خلاصه نماز جمعه تهران به امامت آیت الله یزدی ۲۱/۳/۱۳۷۸

آیت الله یزدی اعلام کرد جمعی که اخیرا به عنوان جاسوس در ایران دستگیر شده اند بزودی طبق اصول قضایی محاکمه و حکم دادگاه در باره آنان اجرا خواهد شد. وی در خطبه دوم نماز جمعه تهران و در جمع هزاران نمازگزار تهرانی گفت: این افراد متهم هستند که حقوق ۶۰ میلیون ایرانی را به چند صهیونیست اشغالگر فروخته اند.

خطبه اول

آیت الله یزدی اعلام کرد جمعی که اخیرا به عنوان جاسوس در ایران دستگیر شده اند بزودی طبق اصول قضایی محاکمه و حکم دادگاه در باره آنان اجرا خواهد شد. وی در خطبه دوم نماز جمعه تهران و در جمع هزاران نمازگزار تهرانی گفت: این افراد متهم هستند که حقوق 60 میلیون ایرانی را به چند صهیونیست اشغالگر فروخته اند.

نوزدهم خردادماه یک مقام وزارت اطلاعات ایران فاش ساخت که تعدادی از افراد مؤثر در یک شبکه جاسوسی شناسایی و با حکم مراجع قضایی بازداشت شده اند. مدیر کل اطلاعات استان فارس گفت که 13 تن از این افراد به جاسوسی به نفع رژیم صهیونیستی متهم هستند.

آقای یزدی در دانشگاه تهران تاکید کرد که از اظهارات مقامهای آمریکایی و اسرائیلی که دستگیری این افراد را خلاف موازین حقوق بشر عنوان می کنند معجب است. رئیس قوه قضائیه این پرسش را مطرح کرد که آیا اگر کسانی به خیانت متهم باشند و حقوق 60 میلیون ایرانی را به چند صهیونیست اشغالگر بفروشند و ما آنها را طبق قانون محاکمه و حکم لازم را در باره آنان اجرا کنیم نقض حقوق بشر است؟.

امام جمعه موقت تهران در واکنش به ابراز نگرانی های برخی مقامهای آمریکایی و اسرائیلی گفت: هیچ نگران نباشید تمامی این افراد طبق اصول قضایی محاکمه میشوند و مردم در جریان تمامی اخبار این محاکمه قرار خواهند گرفت. وی اظهار داشت: حکم دادگاه در باره این افراد را حتی اگر اعدام باشد اجرا خواهیم کرد و به حرف آمریکا و رژیم صهیونیستی گوش نخواهیم داد. آقای یزدی افزود: مگر امور این مملکت باید در راستای جلب رضایت شما باشد ما کاری به رضایت شما نداریم چرا که نارضایتی شما را دلیلی بر رشد خودمان می دانیم. رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: شما هنگامی از ما راضی می شوید که برده شما باشیم اما ایران اسلامی کشوری مستقل است و تسلیم شما نخواهد شد.

امام جمعه موقت تهران گفت: پرونده این گروه مسیر طبیعی و قانونی خود را طی خواهد کرد. وی که گفته هایش با شعارهای نمازگزاران تایید می شد تاکید کرد ما طبق قانون عمل می کنیم و قانون مراتب دارد و در مواردی هم حکم جاسوس اعدام است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی آیت الله یزدی در بخش دیگری از سخنانش به انتخاب شهردار تهران اشاره کرد و گفت از اینکه شهردار اعلام کرده وابسته به هیچ جناحی نیست خوشحال است. امام جمعه موقت تهران افزود: عدم وابستگی جناحی مایه خوشحالی است و امیدواریم عملا هم در آینده این موضوع ثابت شود. وی در عین حال به شهردار تهران توصیه کرد که برای اجرای امور مطابق قانون عمل کند تا کار به جایی نرسد گره ای را که با دست می شود باز کرد با دندان باز کنیم. آقای یزدی از مردم تهران نیز خواست که شهردار تهران را برای اجرای طرحهایش یاری دهند. وی در بخش نخست خطبه دوم نماز جمعه تهران به حضور گسترده مردم در مراسم دهمین سالگرد ارتحال حضرت امام «ره » اشاره کرد و گفت که این حضور نشان داد که مردم همچنان به کشورشان و رهبرانشان عشق می ورزند و آنان را قبول دارند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه از افرادی که برای شناسایی پیکرهای مطهر شهدا تلاش کرده اند و بانیان طرح از حرم تا حرم قدردانی کرد. هفته وقف، جهاد سازندگی، درگیری هند و پاکستان، مساله بالکان و اقدامهای جدید رژیم صهیونیستی از دیگر موضوعاتی بود که امام جمعه موقت تهران به آنها اشاره کرد.

آیت الله یزدی در پایان این خطبه به برخی مطبوعات توصیه کرد که اصول اسلام و انقلاب را مورد هجوم ناجوانمردانه قرار ندهند و از خداوند خواست تا افرادی را که ندانسته به اسلام و انقلاب خیانت می کنند هدایت کند.

آیت الله محمد یزدی در خطبه اول نماز جمعه بحث خود در مورد شکل حکومت اسلامی از دیدگاه قانون اساسی را ادامه داد و به تفسیر بند سوم اصل سوم قانون اساسی در این باره پرداخت. بر اساس این بند دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی را فراهم کند. امام جمعه موقت تهران گفت: در باره مساله رایگان بودن آموزش و پرورش و تربیت بدنی و فلسفه آن، همچنین توان اجرای آن قید در تمام سطوح و برای همه و مساله علوم عالی بحث های گوناگونی وجود دارد. رئیس قوه قضائیه افزود: بحث در مورد علم جای خاص خود را دارد اما روشن است که مقصود از آموزش همان تعلیم و یاد دادن و فراگیری علوم است. وی اظهار داشت: هیچ دین و شریعتی به اندازه اسلام آموختن علم را مورد تشویق و تاکید قرار نداده است. آقای یزدی ضمن عنوان این مطلب که علم تنها ممکن است زیان آور هم باشد اضافه کرد: مقصود و تاکید دین مبین اسلام بر توجه به علم تربیت روح و تهذیب نفس و کنار زدن زشتی ها و آموختن خوبی ها است. وی با ذکر سه آیه در خصوص تعلیم و تزکیه و تقدم و تاخر آنها بر یکدیگر گفت: آنچه در نظام تعلیماتی اسلام و دیگر انبیاء الهی در مرتبه نخست جای دارد تزکیه و تربیت و پاک کردن نفس و جان انسانهاست. رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: اگر به انسانی که تقوا، تهذیب و تربیت دارد، قلم، قدرت، ثروت و تریبون بدهی، خطری ندارد. وی گفت: انسان وارسته وقتی می خواهد مطلبی بنویسد از وجدانش می پرسد آیا چیزی که می نویسد درست است.

آیت الله یزدی بدون نام بردن از شخص خاص این سؤال را طرح کرد: آقای نویسنده این صحیح است که بنویسی 20 سال پس از انقلاب در این کشور هیچ کار نشد و فقط ملیت پایمال اسلامیت شد. وی ادامه داد: انصاف خوب چیزی است قلم دستت است حواست را جمع کن و بدان اگر کارت اثر سوء داشت مسئول هستی اگر کسی جمع کثیری را گمراه کند این گناه با توبه و استغفار پاک نمی شود. امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: اگر علم در اختیار افراد تربیت شده قرار گیرد مطمئنا از آن درست و به جا استفاده خواهند کرد. وی همچنین اظهار داشت: تزکیه مساله ای پیچیده و مهم است و باید قبل از آزادی مطرح شود، آزادی مطلق نیست بلکه محدود است.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: پیامبر اسلام در دوران بعثت عقب افتاده ترین جمعیت را به انسانهایی وارسته و قوی و پیشرفته تبدیل کرد اما آیا آنها دانشمندترین جمعیت شدند؟ آیت الله یزدی در پایان تاکید کرد: امت اسلامی تا زمانی که با قرآن و عترت است گمراه نمی شود جدا شدن از یکی از این دو امانت رسول گرامی اسلام گمراهی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان