خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین فاطر السموات و الارضین و باعث الانبیاء والمرسلین و الصلاة والسلام علی خاتم النبیین و شفیع المذنبین و رحمة للعالمین ابی القاسم محمد صلی الله علیه و آله الطیبین الطاهرین المعصومین
اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیا و حافظا و قائدا وناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا.
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله.
توصیه می کنم شما نمازگزاران عزیز و خودم را به پرهیزکاری، تقوی واجتناب از گناهان تعبد و تقید به اوامر الهی امتثال فرمان خدا درصغیر و کبیر و دلبستن به خدا و وعده های رحمت الهی و دلکندن از این دنیای فانی.
بحث خطبه ی اول من در این بود که اگر چنین است که: مااصابکم من مصیبة فبما کسبت انفسکم و یعفو عن کثیر... و مضمون آیات مقدسه ی قرآن این است که گناه هم در دنیا و هم در آخرت عواقب تلخی دارد و اعمال خیر و اعمال صالحه موجب زندگی خوش و آرام و سعادت انسان است پس چرا مردمی کافر و یا عاصی و طاغی گاهی می بینیم به آسودگی زندگی می کنند و در مقابل مردمی مطیع و متعبد گرفتاریها ومسائلی پیدا می کنند آن بخش اول داشتیم جواب می دادیم که علت این که یک عده ای که در عین کفر و معصیت زندگی مناسب و آرام دارند چیست؟ بحث در اینجا خیلی طولانی است من هم مقیدم مختصر صحبت کنم اجمالا یک نکته ای را که نباید فراموش کرد مهلتهای الهی است سنت الهی این نیست که بلافاصله گنهکار را مؤاخذه کند اگر چنین باشد اصلا فلسفه ی آزادی واختیار انسان از بین می رود یک کسی از ترس نزول عذاب جرعت نمی کندمعصیت بکند اگر به محض این که دروغ گفت به محض این که ظلم کرد به محض این که ربا خورد به محض این که مال یتیم را خورد فوری عذاب می آید برایش نازل می شود خوب قهرا دیگر آزادی و اختیاری که باید برای انتخاب راه حق از باطل داشته باشد ازش سلب می شود پس این جزو مسلمات است که خداوند مهلت می دهد آیات قرآن هم مشحون از این مضمون است شمامی بینید درباره ی حضرت نوح می فرماید ولبث فی قومه الف سنة الا خمسین عاما نهصد و پنجاه سال مهلت داد خدا به اینها و دعوت کرد اینها راتا آن آخر دیگر در وقتی که دیگر مهلت تمام شد نفرین کرد در حق اینهاو از خدا خواست که لاتذر علی الارض من الکافرین دیارا، خدایا دیگر حالادیاری از این کفار را روی زمین نگذار و مهلتشان نده و دعای اومستجاب شد و عذاب نازل شد بعد از 950 سال و آیات متعدد قرآن و کاین من قریة املیت لها و هی ظالمة ثم اخذتها و الی المصیر چه بسیارآبادیهایی که ما مهلتشان دادیم در عین این که ظالم بودند ظلم می کردند که بالاترین ظلمشان شرک بوده شرک بالاترین ظلمی که به حساب خیلیها نمی آورند کفر و شرک بالاترین ظلمهاست و یا ظلمی به بندگان ظلم به خودشان ظلم می کردند ما مهلتشان دادیم ثم اخذتها بعد از مهلت اینها را مؤاخذه شان کردیم گرفتاریشان کردیم و آیات متعدد در این زمینه خیلی فراوان است پس مسئله ی مهلت را نباید فراموش کرد حالا این مهلت چرا واقع بشود یک علتش همان است که عرض کردم که به هر حال اینها بتوانند آزادانه راه خودشان را انتخاب کنند و فکر بکننداحیانا ممکن است یک کسانی امروز گنهکارند فردا توبه می کنند خوب بایدبه اینها مجال به توبه داد همه کس اینجور نیست که اگر امروز گناه کرد تا آخرین نفس گنهکار باشد بسیاری از مردم مخصوصا در سنین جوانی خیلیها هستند که گرفتار آلودگیها می شوند بعد یک قدری عقلشان سرجایشان می آید پشیمان می شوند توبه می کنند، می شوند بندگان صالح خداپس یک فلسفه برای مهلت توبه است اجازه ی توبه و مجال توبه به انسان داده بشود این توبه هم در افراد هست هم در اجتماعات هست اجتماعات هم همینجور است لکل امة اجل امتها هم اجلی دارند وقت معینی دارند که مدتشان سر بیاید باید به این امتها هم اجازه داد که بتوانند فکری بکنند بیاندیشند فردا روز قیامت نگویند خدایا ما مهلت نداشتیم اگربه ما مهلت داده بودید ما راه خودمان را پیدا می کردیم آنروز به اشان گفته می شود که ا و لم نعمرکم ما یتذکر فیه من تذکر و جاءکم النذیرمی گوید ما چقدر به شما مهلت دادیم که اگر می خواستید بیدار بشویدمی شده اید اگر می خواستید متذکر بشوید و تذکرات را بپذیریدمی پذیرفته اید پس این مهلت باید داده بشود مجالتان یک مسئله ی دیگراین است که گاهی هست که اینها استحقاق عذاب دارند ولی مؤمن و کافرمخلوطند اگر بخواهد عذاب نازل بشود مؤمنین هم دستخوش عذاب بشوند به حرمت آن مؤمنین بر کفار هم عذاب نازل نمی شود به حرمت آن بندگان بربندگان فاسق و فاجر هم عذاب نازل نمی شود همینجور که در قضیه فتح مکه اینجور شد وقتی که مکه فتح شد خوب پیامبر و لشکر اسلام سپاه اسلام وپیامبر بزرگوار اسلام وارد شدند بر یک مردمی که بدترین دشمنیها را باخدا و پیغمبر و مؤمنین کرده بودند و بالاتر از این دشمنی نمی شودبکنید دشمنیهایی که منجر به جنگهای خونین بدر و احد شد و شهدایی مثل حمزه سیدالشهدا در آنجا شهید شدند خوب آنها استحقاق از کامل عذاب داشتند ولی قرآن می فرمایند که ولولا رجال مؤمنون و نساء مؤمنات لم تعلموهم ان تطئوهم فتصیبکم منهم معرة بغیر علم لو تزیلوا لعذبناالذین کفروا منهم عذابا الیما می فرماید اینها استحقاق عذاب دارندولی یک عده مؤمن هم در آنجا بودند افراد با ایمانی هم بودند آنجا ومخلوط بودند مؤمنین و کافرین و مشرکین و اگر بنا بود اینها از هم جدا می شوند لو تزیلوا اگر صفها جدا می شود مؤمنین جدا بودند کفارجدا بودند ما عذاب برایشان نازل می کردیم ولی وقتی مخلوط بودند به احترام آن مؤمنین آن کفار را هم عذاب نکردیم البته این مربوط به دنیاست حساب آخرت سر جای خودش هست اینطور نیست که خوب حالا اگر دردنیا عذاب نشدند آخرت هم عذاب نشوند که این نکته را هم نباید ازش غفلت کرد تنها حساب دنیا نیست ولا تحسبن الله غافلا عما یعمل الظالمون انما یؤخرهم لیوم تشخص فیه الابصار گمان نکن خدا غافل از حال ظالمین است نه می بیند تاخیر می اندازد عذابشان را برای آن روزی که چشمهاخیره می شود و آن عذابهای دردناک قیامت را که دیگر علی علیه السلام می فرمایند آسمان و زمین طاقت کشیدنش را ندارد پس این قسمتش هم اینه غیر از مسئله ی توبه یک قسمت هم اینه که تولد نسل صالح ممکن است اینها که هستند فردی یا جمعی خودشان فاسدند اصلاح شدنی هم نیستند ولی اولادی از اینها بوجود می آیند اینها صالح خواهند شد خوب بنابراین باید مهلت داد اینها عمر خودشان را بکنند حسابشان را در یامت بکنیم بچه هایی از اینها به دنیا می آیند این بچه ها اولاد صالحی بشوند که حضرت نوح سلام الله علیه هم وقتی که دعا می کرد فرمود انک ان تذرهم یذلوا عبادک و لا یلدوا الا فاجرا کفارا گفت خدایا اینها دیگر نه خودشان آدم می شوند و خدا پرست می شوند و نه بچه هایشان ولا یلدوا الافاجرا کفارا هرچی بچه هم پیدا می کنند فاجر و کفار خواهد بودبنابراین اینجا مهلت سرآمد یک جای مهلت نیست من به همین مقدار اکتفامی کنم خطبه دوم یک قدری عرض بیشتری است باز هم حمد خدا می کنیم سپاس خداوند متعال به جا می آوریم درود و صلوات بر پیامبر و آل می فرستیم.
مجددا دعوت می کنم و از خداوند می خواهم که به میمنت و مبارکی حب پیامبر و آل پیغمبر همه ما را از همه ی شر و آفات محفوظ بدارد.
خداوند انشاءالله حوائج همه را روا فرماید.
اسلام و مسلمین را متحد فرماید
مردم را از شر اشرار مصون بدارد.
بسم الله الرحمن الرحیم
والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین الحمد لله الواحد الاحد الفرد الصمد الذی لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد و الصلاة و السلام علی البشیرالنذیر و السراج المنیر ابی القاسم محمد(ص) و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین
اللهم صل علی مولاناامیر المؤمین علی بن ابی طالب سلام الله علیه و علی فاطمة الزهراءسیدة نساء العالمین و الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة القائم المهدی صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین.
اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله.
با توصیه ی مجدد به تقوی و درخواست عاجزانه از خدای متعال که ما رااز متقین و پیرو امام متقین علی علیه السلام قرار بدهد مطالب زیادی دراین ایام داریم که می دانم هیچ کدامش را نمی توانیم حقش را ادا کنیم در یک خطبه کوتاه ولی در یک حدی که خطبه گنجایش دارد من به این مناسبتها و به این مسائل جاری روز اشاره می کنم یکی مسئله ی شهادت شهید نواب صفوی و یاران با وفای اوست خوب بحمدالله حضرت آیت الله مصباح حفظه الله و دام ظله و همینجور آن برادر عزیز دیگریمان بعد از ایشان مسائلی راجع به فدائیان عزیز اسلام فرمودند که بار خطبه را سبک کردندخدا انشاءالله حفظشان کند ولی من به مقداری که بر حسب وظیفه بایدعرض بکنم اجمالا انهم فتیة آمنوا بربهم و زدناهم هدی آنها یک جوانهایی بودند که غیرت اسلامیشان اجازه نداد در خانه بنشینند و ناظرباشند که مقدسات اسلام هتک بشود نواب صفوی وقتی که نشریات و کتابهای کسروی را دید وقتی که دید آزادیهای بی بندوباری در ایران وغربزدگیهایی دارد حاکم می شود و حرمتها دارد هتک می شود دیگر این پسرپیغمبری که خون حسین بن علی در رگهای او می جوشید نتوانست طاقت بیاورد برای این که خلاف وظیفه عمل نکرده باشد از علمای نجف کتابهارا برد و گفت بفرما ببینید دارند در ایران چه می کنند با اسلام و مجوزقتل این را گرفت کسروی را گرفت که دیگر واجب القتل بود دیگر اینهااینطور آدمها خونشان حرمت ندارد اینها نه خونشان احترام دارد نه مالشان احترام دارد مالشان هم مال خودشان نیست مال وارث مسلمانشان است زنشان هم ازشان جدا می شود به حکم اسلام اینجوریه اسلام نمی تواندتحمل کند وجود یک اشراری را که اینجور از خدای متعال گرفته تاپیغمبر و مقدسات اسلام اینها را به باد هتاکی می گیرند و مردم را به گمراهی می کشیدند اسلام غیرت اسلامی اجازه ی بقای اینها و ادامه ی اذلال اینها نمی دهد اجمالا حکم را گرفت و آمد اینجا شروع به کار کرد اولین کارش این است بود که کسروی را کشتند این فدائیان اسلام یارانش آمدندو با او بیعت کردند دست وفاداری و بیعت به او دادند و واقعا فدائیان اسلام بودند راست می گفتند اینها دروغ نگفتند به نواب صفوی و مشغول کار شدند و بعد یکی پس از دیگری کسانی را که مانع بودند از این که مملکت سر و سامانی پیدا بکنند مسئله ی نفت مطرح شد مانع بودند از ملی شدن نفت و گرفتن نفت از دست انگلیسها از نظر انتخابات کارشکنی می کردند اجازه نمی دادند انتخابات سالمی باشد آیت الله کاشانی راتبعید کردند اجمالا اینها نمی توانستند آنها را تحمل بکنند ولو این که نقطه ی شروع کارشان مسئله ی براندازی امثال کسروی بود ولی بعد کم کم رفتند در وادی این که باید حکومت اسلامی باید بر پا بشود یعنی همین چیزی که در انقلاب اسلامی امام بزرگوار و شما مردم عزیز مطرح کردیددنبال همین اینها می گشتند و طرح حکومت اسلامی بود گفتند اجمالا مملکت اسلامی باید به دست حاکم اسلام باشد نه ابزار و ایادی بیگانگان رفتنددنبال کارشان و مردانه هم ایستادند و آنوقتی که زندانشان کردندآنوقتی هم که پای دار دارشان بردند تا آنوقت هم اذان می گفتند و قرآن می خواندند و اعتراف می کردند و مباهات می کردند و افتخار می کردند ومی گفتند ولاتسحبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون این آیات را می خواندند و پای دار می رفتند من همان وقتی که ایشان اعدام کردند من یادم است خیلی برای من تلخ بود خیلی سخت من یادم نمی رود آن تلخی که وقتی خبر شهادت نواب به گوش من رسید من درمدرسه فیضه ی یک حالتی پیدا کردم که هنوز آن تلخی در کام من هست کم نشده ولی همان روز به من گفتند که اینها وقتی می خواستند ببرندشان پای دار گفتند که کسی اجازه نمی دادند برای ما مجلس ترحیم بگیرندبیاییم خودمان بسم الله الرحمن الرحمن علم القرآن خلق الانسان علمه البیان سوره ی الرحمان را گفتند و اذان گفتند و رفتند پای دار خداوندروحشان را با ارواح پیغمبر و آل و شهدای اسلام محشور فرماید و اجمالااینها درسی دادند به همه که اگر انسان بخواهد از خدا دفاع کند خدانصرت بکند بالاخره پیروز است ولو شهید بشود پیروز است خیلی کار کردنداگر اینها نبودند و این شهدا نبودند مملکت غیر از این بود که شد درآن زمان خیلی اوضاع عوض می شد مسئله به همان حالت می ماند مسئله مجلس به همان حالت می ماند یک لرزه ای به جان نظام و رژیم افتاد که خیلی سیاستهایشان عوض شد و همین سبب شد دوباره آیت الله کاشانی از لبنان برگردد و مجلس به آن اقلیت تشکیل بشود بهرحال خداوند ارواح طیبه ی آنها را با بالاترین شهدای اسلام محشور فرماید من پیش از این فرصتی برای این ندارم.
مسئله ی فلسطین هم مسئله ی روز ماست هیچ وقت کهنه نمی شود و حتما همیشه باید زنده باشد و همیشه ما باید به یاد مظلومین فلسطین باشیم و تاآنجایی که بتوانیم درجه ی اول یادشان را گرامی بداریم یادشان را زنده بداریم نگذاریم کهنه بشود دستگاههای تبلیغاتی ما بلندگوهای مانشریات ما باید همیشه اخبار و حوادث و وقایع فلسطین را یک جوری مطرح بکنند که گویا در مملکت خودمان دارد این اتفاق می افتد چون آنها باما فرقی نمی کنند آنجا هم جزو کشورهای اسلامی است کشورهای اسلامی هم همه یک پارچه و یک مرز دارند که مرز توحید و لااله الا الله و محمدرسول الله اجمالا برای شهدای فلسطین علو درجات و برای رزمندگان پیروزی و نصرت از خداوند متعال طلب می کنیم.
مسئله ی بزرگداشت مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی را و مرحوم علامه ی شلتوت کاری بود که در این ایام به وسیله ی مجمع التقریب بین المذاهب الاسلامیه انجام شد کار بسیار به جایی بود بسیار به مورد بوداز جهات مختلف هم تجلیل از مقام آیت الله بروجردی لازم است مانمی توانیم آیت الله بروجردی با آن عظمت و آن مقام و آن خدمات علمی وخدمات عملی که به اسلام و مسلمین کرد فراموشش بکنیم علمای ما زنده هستند و باید آنها همشه در دلها زنده باشند و یادشان فراموش نشود وهمیجور علامه ی شلتوت که واقعا یک شجاعتی عجیبی کرد کسی بود که یک کاری کرد که هیچ کس جراتش نداشت سالهای سال بود این قضیه مطرح بودکه خوب بابا شیعه هم یک فرقه ی اسلامیه از دیگران اگر جلو نباشد عقب نیست خاطر جمع دیگران اعتراف دارند مسئله ی توحید که شیعه مطرح می کندمسئله ی معارف اسلام که شیعه مطرح می کند مسئله فقهی که شیعه مطرح می کند چی کمتر است از کجا کمتر است و خوب این بود که فقط چهار مذهب را اجازه می دادند در فقهشان عمل می شود به هر مذهبی عمل می شود هیچ کسی اعتراض نمی کرد ولی اگر فقه شیعه می خواست مطرح می شود قبول نمی شدولی این مرد این شجاعت را کرد به برکت نفس گرم حضرت آیت الله بروجردی که این افتخار هم سلامت افتخارات دیگر ایشان شد که با مکاتباتی که شدبا پیغامهایی که داده شد و گرفته شد بالاخره ایشان آماده شد و اجازه داد که اگر کسی به فقه شیعه هم عمل بکند مثل سایر فقهای و سایرمذاهب است و سایر فقهای مالکی و حنفی و شافعی و حنبلی معتبر است حالاانشاءالله همه ی آن عزیزان را رحمت کند اجر الهی برای این خدمت به آنها عطا فرمایند خوب یک مسئله ی بزرگداشت این دو مرد بزرگ یکی درعالم تسنن و یکی در عالم تشیع و یکی هم مسئله ی تقریب بین المذاهب خوب این کاری که در همان زمان مرحوم آیت الله بروجردی انجام شد و جزواهداف ایشان بود که بهرحال مذاهب اسلامی باید بهم نزدیک بشوند جامعه ی اسلامی باید وحدت کلمه داشته باشد یک هدف داشته باشند یک فکر داشته باشند هر کسی هم به اصول خودش پایبند باشد منافاتی هم ندارد و آن دارالتقریب آنجا افتتاح شد و علامه ی قمی آنجا رفتند و ماموریت پیداکردند و فعالیت کردند و بعد هم بهرحال مجمع التقریب بین المذاهب الاسلامیه اینجا که این هم من همینجا باید تشکر خودم و تقدیر خودم رااز مقام معظم رهبری که اینجور آگاهانه ایشان عمل می کنند و همه جارعایت جوانب مختلف را می کنند اعلام بکنند که ایشان دوتا مجمع رادستور دادند تشکیل شد یکی مجمع التقریب بین المذاهب الاسلامیه همه ی مسلمین بهم نزدیک بشوند و مذاهب بهم نزدیک بشوند یکی هم مجمع جهانی اهل بیت که برای شیعیان هم بالاخره باید حکومت شیعه در این مملکت تشکیل شده سرپرستی داشته باشد اطلاعاتی داشته باشد رسیدگی به وضعشان بکند هم باید شیعه را حفظ کرد هم باید مذاهب را بهم نزدیک کرد این هم از برکات وجود ایشان که خداوند انشاءالله ایشان را به اهداف بلندخودش برساند خوب همین مسئله تقریب هم خیلی مهم است و در این کنگره بزرگان از علمای مصر و الازهر شریف شرکت کردند مفتی محترم مصر شرکت کردند که ما در آن سفر مصر هم خدمت ایشان رسیدیم و استقبال خوبی ازما کردند و همینجور قائم مقام و معاون رئیس محترم الازهر تشریف آوردندو تعدادی دیگر از علمای الازهر تشریف آوردند که ما مقدم اینها راگرامی می داریم و الان هم در نماز جمعه حضور دارند حضورشان را هم گرامی می داریم اجمالا وسیله ایست برای این که بیشتر بهم نزدیک بشویم بتوانیم مطالب خودمان را بهم دیگر منتقل بکنیم شناخت بهتری ازهمدیگر پیدا بکنیم باهم در مقابل دشمن صف واحد تشکیل بدهیم وبتوانیم این اختلافاتی که موجب به جداییها می شود یا ازبین برویم یابه حد اقل برسانیم اجمالا در جهان اسلام مصر و ایران دو کشوری هستندکه بالاترین و برترین و محققترین علمای اسلام در این دو کشور هستند که با هیچ جا قابل قیاس نیستند در عینی که کشورهای دیگر هم علمایی دارند اگر اینها پیشگام بشوند و جلو بیافتند خیلی کار می توانندبکنند مخصوصا که مصر ویژگی دارد که از نظر محبت اهل بیت با هیچ کشورسنی نشین اینجا قابل قیاس نیست که ارزش دارد که دوستانی برادرانی ازایران بروند برای زیارت زیارتگاههای مصر ببینند آنجا چه خبر است ضریح های مطهر حضرت زینب سلام الله علیها سیده نفیسه سلام الله علیها ومشهد شریف راس الحسین که سر مقدس حضرت اباعبدالله علیه السلام آنجادفن کردند آنجا هست زیارتگاه است و ضریح دارد و می روند و دعامی کنند و متوسل می شوند و علاقه ای دارند هیچ جایی اینجور نسبت به اهل بیت خضوع ندارد خدا رحمت کند بانیان این حرکت را که فاطمیان بودندکه از برکات آنهاست این حب اهل بیت در آن حدی است که آنجا هست پس این یک وسیله ایست برای نزدیکی ما بهم دیگر باهم تفاهم کامل داریم اجمالا من از خدای متعال می خواهم که انشاءالله این تقریب را باربرکند و آن کسانی که در این راه کوشش می کنند موفق بکند و روزی راببینیم که ما همه در یک صف متحدالکلمه در مقابل دشمن ایستاده ایم ودشمن اصلیمان هم بهتر بشناسیم که آمریکا و اسرائیل است .
مسئله ی دیگری که من دلم می خواست خیلی درباه اش صحبت بکنم و حرفهای زیادی داشتیم ولی فرصت اجازه نمی دهد مسائل جاری خودمان است در این ایام مقام معظم رهبری بیاناتی را به مناسبتهای مختلف داشتند که همه اش ارزنده و گرانبهاست و مخصوصا آن مطالبی که در دیداری با مردم شریف قم به مناسبت 19 دی ماه داشتند بسیار بسیار نکات قابل توجهی رامطرح کردند من در حاشیه ی آن مطالب ایشان و در سایه ی بیانات ایشان یک عرایضی را عرض می کنم با استفاده از همان نکاتی که ایشان توجه دادند ما اجمالا اگر بنا بشود از دشمن غافل بشویم یا دشمن را نشناسیم و یا بشناسیم و اعتنایی به اهمیتش نکنیم و دشمن را کوچک بشماریم همه چیزمان از دست می رود ایشان فرمودند که این قلعه ایست شما مردم عزیزافتتاح کردید خیبری بود واقعا تعبیر دیگر مال من است که شما افتتاح کردید یعنی دشمن را شکست دادید دست آمریکا را قطع کردید هنوز هم تنها کشوری که به هیچ وجه به آمریکا نزدیک بشود این کشور ایران است با همه ی فشارها با همه ی تحریمها باز هم سر جای خودش و سر پای خودش ایستاده خوب این فتح شد ایادی آمریکا رفتند از اینجا اسرائیل واسرائیلیان رفتند از اینجا آمریکا و آمریکائیان رفتند از اینجا وحکومت اسلامی به دست مردم عزیز ما و با رهبری امام بزرگوارمان تشکیل شد و حالا بالاخره آنها بیکار ننشته اند آنها زخم خورده اند آنها هنوزمسئله ی بیت المقدس را فراموش نمی کنند و آن حوادث چند صدسال پیش ازاین را و هنوز دارند انتقام از مسلمانها می گیرند راجع به آن قضایا وباز هم می خواهند بیت المقدس را اشغال بکنند با این وضعیت خوب اینهامنافعشان را هم اینجا ازبین رفته خلیج فارس از دست آنها خارج شد نفت از دست آنها خارج شد سیاست مملکت از دست آنها خارج شد اقتصاد از دست آنها خارج شد آنها آرام نمی شینند اگر بنا بشود که ما یا خیال بکنیم که آمریکا دیگر از دشمنیش را دست برداشته یا نسبت به دشمنی آنهابی توجهی بکنیم یا بی اعتنایی بکنیم این واقعا این قلعه را دوباره آنها می گیرند از دست ما دوباره اسلام می رود دوباره شرک و کفر می آیددوباره بی بندوباریها می آید خوب چرا باید اینجور باشد عامل این غفلتها چیه ایشان فرمودند بی انگیزه گیها ضعف ایمان ضعف غیرت دینی ضعف همبستگی و وحدت کلمه و امثال اینهاست که سبب می شود که غفلت عارض بشود و ما دشمن را فراموش بکنیم و بیاییم در داخل سفرایی بکنیم و به جای این که دشمن را بشکنیم خودمان را بشکنیم وحدت کلمه یمان ازبین برود وحدت هدفمان از بین برود بیافتیم به مسائل دیگر اصلا از خدا وپیغمبر غفلت بکنیم بیاییم همه چیز را فدای سیاست بکنیم این کاری که می شد و بحمدالله فعلا در حال عقب نشینی است با هدایتها و رهبریهای مقام معظم رهبری و با آگاهیهایی که از طرف عده ای از علما و متدینین خودمان و رزمندگانمان و بسیجیانمان و نیروهای اسلامی خودمان داده شده ولی بالاخره نمی شود غفلت کرد ما مسئله مشکل اقتصادی داریم می شود غفلت کرد ازش حالا هیچ هم ما می خواهیم مسکوت بگذاریم یک دردی که هست بامسکوت گذاشتن درمان می شود یا روز به روز بدتر می شود با درمان نکردن بیشتر می شود یا کمتر می شود مشکل فقر در یک عده ای و مشکل ثروتهای کلان در یک عده های دیگر من یک خبری خواندم گفتم خیلی نارحتم کرد دو موردنوشته بود که خانواده هایی که عائله شان زیاد بوده بچه ی خودشان رابرای این که می دیدند مشکل معیشت دارند فروختند برای این که یک نان خورکمتر بشود این واقعا چقدر غصه دارد آنوقت چه مصیبتهایی بوجود بیایدمن معمولا که این کار می کنم چه فکرهایی می کنیم که اصلا نه فقط ببینیم و مسئله مشکلات پیدا می کند آنوقت یک عده اینجور یک عده ای هم ثروتهای کلان یک چیزی خبری برای من نقل می کردند مستند بود ناقل خودش موثق بودو از قول دست اندرکاران قضیه هم نقل می کرد می گفت در یک وقتی که زمزمه این شد که تراکم فروشی یک بدعت بدی که گذاشته شد یعنی قانون فروشی این ازبین برود و جلویش گرفته بشود یک عده از ترس این که مباداجلوگیری بشود در ظرف سه روز 150 میلیارد تومان تراکم خریدند این پولها کجاست خرجهای از این قبیل گاهی مبالغ بسیار بالای نجومی آدم می بیند در یک جاهایی مصرف می شود هزینه می شود بعد خود به خود منجرمی شود این پولداری پولداری بی بندوباری پولداری که پولش دست آدمهای فاسق و فاجر می شود به این خانه ی 250 نفری منتهی می شود که این هم ازننگهایی بود که واقعا در دامن ما نشست و خبرش نقل شد که یک مرتبه در یک خانه 250 نفر آدمهایی که بعضیهایشان خارجی بودند بعضیهایشان از بعضی از نمایندگیهای سیاسی خارج بودند در اینجا اینها در اینجا وآن رسوایی را به بار بیاورند و آفرین بر دستگاه قضایی ما و بر این ستادی که دستگاه قضائی تشکیل داده که من واقعا دست اینها را بایدببوسم که یک ستادی مبارزه با فساد تشکیل دادند و وارد عمل شده ورفتند این را کشفش کردند و باندهای فساد دیگر را دارند مرتب کشف می کنند واقعا باید تقدیر کرد باید تشکر کرد بهرحال اینها رفتندپیدایشان کردند و کشفشان کردند و دستگیرشان کردند و رسیدگی کردندو می کنند به وضعشان غرض این که پولداری بی بندباری اینها را بوجودمی آورد این آثار دارد ثروت خوب است به شرط این که به دست افراد صالح بیافتد و جای صالح هم مصرف بشود.
و یک نکته ی دیگری که مقام معظم رهبری در آن بیاناتشان فرمودند که بسیار نکته ی ارزنده ای است این است که مردم باید رفتار مسئولان را زیرنظر داشته باشند این همان نهی ازمنکر است نهی از منکر مرز نمی شناسد هر کسی منکری مرتکب شد دیگران موظفند نهیش بکنند البته باید بعد از تحقیق بعد از اینکه مسلم بشود منکراست با شنیدنها و می گویندها نمی شود کار کرد ولی وقتی مسلم شد بایدتذکر به اش بدهند نهیش بکنند و برای این مردم شریفی که خون دادند وجان دادند و زحمت کشیدند و هی رفتند سر صندوق رای دادند و هرسال رای ریختند در صندوق این مردم مسئولیتی است این کسانی را که به رای شما و با تایید شما رفتند مسئولیتهایی و پستهایی اشغال کردنداز آنها بخواهید که آقا چه می کنید این اقتصاد چرا اینجور است این فرهنگ چرا اینجور است چرا کار در میدان فوتبال باید به آنجا بکشد آن فساد اخلاقی چرا باید آنجا پیدا بشود یک چیزهایی را که باید بهابدهید چرا کم می دهید یک چیزهایی که لازم نیست اینقدر بها بدهید چرااینقدر بها می دهید یک کسانی که چهره ازشان می سازند یک چیزهایی نقل می کنند من هی دلم می خواهد وقت را رعایت بکنم یک حرفهایی هست که دلم نمی خواهد رها بکنم یک چیزهایی نقل می کنند ولی احتمال راست بودنش هست برای این که یک عده مشتریان می آیند می بینند اینجا نشسته به اینجامراجعه می کنند اینطوری باشد و بعد اینها می خواهند احیانا درانتخابات اظهار نظر بکنند و یک رای بدهند و یک رای دیگران هم پشت سرش حکومت باید حکومت عدل باشد عرض کردم من خوشحالم مردم ما اینجورنیستند روز قدس مردم مشخص کرده نشان داد نماز عید فطر مردم را نشان داد مردم خودشان را در صحنه های مختلف نشان می دهند که معتقد به خدا وپیغمبر و اسلام و رهبری و ولایت فقیه و مقام با عظمت حضرت آیت الله خامنه ای هستند .
موفق باشید انشاءالله من دیگر این جمله های آخرم باشدایشان این مطلب باز هم فرمودند که نمی توانم ازش بگذرم فرمودند چیزی که می تواند گره ها را باز کند حضور عناصر مؤمن و عادل خداباور متکی به خدا و متعقد به مردم در این کارهاست اینها هستند که می توانندگره های اقتصادی را بازش بکنند و تا کار به دست اینها نیافتد همین آش و همین کاسه من به شما عرض بکنم مکرر هم من این جمله را عرض کردم باید کار به دست صالحین داد افراد ناصالح نمی توانند خدمت به مردم بکنند اینها آن راهشان که خیلی بی بندوبارند سیاستهای بیگانه را اینجااعمال می کنند آنهایی که در این حد نباشند نسبت به مسائل مردم بی تفاوت خواهند بود فقط یک کاری بکند و یک حقوقی بگیرند و یک پاداشی آخر سال هم بگیرد که این پاداشها هم یک مسئله ی عجیب و غریبی است ازکیسه ی این مردم چه پاداشهایی کلانی می دهند که حالا انشاءالله امیدواریم که دیگر امسال یک قدری رعایت این چیزها بکنند من به عرایضم خاتمه بدهم.
خدایا به حق محمد و آل محمد ما را هدایت فرما.
خدایا دست ما را در همه ی لغزشگاهها بگیر.
خدایا صبر و مقاومت ما را در پاسداری از حریمهای اسلام و حرمتهای خودت زیاد فرما.
خدایا ایمان و قدرت و عقل ما را افزون فرما.
خدایا بحق محمد و آل محمد مقام معظم رهبری را با عزت و قدرت و شوکت را تا ظهور حضرت ولیعصر ارواحنا فداه مستدام بدار.
ظهور آن حضرت را نزدیک فرما.
ما را از یاران و انصارش مقرر فرما.
ارتحال علامه ی بزرگ مرحوم شیخ مهدی شمس الدین که از بزرگان علمای لبنان بودند و هم زیاد با ایشان سابقه ی آشنایی داشتیم و آنجا سنگری بودند در پست و جایگاه جناب آقای صدر که من دلم نمی آید یک تعبیری به عنوان مرحوم و امثال اینها بکنم که آن هم از مصیبتهایی بود که ماگرفتارش شدیم در جای ایشان اجمالا رسیدگی به امور شیعیان می کردندارتحال فرمودند خدا انشاءالله روح ایشان را هم با ارواح پیامبر و آل او محشور فرماید.
بسم الله الرحمن الرحیم
قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد.