب چیزی دیگر، حداقل تورم را خنثی می کنند، باید به اینها میدان بدهیم، امنیت بدهیم، تشویقشان بکنیم، ارزش قائل شویم، کارشان رامحترم بشماریم، بعضی ها ابتکار دارند، بعضی ها مدیریت دارند، بعضی هاعلم دارند، بعضی ها پول دارند، ترکیبی از اینها درست کنیم، شرایطجهانی را هم مناسبتر کنیم، یک حرکتی کنیم که انقلاب اسلامی ما یک الگوی خوب از مدیریت در جامعه درست کند.
مدیران را دلسرد نکنیم، الان داریم دلسرد می کنیم من حقیقتا می بینم،به مدیرها دارد ظلم می شود، ما قطعا در همه تاریخ ایران، امروزبهترین قشر مدیر را داریم، برای اینکه اینها از انقلاب و جنگ بیرون آمده اند، اینها آدمهایی هستند که نوعا از طبقات پایین و متوسط آمده اند و به اینجا رسیده اند حالا درمیان اینها فرض کنید چند تا فاسدباشند، اگر اینها نتوانند مدیران خوبی باشند، شما می خواهید درشرایطی بهتر از اینها بسازید از کجا می خواهید بسازید.این قشر مدیر، این تجربه ها این دوره ها ما واقعا الان یک فرصت طلایی داریم که حرکت بکنیم به این تاکیدات رهبر انقلاب و دلسوزان نظام را جدی بگیریم.
بحث های سیاسی خوب است بالاخره نشاطی درست می کند، مردم را فعال می کند و به صحنه می آورد، اینها را نباید منکر شویم که خوب است، امااگر اینها تنها باشد، یک روزی نگاه می کنیم که بد شد، و فرصت ازدستمان رفته و زیادتر عقب افتاده ایم.انشاالله توسعه سیاسی، توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی همانطور که در برنامه ها است، بتواند به خوبی محقق شود و ما خوشحالیم که کلیمیهای ایرانی با اینکه یهودی هستند وبا اینکه با یهودی های دنیا طبیعتا نمی توانند جدا شوند، اما خوب وجدانشان اینجا آنها را در فضای انقلابی ما آنچنان پیش برده است که می آیند و به نفع فلسطینی ها و مظلومان انتفاضه فلسطینی بیانیه می دهندو از تریبون نمازجمعه پخش می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
قل هو الله احد الله الصمدلم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد.