خطبه اول.
بسم الله الرحمن الرحیم.
والصلاه و السلام علی شفیع المذنبین و رحمه للعالمین قاسم محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین اللهم کل لولیک الحجه بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعه و فی کل ساعه ولیا و حافظا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا، اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله با توصیه بتقوی تقوایی که قرآن مجید پیش از همه چیز بر آن تکیه کرد تقوایی که معیار قبول اعمال است تقوایی که مانع از گناه و فساد است تقوایی که مایه وحدت و برادری و الفت است تقوایی که انسان را به درگاه خدا می برد و به قرب می رساند در خطبه های اول مسئله عدالت مطرح بود و این که عدالت هد" اصلی فرستادن انبیا و نازل کردن کتب آسمانی است و با هیچ ابل مصالحه نیست و اشاره کردم که این عدالت دائره گسترده دارد بیش از آنکه معمولا در عر" عامه مردم بذهن می آید وقتی که عدالت گفته می شود "البا بفکر عدالت در دستگاه قضایی هستند یا عدالت در دستگاه حکومت و معامله ی افراد زورمند با زیردستان که اینها از مصادیق عدالت هست ولی عدالتی که قرآن تاکید می کند خیلی فراتر از آنهاست عدالت شخصی یعنی انسان در معامله با شخص خودش عدالت اجتماعی یعنی رفتار هر فرد با جامعه عدالت در معرفت عدالت در ایمان عدالت در فرهنگ عدالت در مسائل سیاسی و عدالت در برخورد با دشمن و برخورد با دوست در این زمینه امروز یک چند روایتی را بعرضتان می رسانم از طرفی برای اهمت مسئله عدالت و از طرفی گسترش دامنه عدالت درباره اهمیت عدالت روایتی از امام صادق علیه السلام هست که می فرماید ((ثلات اشیاء یحتاج الناس طرا الیها)) خیلی دقتش می شود در این بحث عدالت من نمی خواهم در حد یک خطبه خواندن از طر" من و یک شرکت در جمعه و شنیدن خطبه از طر" شما پسنده کنید مایل که من بعنوان خطیب نماز جمعه و هم شما عزیزان نمازگزار و هم همه ی کسانی که این خطبه ها را می شنوند مقداری هم با اسلام آشناتر بشویم و ارزش و قدر اسلام را بیشتر بدانیم و هم در عمل اندکی به آن حق و عدالتی که اسلام دعوت می کند نزدیک می فرماید سه چیز است که همه مردم بدون استثنا به اش نیاز دارند یعنی یک نیاز قشر خاصی نیست مورد حاجت همه مردم است الامن یکی امنیت است مسئله که همه دنیا برایش اتفاق دارند که بالاخره جامعه در وقتی می تواند زندگی انسانی داشته باشد که امنیت داشته باشد و جامعه ناامن هیچ کاری نمی شود کرد هر کسی به فکر اینکه خودش را حفظ کند جانش و مالش و ناموسش را حفظ بکند این یک امنیت که اهمیت امنیت نشان می دهد یکی دیگر العدل عدالت همان معنی فراگیر همه ی مردم احتیاج به عدالت دارند مختص یک قشر خاصی نیست تنها آنها نیستند که به دادگاه مراجعه می کنند و شکایت دارند یا از اینها شکایت شده و تنها کسانی نیست که زورگویی بالا سرشان هست و دارد حقشان تضییع می کند همه ی مردم احتیاج به اش دارند عدالت و سوم رفاه متناسب زندگی یعنی خیلی خوب امنیت برقرار باشد کسی حق تعرض به کسی نداشته باشد و تعرض به کسی نکند عدالت هم برقرار باشد امام مردم گرسنه باشند مردم نان شب نداشته باشند این کافی نیست حتما باید رفاه زندگی هم و آسایش اقتصادی و معیشتی برای مردم تامین بشود اینها اهدا" اسلام است اسلام می آید یک همچین جامعه می خواهد درست بکند اینهایی که اسلام را نمی شناسند یا خلاصه می کند در یک مسائل فردی به این نکات باید توجه داشته باشند که اسلام می خواهد چه بکند و انبیا برای چه آمدند بعد آنوقت راجع به خصوصیات عدالت و اهمیت عدالت جایگاه عدالت در جامعه روایاتی از حضرت علی لسلام هست من توصیه می کند به همه کسانی که می توانند از نهج البلا"ه یا "رر الحکم استفاده می کنند از سخنان علی علیه السلام حتما برای هر موضوعی که آنجا ذکر شده بخصوص مسئله عدالت به آنجا مراجعه بکنند به خصوص "رر الحکم روایات بسیار زیادی را دارد درباره عدالت یکیش این است ((انصف الناس من نفسک و اهلک و خاصتک و من لک فیه هوی)) یعنی با مردم به انصا" رفتار بکن هم درباره خودت یعنی اگر خودت طر" شدید با یک کسی با یک جمعی خودت یک قاضی عادل باش در این مخاصمه یا در این منازعه اگر دیدید حق به جانب طرفت است خودت حق را به او بده ننشین تا کسی بیاید و بگوید حق به جانب آن است خودت قاضی عادل باش و خودت را محکوم کن و آن طر" را حاکم کن و اهلک درباره اهلک هم همینجور حالا خودت طر" نیستی ولی پستگانت نزدیکانت طر" هستند باز اینجا هم تو قاضی عادل باش در میان آنها و رابطه با نزدیکان مانع قضاوت به حق و عدل نشود و خاصتک از دوستانت از نزدیکانت کسانی که اطرافیت هستند باز آنجا هم رعایت حق و عدالت را بکنید و من لک فیه هوی و هر کسی که به اش علاقه دارید خلاصه دوستی ها مانع اجرای عدالت و انصا" نشویم و اعدل فی العدو و الصدیق هم درباره دوستانت و هم درباره دشمنانت عدالت را رعایت کنید حدیث دیگر ((العدل حیاه)) این چیزهایی که در دنیا پیدا نمی شود آنچیزهایی که انبیا آوردند و دیگران نتوانستند بفهمند و بیاورند و بوی آن هم به مشامشان نرسید این چیست شما ببینید کجای دنیا اینجور دباره عدالت این مایه حیات زندگی صحبت می کند می فرماید ((العدل حیاه)) عدالت شاهرگ حیات انسانی است یعنی جامعه که عدالت دریش نباشد جامعه زنده نیست یک جامعه مرده است بنابرین اگر مردم حیات را زندگی می خواهند زندگی انسانی می خواهند حتما باید عدالت را در همه جامعه اجرا کند حدیث دیگر ((العدل حیاه الاحکام)) احکام خدا حیاتش و زندگیش و بقایش به عدالت است یعنی اگر عدالت از بین همه ی احکام پامال می شود.دین پامال می شود.آنجایی که عدالت نباشد دین هم نخواهد بود فقهی هم نخواهد بود نماز و روزه هم نخواهد بود اگر یک جایی شکلی و صورت باشد حقیقت نخواهد داشت العدل حیاه الاحکام باز حدیث دیگر از علی علیه السلام مجسمه عدالت ((العدل یصلح البریه)) عدالت جامعه را و مردم را اصلاح می کند یعنی اگر کسی خیلی اصلاح گر است خیلی دم از اصلاح می زند خیلی مایل است جامعه اصلاح بشود راهش را نشان می دهد این راهش عدالت عدالت را شما در جامعه پیدا کنید مردم اصلاح می شوند یعنی فسادها که می بینید ناشی از بی عدالتی هاست بهمین معنای گسترده که اشاره کردم و بعد توضیح می دهم پس عدلت جامعه را اصلاح می کند ((العدل قوام الرعیه)) این دیگر تقریبا اشاره به حکام دارد حکومت ها اگر بخواهد جامعه و مردمشان پایدار باشند حتما باید عدالت را در میان آنها اجرا کنند ((العدل نظام الامره)) عدل نظام حکومت و امارت یعنی اگر این رشته ی عدالت گسسته بشود در حکومت ها همه چیز بهم می ریزد مثل تسبیحی است که بندش پاره می شود هر دانه اش یک گوشه می افتد نظام حاکمیت و حکومت اگر می خواهد نظمی داشته باشد یا نظامی داشته باشد با عدالت و به وسیله عدالت ((الرعیه لایصلحها الا العدل)) باز به حکام می فرماید رعیت یعنی مردم جامعه ی که زیر دست شما هستند هیچ چیزی جز عدالت اصلاحشان نمی کند یعنی برای اصلاح جامعه به فکر چیزهای دیگر نباشید آنها سر جای خودشان در نیازمندیهای جامعه ولی آنکه جامعه به اصلاح می آورد و به صلاح می آورد عدالت است یک نکته دیگر در روایت دارد که این عدالت شخصی بیان می کند باز از همین علی علیه السلام ((کیف یعدل فی "یره من یظلم نفسه)) می فرماید آن کسی که به خودش ظلم می کند چگونه می تواند با دیگ را به عدالت رفتار می کند که اینجا عرض کردم مسئله عدالت شخصی می شود دیگر که این در دنیا مطرح نیست دین به ما می گوید درباره خودت هم با عدالت رفتار کن درباره خودت ظلم نکن ظلم به خود یک مصادیق روشن همه کس فهمی دارد یک مصادیق دیگری دارد هم عقل همه کس به اش نمی رسد آن مصادیق همه کس و همه اش مثلا یک نفری جوان است قدرتمند نیرومند خوش قیافه منظم و مرتب می رود در اعتیاد بیافتد یک مدتی می رود معتاد می شود بعد کم کم همه چیزیش از دست می دهد شکل و شمائل زیبایش از دست می دهد موقعیت اجتماعیش از دست می دهد آبرویش از دست می دهد و خیلی چیزهای دیگر کی بن این ظلم کرده آنکسی که به این ظلم کرده کیه درجه اول خودش است ممکن یک عده فریبش داده باشند ولی تصمیم گیرنده خودش بوده دیگر آنها که مجبورا نمی آیند ماده ی افیون توی حلق اینها می آوردند که خودش که تصمیم می کند این ظلمی به خودش کرده یک آدمی که اینجور به خودش ظلم می کند چطور می تواند درباره دیگران اجرای عدالت بکند.آن خودش نتوانست نگه دارد درباره ظلم به خودش یا مثلا یک نفر راننده ی که توی اتوبوس نشسته 40 صندلی دارد شروع می کند با سرعت پیش از حد مجاز رفتن سبقتهای بی جا گرفتند و کارهای خلا" مقررات رانندگی می کردند بعد هم ماشین چپ می شود خوب این راننده خودش هم تلف می شود کی به این ظلم کرده کی به این بند کرده حالا مسافرها هم تلف می شوند توی راه ولی خودش چرا به خودت ظلم کردید یک کسی که می آید بر سر نعش می گوید چرا به خودت ظلم کردید چرا تند رفتید چرا رعایت مقررات نکردید یا یک کسانی که دست می زنند مثلا به سرقتهایی بعد کم کم کارهایشان به دست بریدن می رسد به زندان می رسد خودش آنجا افتاده توی زندان و زن و بچه اش گرفتار و محتاج بعضی وقتها برای نان شب کی به این ظلم کرده جز خودش مواردی از این قبیل هست که انسانها یعنی ماها خودمان به خودمان ظلم می کنیم و اسلام یکی از مسائل عدالت را درباره خودت خودت به خودت ظلم نکن این مصادیق عامه فهمش است مصادیق دیگر دارد که همه کس نمی فهمد بالاترین ظلم قران شرک می داند ((ان الشرک لظلم عظیم)) مشرک شدن به خدا کسی شریک خدا در حوزه حکومتی خودش قرار دادند اربابی جز خدا انتخاب کردند اطاعت مطلقه از "یر خدا کردن اینها ظلم است ظلم به خود انسان است هم در دنیا بدبختیها دچارش می شود هم در آخرت یک عذاب ابدی نصیبش می شود اینها ظلم هایی است که مردم دنیا و مادیون اینها نمی فهمند اصلا مسئله شرک برای آنها مطرح نیست آنها منهای خدا فکر می کنند ولی قرآن و مکتب و انبیا اینها درجه اول می گویند بالاترین شرک مظهر ظلم شرک است و این ظلم به خود جلو ظلم به گیر، بخش از این بحث کافی است تا انشاءالله ادمش در خطبه های آینده.خدایا به حق مولی علی علیه السلام ما را با عدالت علی آشنا فرما، ما را تابع علی قرار بده.توفیق اجرای عدالت و امتناع از ظلم به ما عنایت فرما.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم.
بسم الله الرحمن الرحیم.
والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.
خطبه دوم.
بسم الله الرحمن الرحیم.
الحمد لله رب العالمین الحمد لله الواحد الاحد الفرد الصمد الذی لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد و الصلاه و السلام علی البشیر النذیر و السراج المنیر ابی القاسم محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین اللهم صل علی مولانا امیرالمومنین و فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنه و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجه القائم المهدی صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین .اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله مجددا شما برادران و خواهران عزیز را بتقوی دعوت می کنم شما را بپرهیز از گناه به یاد مستمر خدا بپرهیز از "فلت از خدا و "فلت از مرگ و "فلت از آنچه که نباید "افل شد و پرهیز از آنها خودم و شمارا دعوت می کنم و از خدا می خواهم همه ما را از "فلت ها نجات بخشد انشاء الله.در مناسبت های این روزها یک مسئله آزادگان داریم آزادگان پس از سالها به اختلا" سنین اسارتشان تعداد زیادی آزاد شدند و به آ"اوش مردمشان و خانواده هایشان بازگشتند بسیار خوشحال کننده بود و واقعا روز خوشی بود برای همه مردم ما و از روزهای تاریخی انقلاب اسلامی بود و کمتر روزی بود که در این حد مردم همه خوشحال و منتظر و چشم به راه باشند البته تعدادی هنوز هستند تعدادی بعدا آزاد شدند اندکی که ما مسائلی که با عراق داریم انشاء الله اینها حل است مقام معظم رهبری درباره آزادگان و دیداری که داشتند با آنها صحبت کردند بسیار صحبت های جامعی بود در معمول و من هم در پرتو همان مطالب ایشان یک عرایضی تقدیم می کنم اجمالا من عقیده شخصی من و خیال می کنم همه کسانی که با ارزش ها و با خدمات خالصانه سر و کار دارند به این عقیده هستند که فرد فرد مردم این مملکت مدیون ایثارگران و از جمله آزادگان هستند یعنی یک قدری باید فکر می کنند آنهایی که در زمینه ها اظهار نظر می کنند که اگر اینها نبودند اگر نرفته بودند برای شهادت آمده نشده بودند و شهید نشده بودند اگر جانبازها معلول نشده بودند و فرار کرده بودند از جنگ اگر این اسیران نرفته بودند به جبهه یا فرار کرده بودن برای اینکه بدست دشمن نیافتند این مملکت چی سرنوشتی داشت الان ما در چی حالی بودیم در سال 1377 خیلی افق تیر و تار و وحشت ناک در مقابل چشم آدم جلوه می کند یک ملت مسلمان نجیب اصیل با شر" می افتند بدست بعثیهای بی شر" همانهایی که هیچ حد و مرزی قساوتشان و بی رحمیشان ندارد چه مزیتی به اینها می کردیم جان ها چی می شد مال ها چی می شد یک خورده به این فکر می کند آدم می فهمد اینها چقدر حق بزرگی به همه ی ما بدون استثناء دولت و ملت و اقشار مردم و همه دستگاهها دارند و قدرشان دانست و آنچنان که باید و شاید خدمتی که اگر از ما ساخته است بکنیم انشاءالله.و باز هم همیجوری که مقام معظم رهبری فرمود اصلا حیات جامعه امنیت مردم دستاوردهای انقلاب استقلال ما آزادی های ما همه اینهایی که داریم از برکت اینهاست اگر اینها نبودند در این جنگ و فقط انقلابی شده بود و جمهوری اسلامی بوجود آمده بود و بعد هم جنگ آمده بود همه را از بین برده بود چیزی نداشتیم کدام استقلال کدام آزادی کدام جمهوری اسلامی پس اینها هستند همیشه در تاریخ افراد از جان گذاشته و فداکار و ایثارگر بودند که توانستند مرزها را حفظ کنند دولت ها را حفظ بکنند جلو تجاوزها را بگیرند امنیت برقرار بکند و آزادی و آزادیگی ها را حفظ کنند همیشه اینجور بوده دیگران سر سفره اینها مهمانند دیگران طفیلی اینها هستند بی انصافی است که این حقیقت نشناسند و اعترا" نکنند حالا اگر یک عده همینجور که مقام معظم رهبری فرمودند نسبت به اینها نگاه تحقیرآمیز می کنند اینها از حقارت خودشان است افراد حقیر برای اینکه می خواهند حقارت خودشان را جبران کنند دیگران را تحقیر می کنند به خیال اینکه بخواهند تحقیر بکنند رفع حقارت از خودشان بشود و عقده حقارت از خودشان گشوده می شود مردم ما قطعا قدردان اینها هستند آن انقلابیون آن توده همان مردمی که این انقلاب را به ثمر رساندن و حمایت کردند و تا امروز قدردان ایثارگران و آزادگان هستند و همیشه هم از اینها حمایت می کنند ملت ما یک ملت واقعا قهرمانی است که تاریخش نشان می دهد زیر بار ذلت نمی رفت زیر بار اسارت نمی رفته اگر یک جایی یک دولتی یک حکومتی خودش را به زور بر این ملت تحمیل کرده مردم دنبال فرصت می گشتند تا این زور را از خودشان دفع کنند تاریخ اینجور نشان می دهد قضیه همین 28 مردادی که انگلیس شد مردم نتوانستند تحمل کنند بالاخره حکومت های دستنشانده نتوانستند تحمل کنند آمریکا نتوانستند تحمل بکنند مدتی سوختن و ساختن ولی دنبال یک کسی می گشتند که بدنبالش حرکت بکنند یک مرد دلیر در وسط قرار بگیرد و اینها اطرافش همه چیزشان را بدهند برای نجات خودشان این کار کردند مردم ما دین باورند این جز خمیرمایه وجودی مردم است این روزها سالگرد حادثه مسجد گوهر شاد هم هست خوب این مردم وقتی دیدن که با حجاب ناموسشان و عفت ناموسشان دارد مقابله می شود و می خواهند این گوهر ارزشمند از دست اینها بگیرند اینها ایستاند دشمن در کنار قبر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام و در مسجد خدا اینها گلوله بست و خون در صحن مسجد جاری شد ولی بهرحال ایستادگی کردند و زیر بار نرفتند و بالاخره همین روحیه ظلم ستیزشان بود و زورستیشان بود که آخر منتهی شد که دشمن از بین رفت و مردم پیروز شدند این حقیقتهایی است که تاریخ این مملکت نشان می دهد و ملت ما در تاریخشان مدرس ها دارند سردار جنگل ها دارند خیابانی ها دارند سید جمال ها دارند آیت الله کاشانی ها دارند در راس همه اینها امام خمینی ها دارند ((صلوات نمازگزاران)) نمی توانند این مردم تحمل کنند که یک عده یی به این کسانی که از عزتشان دفاع کردند از استقلالشان دفاع کردند از آزادیشان دفاع کردند به اینها به دید حقارت نگاه بکنند اینها خودشان حقیرند اینها خودشان آدمهای ذلیل و ذلت پسندند چه ذلتی بالاتر از اینکه چراغ سبز به آمریکا نشان بدهند چه ذلتی بالاتر از اینکه دوباره آمریکا را با هزار ایما و اشاره دعوت می کنند که دوباره می آید اینجا و سروری بکند بر این مردم عزیز و قهرمان چه ذلتی از این بالاتر که دولت خونخوای که مرتب دارد خون آشامی می کند و از خودش و قصاوت و شرارت نشان می دهد با اینها می سازند و به اینها روی خوش نشان می دهند و در مقابل به جانبازان و خانواده های شهدا فروش رویی می کنند (شعار مرگ بر آمریکا نمازگزاران) اجمالا مردم در صحنه اند یک عده همان افراد حقیر و ذلت پسند اینها هی دلشان می خواهند مردم را از وضعیت ناامید می کنند به مردم بفهمانند به ارباباشان بفهمانند که دیگر تمام شد قضیه مردم دیگر در صحنه انقلاب نیستند حالا دیگر مسائل دیگری است که مردم به فکر شکمشان هستند به فکر زندگی روزمره شان هستند به فکر حالشان هستند انقلاب و استقلال و آزادی خیلی مطرح نیست این آیه یاس خواندن و مردم ناامید کردند این بزرگترین خیانت به مردم کجا مردم کنار رفتند این مردم شما می خواهید ببینید بیایید 22 بهمن ببینید اینها کی یان می آیند خیابانها پر می کنند برای چی می آیند شعارشان چیه بیایید روز قدس را ببینید بیایید هر موردی که مردم لازم در صحنه باشند و ابراز انزجار از قدرتها بکنند و اظهار دفاع و حمایت از استقلال جمهوری اسلامی بکنند حضور پیدا بکنند بیایید این صحنه ها را ببینید، نروید پشت پرده بنشینید و در گوش یک عده افرادی که از وضع جامعه ما خبر ندارند یک حر"های بزنید و دشمن ها باورشان می آید آنها خیال می کنند واقعا توی این مملکت جای پایی دارند نیست اینجور افرادی هستند مثل این ذلت پسندان که به آنها روی خوش نشان می دهند و دعوتشان می کنند و خیال می کنند که واقعا اینجا می توانند اینها دوباره لاله می کند (شعار هیهات من الذله نمازگزاران) بهرحال این بحثم همین که عرض کردم مردم ما در صحنه هستند خود این عزیزان ناامید نیستند و باید ناامید نباشند باید با ناامیدی و یاس که از لشکرهای شیطان مبارزه کرد باید آن کسانی که زبانی دارند قلمی دارند در خدمت مردم اخلاصی دارند به مردم امیدی بدهند و به مانند این حقیقتهایی را که هست آمریکا توی دنیا جایگاه ندارد حالا در بخش دوم از صحبتم اشاره می کنم افتابشان به بام است منتهی خودشان از پا نمی گذارند.مسئله دیگر مسئله اف'انستان و این وضعیتی که درست کردند اینها خوب شما خبر را شنیدید اینها آمدند مشک باران کردند بین 75 تا 100 موشک به اف'انستان و قسمتش به سودان زدند به عنوان این که می خواهند منافع خودشان حفظ بکنند و اینها با منافعشان مخالفند و همین حرفهای مفتی که می زنند اینها آمدند موشک بارشان شروع کردند خوب افراد بیدار دنیا می فهمند که این همینجوری که بعضیهاشان تصریح کردند که این یک قانون جنگل است یعنی هیچ منطقی و هیچ قانون بین المللی اجازه نمی دهد که اینها بیایند بی جهت یک جایی را موشک بارانی می کنند به حساب اینکه مثلا در اف'انسان برنادر رفته آنجا و این کسی است که ادعا می کنند که در انفجارهای آفریقا دست داشته خوب اینگونه انفجارها که آدمهای بی گناه کشته می شوند که از نظر همه محکوم است هیچ کس تایید نمی کند و تشویق نمی کند از این که بی گناهان را بکشند این ادعای آنها که چه مقدار در آن قضیه اثر داشته آن هم من خبر ندارم خودشان می دانند بهانه است یا حقیقت است ولی هیچ کدام از اینها مجوز نمی شود که مردم مسلمان بی گناه اف'انستان را اینها اینجور بردارند تهدید بکنند مرعوب بکنند بکشند و امنیتشان بهم بزنند بالاخره کشور اسلامی است بقول بعضی از دوستان پاکستانی ما که این آمدن به جنگ اسلام است یعنی مسلمانهای دنیا اجازه نمی دهند که یک قدرت استکباری بیاید به یک کشور اسلامی اینجور تجاوز می کند بهر بهانه ی می خواهد باشد این یک چیزی نیست که قابل تحمل باشد حالا این کار ضد و نقیضی که می شود از طرفی که طالبان معرو" وضعیت آمریکایی بودنشان کسی دراش شکی ندارد و از طرفی حالا آمریکاییها بیایند اف'انستان را بمباران می کنند چه جور باید جمع بین این دو متناقض کرد که علی القاعده باید حسابش این است که از اینها حمایت می کند مگر وقتی که به مرزهای خط قرمزی برسند آنجا دیگر حمایت نمی کند همیجور در عراق اینجور شده آنها تا آخر از عراق کردند ولی وقتی که عراق خواست منافع آنها را با حمله به کویت به خطر بیاندازد آنها به جنگ او آمدند و او را کوبیدن و این بلا را به سرش آوردند انجا همانجور است طالبان مسلما مورد حمایتند حمایت خود آمریکا و حمایت حامیان آمریکا ولی اگر یک وقتی اینها خواستند مثلا یک نفری را که دشمن با آمریکا یا آمریکا در تعقیبش هست بخواهند پناه بهش بدهند گوش اینها می مالند بنابراین خیلی هم تناقضی ندارد قضیه ولی در هر صورت این عمل محکوم است آن انفجار محکوم است این حمله ها محکوم است ما همه مردمان و همه مسلمانهای این عمل را محکوم می کنند این چیزی نیست که کسی بتواند قبول بکند آزادگان دنیا محکوم می کنند آمریکا باز از این شرارتها چه طرفی می بندد جز منفوریت نتیجه یی دارد کی اجازه می دهد به یک کشور دیگری برمی دارد بی خود موشک پرتاپ می کند بر کشور دیگر مگر اینکه با کشور در جنگ باشند خوب توی جنگ از این چیزها پیدا می شود این به آن موشک می زند آن به این موشک می زند ولی یک مردم اینجوری از هیچ چیزی خبر ندارند یک دفعه شبانه بیآیند پرتاپ می کنند و تهدید می کند و بترسانند همه را و یک عده می کشند هم در اینجاست هم در سودان که آنجا مظلومتر از اینها هم هستند حالا اینجا یک حسابهای دیگری هم دارد امیدواریم که این قضیه ادامه نکند مردم مسلمان دنیا اعتراضات خودشان بکنند مجامع بین ی محکوم کنند سازمان ملل باید این را محکوم بکند سازمان حقوق بشد باید اینها را محکوم بکند و هر کسی که اندک انصا" و اندک عدالت و اندک "یرت انسانی اسلامی دارد حتی انسانی تنها هم داشته باشد نباید امضا بکند یک کارهای ایجوری را ولو با سکوت خودش و البته دولت محترم در مقام هست مسلم اینها موضعگیری قطعی خواهند کرد در این قضیه که بعد اخبارش به گوش شما خواهد رسید، و بخش آخر عرض من هفته دولت درجه اول ما یاد شهدای نخست وزیری مرحوم شهید باهنر شهید رجایی اینها را گرامی می داریم به آنها طلب علو درجات می کنیم و برای خانواده هایشان اجر و صبر طلب می کنیم و شهادت اینها را به آنها تبریک و تسلیت عرض می کنیم اجمالا اینها واقعا دو نفر رییس جمهور و نخست وزیری که پاک زندگی کردند و پاک شهید شدند هیچ آلودگی پیدا نکردند معمولا قدرت آلودگی می آورد مگر خدا حفظش بکند و اینها از آنهایی بودند که خدا حفظشان کرد و با سرفرازی و شر" و آبرو زندگی کردند و مخلصانه خدمت کردند و عاقبتشان هم ختم به خیر و شهادتشان.خداوند انشاءالله آنها را با علی علیه السلام و آل علی و آل پیامبر محشور بفرماید.در هفته دولت خوب یک کارهای صورت بگیرد قهرا یک قسمت انتظار این است که مسوولین مختلف گزارش کاری به مردم بدهند که چه کارهایی انجام شده و چه کارهای در دست انجام است و چه کارهایی می خواهد انجام بگیرد بهرحال مردم در جریان کارها قرار بگیرند نقاط قوتش را بگویند نقاط ضعفش را بگویند مثبتاتش را بگویند منفیاتش را بگویند تا مشارکت مردمی و اعتماد مردمی بیشتر جمع بشود این یک نکته بعد بسیار لازم است از افراد خدوم و مخلص و خدمتگزار تشویق بشود تقدیر بشود به انواع مختلف بسیاری از دولتمردان ما هستند واقعا مخلصانه دارند کار می کنند و فداکاری دارند می کنند وقتشان را و عمرشان را و استعدادشان را وقف خدمت به مردم کردند از اینها باید تقدیر بشود و اگر مشکلاتی هم دارند حتما باید مشکلات آنها حل بشود دیگر که مشکلات هم دارند مسئله دیگر این که حالا که الان قضیه سازماندهی اقتصادی مطرح است با توجه به اینکه واقعا مشکل اصلی یا یکی از مشکلات اصلی حد اقلش برای مردم ما اقتصاد است وضع اقتصادی همه جا اینجوری است بالاخره هر کسی نان می خواهد آب می خواهد مسکن می خواهد کار می خواهد ازدواج می خواهد بکند اینها لوازم زندگی همه مردم روی زمین است ما هم همینجور.وضعیتی که الان ما داریم مشکلات دارند مردم همین رکودهایی که هست بسیاری از کسبه بسیاری از تجار بسیاری از کسانی که باید تولید را به جریان بیاندازند و با تولید خودشان دست مردم را باز بکنند برای استفاده از مواد ضروری خودشان لااقل اینها می بینیم واقعا رکود پیدا کرده و بعضی جاها نقل می کنند که یک تاجر برای یک میلیون تومان معطل است و گاهی کارش به بر شکست برسد یا کسبه یی هستند افرادی هستند کاسبهای جز دستشان به دست هم نشستند و نمی دانند چه کار بکنند صبح می روند درب م'ازش عصر برمی گردد با دست خالی به خانه هایشان این چیزها کم می شود.
حالا با این وضعین مسئله سازماندهی اقتصادی که دولت محترم و ک مجلس محترم و با تایید مقام معظم رهبری فعلا دارد پیگیری می شود این کار بسیار خوبی است چاره هم نیست بالاخره باید فکری کرد مشارکت عمومی همه باید بهم کمک کنند همه ی دستگاهها همه اقشار مردم باید کمک بکنند چون مربوط به خود مردم است چیزی که "ر مرتبط به مردم نیست منتهی باید رعایت کنند شرایط موفقیت را طرح ها ممکن طرح های خوبی باشد من متخصص در اظاهر نظر در طرح ها نیستم که ولی این طرح ها در پیاده شدن شرایطی در به سادگی نیست پیاده شدنش موفقیت در طرح ها شرایطی دارد که یکی از شرایطش این است که جامعه در حال امنیت و آرامش بسرمی برد اگر بنا باشد افرادی با تفرقه افکنی با ایجاد بدبینی با بذر دشمنی افشاندن بخواهند امنیت و ارامش جامعه را بهم بزنند تشنج را ایجاد کنند این دیگر کی می تواند یک طرح مهمی به این عظمت پیاده بشود مگر ممکن است همچین چیزی مشارکت عمومی اگر نباشد مگر ممکن است بدبینی اگر باشد مگر می تواند کار را پیش برد حتما باید این باشد و امروز بنظر من آن کسانی که تشنج ایجاد می کنند علاوه بر این که به مردمشان خیانت می کنند به دولت محترم هم خیانت می کنند چون دولت در وقتی می تواند کار و مسلط بر اوضاع باشد و مقاصد خودش را اعمال بکند که مردم فکرشان باشد جامعه از آرامش کافی برخوردار باشد دشمنی ها در داخل نباشد تفرقه انگیزی و به جان هم افتادن ها نباشد چرا باید یک کاری بکنند که دشمن در بیرون از مرز قضاوت می کند که اینجا جنگ بر سر قدرت است آنها از آن طر" آتش را دامن می زنند و مشتعل می کنند و اینجا یک عده بی توجه من کار به حسن نیت و سوء نیتش ندارم آنها خدا می داند نیت هر کسی خدا خبر دارد ولی عملی می دانم که این عمل بسیار بد و خیانت آمیزی است که چقدر خون ریخته شد همین آزادگان عزیز ما همین شهدای ما برای اینکه مردم با یک آرامشی زندگی بکنند برای اینکه همین عدالت در جامعه برقرار بشود امام که آمدند این برادری را ایجاد کردند در سطح جامعه ((کنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا)) نعمت خدا آمد بر سر شما و همه باهم برادر شدید این برادری مفت بدست آمده که ما مفت از دست بدهیم؟! این نعمت هایی که انقلاب برای ما آورده ببرکت امام و مردم و اسلام و دین و روحانیت اینها ارزان بدست آمده که ما ارزان بفروشیم و اگر این از دست رفت چی جایگزینش بخواهد بشود چه بخواهد جای امنیت پر کند جای آرامش را پر بکند دشمنی وقتی در هر جامعه پیدا شد به این زودی ریشه کن نمی شود دشمنی ها گاهی از نسلی به نسلی و نسل دیگر و نسل سوم و نسل چهارم همیطور منتقل می شود بالاخره شیاطین انس و جن همه شادمانیشان به دشمنی هایی بین مردم است دشمنها خوشحال می شوند و دوستها ناامید و مایوس و بدحال می شود بنابراین حتما باید این جهت رعایت بشود و ما کاری نکنیم که واقعا جامعه اسلامی ما که مردم این همه مفقودالاثر و جانباز و معلول دارند اینها دچار نا آرامی و ناراحتی بشوند و بعد هی می آیند شکایت می کنند افرای همینطور عبوری ما را می بینند گله می کنند که این چه وضعیتی است چرا اینجوری است بالاخره ما برای اون یک جواب درستی به اینها بدهیم و جز اینکه بگویم باید تلاش کنیم برای اینکه هر کسی با زبانش با قلمش با مردم سر و کار دارد قلب مردم را آرام نگه دارد قوت قلب به مردم بدهد امید به آینده به مردم بدهد خوشبینی ایجاد بکند حسن ظن ایجاد بکند نه ایجاد سوء ظن واقعا برای همه جان جوامع بشری هست ضمنا کارشناسان و دانشگاهیان و حتی حوزه های علمیه در این قضیه در مساله سازماندهی اقتصادی سهمی داشته باشند از آنها باید استفاده بشود خود آنها باید عرضه بکند خودشان را اعلام آمادگی بکنند من که در این قضیه کارشناسی ندارم نمی توانم کاری بکنم ولی کسی کارشناس است مسائل اقتصادی باید طرح خودش را بدهد باید اعلام آمادگی بکند دولت را کمک بکند به ثمر رساندن این طرح دانشگاهیان عزیز که تخصصی در این مسائل دارند اعلام آمادگی بکنند در حوزه های علمیه افرادی هستند که می توانند اظهار نظر بکنند در این مسائل آنها هم خودشان را کنار ندانند و خودشان را بیگانه مسائل ندانند و امیدواریم انشاءالله به برکت جهادها و شهادتها و فداکاریها و ایثارگریها این مردم عزیز ما به آن سر و سامانی که متناسب با شوون اسلامیشان است انشاء الله هرچه زودتر برسد، و این گرفتاریهایی که دارند عده درباره مسائل روز زندگیشان و این بیکاریها و این بدهکاریها و این مشکلات هرچه زودتر برطر" بشود.خدایا بحث محمد و آل محمد ما را به خودمان وا مگذار.خدایا دین و ایمان کامل به ما عنایت فرما.خدایا وحدت کلمه را در میان همه مردم مسلمان و در میان مسلمان فداکار این سرزمین مستحکم فرما.خدایا آتش فتنه را در همه روی زمین خاموش فرما.مردم عزیز ما را که در کشورهای مختلف اسلامی در بالکان در اف'انستان در سودان در فلسطین هر جای دیگری تحت تعرض دشمنان هستند همه را نجات مرحمت فرما.فرج حضرت ولی عصر نا فداه نزدیک فرما.ما را از یارانش مقرر فرما.مقام معظم رهبری تا ظهور آن حضرت با عزت و قدرت و شوکت مستدام بدار.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم.
بسم الله الرحمن الرحیم.
قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد.