خلاصه مراسم نماز جمعه تهران به امامت آیت الله جنتی ۲۲/۷/۱۳۷۹

نماز پرصلابت و شکوهمند جمعه این هفته تهران با حضور انبوه نمازگزاران به امامت آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در دانشگاه تهران برگزار شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

نماز پرصلابت و شکوهمند جمعه این هفته تهران با حضور انبوه نمازگزاران به امامت آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در دانشگاه تهران برگزار شد.

سخنان پیش از خطبه ها

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به سالروز شهادت حضرت زینب کبری(س) از جمله خصوصیات آن بانوی بزرگوار را، عزت مداری ایشان ذکر کرد و گفت:مسلمانان با اقتدا به این بانوی بزرگ اسلام، باید عزت خود را در برابر دشمنان حفظ کنند و سلطه بیگانگان را نپذیرند.

حجت الاسلام سیداحمد خاتمی با ذکر این نکته که پیامبر اسلام(ص) برترین ادیان را دین اسلام معرفی کرده و در قانون جمهوری اسلامی نیز آمده است، هرقراردادی مخل عزت مسلمین باشد، ملغی است، افزود:

هرگونه ارتباط با دشمنان و بیگانگان ضربه به اسلام و جامعه مسلمین است.

خاتمی، که به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران سخن می گفت، تصریح کرد:آنان که در پی دین زدایی و ارزش زدایی از کشورند، ایران را ذلیل و زیر سلطه و برده آمریکا می خواهند.

وی افزود:با چه هدفی عده ای دین را افیون توده ها می دانند و به جای عذرخواهی، عذر بدتر از گناه می آورند که دین اگر همراه با قدرت باشد،افیون ملت هاست، آیا در دوران حکومت حضرت علی که دین آمیخته با قدرت بود،دین افیون جامعه شد، این سخن اهانت به حکومت مولی علی(ع) است.

مدرس حوزه علمیه قم با بیان بعد دیگر عزت مداری حضرت زینب که پاسداری ازفرهنگ شهادت است، گفت:فرهنگ شهادت یعنی فرهنگ خدامحوری، داشتن روحیه بسیجی و زینب(س) با احیای این فرهنگ عزت حسینی(ع) را احیا کرد.

وی، با تاکید بر اینکه ایران اسلامی پیروزیهای خود را مدیون فرهنگ شهادت است، گفت:در تاریخ اسلامی هر مقطعی که فرهنگ شهادت زنده بوده است جامعه مسلمین سرافراز و پیروز بوده و هرگاه این فرهنگ کمرنگ شده، دنیاطلبی وهرزگی در جامعه گسترش یافته است.

خاتمی افزود:متاسفانه در حال حاضر، بخشی از بیت المال کشور خرج چاپ نشریاتی می شود که تمایل لوس آنجلسی ها برای ورود به ایران را به نمایش می گذارند و یا به زندگی خصوصی هنرپیشه های لوس آنجلسی می پردازد.

وی اضافه کرد:ما نمی گوییم چرا از هنرمندان تجلیل می شود بلکه باید ازهنرمندان متعهد تجلیل شود.

خاتمی با اشاره به صبر و استقامت حضرت زینب در راه مکتب اسلام گفت:سازش بادشمن در فرهنگ اسلام معنا ندارد.

وی گفت:حزب الله در لبنان نشان داد که در سایه ایستادگی و مقاومت می توان دشمن جنایتکاری مثل اسرائیل را از منطقه بیرون راند و انتفاضه جدیدفلسطینیان نیز در سرزمین اشغالی پیامش این است که مردم فلسطین راه خود رایافته اند و تنها با زبان زور و مقاومت باید با دشمنان اسرائیلی روبروشوند.

خاتمی، روحیه دشمن ستیزی و نفرت از دشمنان در حضرت زینب را از دیگر ابعادعزت مداری آن حضرت ذکر کرد و گفت:حضرت امام با تاسی به این بانوی بزرگوار، روحیه دشمن ستیزی و آمریکا ستیزی را برای جوانان به یادگار گذاشت.

وی افزود:کسانی که قبح ارتباط با بیگانگان را از بین می برند در راه مقابله با این فرهنگ حضرت امام حرکت می کنند.

خاتمی گفت:زمانی که نماینده ای در مجلس پنجم با یک فرد انگلیسی مصاحبه کرد، بعضی سروصدا راه انداختند،اما همان ها، اکنون با یک انگلیسی ضدایران، مذاکره می کنند و می گویند این مذاکره مفید بود.

رئیس موسسه استاندارد نیز در مراسم نماز جمعه، با اشاره به وظایف این موسسه که نظارت در رعایت و اجرای قوانین و اصول استاندارد است ازصاحب نظران، تشکل های تخصصی و انجمن های استاندارد دعوت کرد تا در تدوین جامع استانداردها، موسسه استاندارد را یاری کنند.

دوست حسینی، با اشاره به تاثیر رعایت قوانین و اصول استاندارد در بهداشت عمومی ، ارتقای کیفیت محصول و توسعه صادرات از عموم مردم خواست تا درخرید و مصرف کالا دقت کنند.

خطبه اول

آیت الله احمد جنتی، خطیب جمعه این هفته تهران با اختصاص خطبه اول نمازجمعه به زندگانی و سیره حضرت علی(ع) ، درباره آن حضرت گفت:یکی ازبزرگترین اقدامات حضرت علی(ع)، ارائه الگوی تمام عیار برای حکومت اسلامی است.

دبیر شورای نگهبان ضمن تسلیت شهادت حضرت زینب(س) و توصیه به تقواافزود:در الگویی که حضرت علی(ع) ارائه کرد نه رفیق بازی، نه رحم بیجا، نه دوست و نه دشمن مطرح بود بلکه فقط وظیفه و آنچه را خدا به او واگذار کرده بود، مهم بود.

وی،به نحوه تقسیم اموال بیت المال توسط حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت:آن حضرت وقتی کار به مرز خدایی می رسید، نه قوم، نه فرزند و نه خانواده،هیچکدام را نمی شناخت و در مساله بیت المال هیچ انعطافی از خود نشان نمی داد.

خطیب جمعه تهران تصریح کرد:

یکی از شرطهای حضرت علی(ع) برای بیعت با کسانی که با اشتیاق به سوی اوآمده بودند، این بود که هر کاری که وظیفه اش باشد، انجام دهد نه اینکه چون به تعبیر امروز، آنها به او رای داده اند، بر اساس خواست آنها، کاری راانجام دهد یا ندهد.

آیت الله جنتی خاطر نشان کرد:

حضرت علی(ع) در انجام وظایفش صراحت و قاطعیت داشت و به خلافت نیز به عنوان ابزار و وسیله احقاق حق نگاه می کرد.

خطبه دوم

امام جمعه موقت تهران ضمن تقدیر از جوانان مسلمان فلسطینی که سینه های خودرا در برابر سربازان صهیونیست سپر کرده اند،گفت:جز مقاومت مردانه تا سرحدشهادت و جراحت هیچ راهی برای نجات وجود ندارد.

آیت الله جنتی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، مساله فلسطین را، مساله اصلی جهان اسلام و جامعه بشری خواند و اظهار داشت:جوانان فلسطینی فقط فرزندان فلسطین نیستند بلکه فرزندان و برادران ما هستند.

خطیب جمعه تهران از سکوت جامعه جهانی و کشورهای عربی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی بشدت انتقاد کرد و گفت:چرا باید مسلمانان اینقدر مظلوم وبی پناه باشند؟ چرا باید تعداد اندکی صهیونیست با پشتیبانی آمریکا بر جهان اسلام مسلط شوند؟

دبیر شورای نگهبان، حمایت آمریکا از دولت اسرائیل و جنایات این رژیم رامایه شرمندگی کاخ سفید دانست و تصریح کرد: کار به جایی رسیده که ظالم باید در امان باشد و مظلوم در امان نباشد.

وی، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که مسلمانان را به یاری یکدیگرتشویق می کنند، خطاب به کشورهای عرب که با اسرائیل رابطه دارند، گفت:اگرمسلمان هستید باید به دعوت پیامبر پاسخ دهید و اگر عرب هستید باید غیرت عربی داشته باشید و اگر انسان هستید باید به ندای وجدان خود پاسخ دهید.

امام جمعه موقت تهران خطاب به جوانان فلسطینی گفت: همه وجود ما از فلسطین حمایت می کند و تا آنجا که بتوانیم همه جانبه از شما دفاع می کنیم.

آیت الله جنتی در ادامه خطبه دوم نماز جمعه تهران، به هفته نیروی انتظامی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت که باید کمبودهای نیرویی که وظیفه حراست ازمرزهای کشور و برقراری امنیت را بر عهده دارد، رفع شود.

وی، با اشاره به تمهیداتی که برای رفع مشکلات این نیرو در دست انجام است،افزود:دولت، مسئولان و مردم بایستی کمک کنند تا به تعبیر رهبر معظم انقلاب،نیروی انتظامی «اقتدار نظام » را حفظ کند.

خطیب جمعه تهران، ضمن گرامیداشت سالگرد وفات حضرت زینب کبری(س) از آن حضرت به عنوان «بانوی منحصر بفرد تاریخ و افتخار جنس زن » یاد کرد.

وی در همین زمینه ادامه داد:

حضرت زینب نشان داد که زن می تواند با تربیت های اسلامی ثروت روحی پیدا کندو در میدان هایی صبور باشد که مردان بزرگ را از پای در می آورد.

آیت الله جنتی، مسلمانان را به رعایت تقوی دعوت کرد و با اشاره به ایام اعتکاف، خطاب به عموم مسلمانان گفت:این ایام را غنیمت بدانید زیرا آنچه که باقی می ماند اعمال انسان است.

وی، همچنین سالگرد شهادت شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی را گرامی داشت و او را انسانی وارسته، زاهد و عارف توصیف کرد که ظواهر و لذات دنیوی درنظر او ارزشی نداشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان