خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین الحمد لله خالق الخلق باسط الرزق فالق الاصباح ذی الجلال و الاکرام الذی بعد فلا یری و قرب فشهد النجوی و الصلاة و السلام علی خیر خلقه و اشرف بریته شفیع المذنبین و رحمة للعالمین ابی القاسم محمد «ص » و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین.
اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا.
اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله.
برادران و خواهران نمازگزاران عزیز جمعه شما را و خودم را توصیه می کنم به پرهیزگاری و تقوی، اجتناب از حرام، انجام فرائض و واجبات الهی، رعایت جایگاههای خدا و نزدیک نشدن به این جایگاهها مبادا در آنجا واقع شوید.
خطبه اول من درباره نتایج اعمال انسان است که بدیها و گرفتاریها و مصیبتهایی که به انسان می رسد نتایج اعمال خودش است و نباید جای دیگری دنبال علت بگردد و تقصیر را به گردن دیگری بگذارد و این نکته یکی از نکات حساس معارف اسلامی است معمولا مردم دنیا توجه به این نکته ندارند و گرفتاریها و بدبختیها و مصیبتها درد و رنجها را عاملش را جای دیگر جستجو می کنند مثلا در وقتی که انبیا می آمدند مردم را دعوت می کردند به خدا پرستی و توحید یک عده ای نمی پذیرفته اند دچار گرفتاریها می شدند اینها فال بد می زدند که این پیغمبر آمده اوضاع ما بهم ریخته برای ما دردسر درست کرده گرفتاریهایی که ما داریم از ناحیه این پیغمبر است (و ان تصبهم سیئة یطیروا بموسی و من معه) بنی اسرائیل وقتی که خوبی می دیدند می گفتند خوب این از خداست وقتی بدی می دیدند می گفتند این موسی آمده و کسانی که به موسی ایمان آوردند اینها وسیله شدند گرفتاریها برای ما به بار آوردند به اینها فال بد می زدند و همینطور در آیات دیگر راجع به خود اوائل اسلام هم «ان تصبهم حسنة یقولوا هذه من عند الله و ان تصبهم سیئة یقولوا هذه من عندک » به پیغمبر می گفتند این گرفتاریها و دردسرها و بدیهایی که به ما می رسد مال توست اگر تو نبودی ما این گرفتاریها را پیدا نمی کردیم خوبیها اگر می دیدند می گفتند خوب اینها مال خداست بدی به اشان می رسید می گفتند این مال این پیغمبری است که آمده و همه چیز را بهم زده و ایجاد اختلاف و تفرقه در میان مردم کرده و همه جان هم افتادند و امثال اینها و قرآن در جواب اینها می فرماید «مااصابک من حسنة فمن الله و ما اصابک من سیئة فمن نفسک » هر بدی به ات برسد از طرف خودت است خودت درست کن دنبال جای دیگر نگرد علت و عامل اصلی گرفتاریها خودت هستی اگر خودت درست کردید دیگر بدی به ات نمی رسد مااصابک من سیئة فمن نفسک این نکته ایست که بسیار ارزنده جزء معارف اسلامی که انسان اگر می خواهد واقعا به خوشی و خوبی و به سعادت برسد باید خودش را اصلاح کند جای دیگر نرود نه گردن آسمان و زمین و فلک دوار بگذار تقصیر روزگار می گذارد که طبع روزگار اینجوری است دیگر این دنیا اینجوری خلق شده است نه گردن اشخاص دیگر نه احیانا نعوذ بالله نسبت به خدا بدهد که خدا برای بندگانش بد خواسته نه مربوط به خودت است اگر این مطلب آدم باور کرد آنوقت خود به خود باید برود ببیند ما به صورت فرضی و جمعی چه کردیم که به چنین روزی گرفتار شدیم ما؟ این مصیبتها از کجا ناشی شده؟ آنوقت می تواند درست راه سعادت خودش را پیدا بکند و بدیها را جلوگیری بکند وقتی که خدا آب داده خاک داده گیاه داده هوا داده حرارت خورشید داده عوامل طبیعی را همه برای یک زندگی سالم در اختیار انسان گذاشته و بعد هم فرموده که جعل لکم الارض ذلولا فامشوا فی مناکبها و کلوا من رزقه این زمین رام شماست مثل یک اسب که سوار می شود و به تاز و هرچی زودتر خودت را به مقصد برسان این آب چه روی زمین چه زیر زمین در اختیارت است این خاک حاصلخیز در جاهای مختلف در اختیارت این خورشید هم دارد خدمت می کند حرارت می دهد این درختها هم دارند هوا را تصفیه می کنند درخت کاری بکند درخت بی خود قطع نکن ریشه های درخت درنیاور شاخه و برگ درخت را بی جهت نزن و فضای سبز آباد کن آماده کن برای تنفس خودت درخت کاری کن برای فضای سالم و برای میوه هایی که می خواهی ازش می خوری و همچنین از آب بهترین استفاده را بکن آب را هرز نده اصراف و تبذیر در استفاده از آب نکن این مایه حیاتی اینجا هرز نده برود بی خود جاهایی که نباید برود چه در امر کشاورزی چه در امر شرب سدسازی بکن آبهایی که اینجور می آید خدا به ات می دهد برود توی دریاها بریزد خوب اینها را سد درست کن جلویش از این سد استفاده بکن برای آبیاری برای شرب اینها همه اش اختیارش دست خودت است نمی کنی به این وضعیت گرفتار می شوی آثارش را قهرا می بینی و همینجور گناهان دیگر حالا این خودش یک گناه است ما این را به عنوان تلقی نمی کنیم درختی را بی جا بریدن درختی آب ندادن تاخشک بشود خاکهایی از بین بردن و امثال اینها اینها گناه حساب نمی کنیم آبها را هرز دادن گناه حساب نمی کنیم خدا به انسان نعمتهایی که داده می گوید به اندازه مصرف کن حتی حرف که می خواهی بزنید حرف زیادی نزن ما باید تجدید نظر بکنیم در وضعیت خودمان واقعا ما خیلی مشکلات داریم و برای خودمان دردسر درست می کنیم گاهی وقتی می شود که وقتی یک آدم را می خواهند بگیرند با چهارتا کلمه می توانند حرفش را بزنند یک ساعت حرف می زنند چرا وقت هدر می رود چرا وقت هرز می رود مطلبی را که می شود در ظرف پنج دقیقه ادا کرد چرا در نیم ساعت وقت به اش می گذارد مگر این وقت واقعا اینقدر بی ارزش و بی اعتبار است توی تلفن، تلفن به دستش می گیرد مثل این که جلسه خصوصی گذاشته توی مهمانی دارد حرف می زند هی بگو بگو بگو تلفن اشغال می کند چرا؟
من شنیدم در بعضی جاها در کشورهای پیشرفته اینها یک اندازه های بسیار محدودی صحبت می کنند حرفش را خلاصه می کند ظرف چهارتا کلمه می گوید قطع می شود تمام می شود و ما می بینیم اینجا اینقدر هی حرف زده می شود مشکل ایجاد می کند وقت خودش را می گیرد وقت مخاطب اش می گیرد تلفن هم بی خود اشغال می کند یک خرج زیادی هم برای خودش می تراشد اینها درست نیست روایات ما زیاد درباره استفاده از وقت استفاده از امکانات و نعم طبیعی از منابع طبیعی خیلی تاکید کرده و حیف است که ما مسلمان باشیم و این همه روایت و این همه دستور دینی داشته باشیم و عمل نکنیم و به چنین روزهایی بیفتیم حالا من چندتا روایت درباره بعضی از گناهانی که عواقبش را در روایات بیان کردند برایتان بخوانم که باز ببینید که گناه چه ضررهایی دارد:
در یک روایتی از امام سجاد علیه السلام است می فرماید:
«و الذنوب التی تنزل البلاء» گناهانی که موجب می شود بلاء بر آدم نازل بشود خوب یک بلایی نازل بشود هی می خواهند بگویند خوب بلا آمده خدا بلا داده خدا بلا نازل کرده خوب چرا این بلا نازل شد «ترک اغاثة الملهوف » یکی اش این است که یک آدم بیچاره بدبختی که دادرسی می کند از مردم کسی به دادش نمی رسد این بلا نازل می کند چرا باید یک عده ای در جامعه اسلامی گرفتار باشند و داد می زنند و کسی به دادشان نمی رسد «و ترک معاونة المظلوم » یک عده مظلوم باشند افرادی مظلوم باشند یکی کمکشان نمی کند یک کسی را ظلم به اش کردند قاضی می تواند کمکش بکند شاهد می تواند کمکش بکند برای شهادت دادن نیروی انتظامی و پلیس می تواند کمکش بکند دیگرانی که به نوعی در جریان هستند می توانند کمکش بکنند اینها هیچ کدام کمک نکنند هر کسی سرش به کار خودش این هم دارد داد می زند مالم بردند آبرویم ریختند جانم در خطر است کتکم زدند اذیتم کردند همه بی تفاوت از کنارش بگذرند اینها بلا نازل می کند «و تضییع الامر بالمعروف و النهی عن المنکر» امر به معروف و نهی از منکر را ضایع کردن عمل نکردن هر کی بد کرد نگوییم چرا هر کی خوب کرد نگوییم آفرین احسنت نسبت به اعمال دیگران بی تفاوت از کنارش بگذریم
«و الذنوب التی تزید الاعداء» گناهانی که موجب می شود دشمن مسلط بشود بر جامعه «المجاهرة بالظلم » ظلم علنی و آشکار نه ظلمی که ظالم می کند و حواسش جمع می کند کسی نبیند و کسی نفهمند و زیر آبی کار می کند نه علنا ظلم می کند «و اعلان الفجور» فسق و فجورهای علنی «و اباحة المحذور» کارهایی که خدا منع کرده قرق کرده اینجا پیش نرو اینجا قرق گاه اینجا مباح شمردند و راحت انجام دادند «و عصیان الاخیار» آدمهای خیرخواه آدمهایی که دلسوز به حال مردم هستند حرف بزنند کسی گوش به حرفشان ندهد «و الاتباع للاشرار» در مقابل اشرار تسلیم شدند آدمهای شرور که یک نفر توی محلی شروری پیدا بشود یک چاقوکش پیدا بشود داد بزند فریاد بزند و همه را بترساند و چه در شرایط دیگر توی مملکت توی شهر اشراری که اجمالا همه جا ممکن است پیدا بشود مثل منطقه هایی که الان اشرار گاهی شرارتهایی می کنند و جان و مال و عرض مردم را تهدید می کنند در مقابل اینها تسلیم شدند و هیچی نگفتند و بی تفاوت گذراندند چون به ما کاری ندارند حالا برادران ما خواهران ما آنجا زیر بمباران ارعابها و تهدیدها و تهاجمات اینها هستند که همینجا من باید از این شهیدمان سردار ابو الفتحی تجلیل بکنم و تسلیت عرض بکنم به فرمانده معظم کل قوا چقدر نیروهای انتظامی ما اینجا رفتند شهید شدند برای مبارزه با این اشرار اگر بنا شد هر جایی یک شرور پیدا می شود مردم گزارش بدهند دستگیرش بکنند تحویلش بدهند اینقدر ما نباید شهید بدهیم که اینها اینجور دارند جانفشانی بکنند برای این که امنیت را برقرار بکنند و از زمین و هوا مورد هجوم واقع می شوند و بعضی وقتها اینجوری می افتد!
و الذنوب التی ترد الدعاء گناهانی که نمی گذارد دعا مستجاب بشود سوء النیه بددلی قلب ناپاک نگه داشتن پاک نکردن قلب خبث السریره خباثت باطن و النفاق مع الاخوان با برادران دورویی کردن منافقانه برخورد کردن دوگانگی کردن و تاخیر الصلوات المفروضات حتی تذهب اوقاتها نمازهای واجب را هی عقب انداخت عقب انداختن عقب انداختن تا وقتش که خیال می کنم مراد وقت فضیلت باشد بگذرد بهر حال آن است که من از این چند جمله نتیجه می گیرم این است که ما به عنوان مسلمانی که خدا برایمان منت گذاشته امام به ما داده علماء و مراجع تقلید دینی پاک و منزه به ما داده افراد پارسا در جامعه مان زیاد هستند در این قرن و در این ایام به ما رهبری آگاه و هوشیار و وارسته و عادل و از هر جهت مورد علاقه مردم داده جابجا نعمتهای خودش را به ما نشان داده کمکها و حمایتهای خودش رااز ما دریغ نکرده ما در این شرایط بیاییم وظایف دینیمان را خودمان را حفظ کنیم دلمان را پاک کنیم با هم دشمنی نکنیم بدبین به همدیگر نباشیم تفرقه ایجاد نکنیم حرفی نزنیم که آبروی کسی برود حرفی نزنیم که مردم به هم بدبین بشوند سوء ظن پیدا بکنند آن آرامشی که باید در قلب مردم و در روح مردم باشد آن آرامش از بین برود خدا ان شاء الله بحق محمد و آل محمد توفیق بده ما به این دستورهای زندگیساز و عزت آفرین اسلام عمل کنیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
و العصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر.
خطبه دوم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین الحمد لله الواحد الاحد الفرد الصمد الذی لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد و الصلاة و السلام علی البشیر النذیر و السراج المنیر ابی القاسم محمد صلی الله علیه و آله و سلم ، اللهم صل علی مولانا امیر المؤمنین و فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین و الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و الحسن بن علی و الحجة القائم المهدی صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین.
اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوی الله.
مناسباتی که به صورت فشرده و خلاصه لازم است اشاره بکنم یکی شهادت حضرت امام جواد امام نهم محمد بن علی سلام الله علیه به اختلاف نقل کردند بعضیها گفتند در اواخر ذیقعده بوده بعضیها در ماه ذیحجه نقل کردند بهرحال یک روایت و یک نقل این است که اواخر ذیقعده بوده که مصادف بشود با روز سه شنبه ما شهادت این امام عزیزمان دمت حضرت ولیعصر ارواحنا فداه مقام معظم رهبری و همه امت اسلامی و شما عزیزان تسلیت عرض می کنم و یک چند جمله ای هم بعدا برای بعضی از ویژگیها و فضایل حضرت به عرضتان می رسانم.
مناسبت دیگرمان انتخابات که شما در جمعه 29 بهمن برگزار کردید رفتید سر صندوقها رای خودتان دادید واقعا باید از همه کسانی که شرکت کردند در این وظیفه و عملی به این تکلیف کردند تشکر کرد کاری است که باید مسلمان آگاه مسلمان وظیفه شناس مسلمانی که به انقلاب و به نظام ایمان دارد مسلمانی که مملکتش و ملتش علاقه مند است در این وظیفه شرکت بکند و عمل بکند بالاخره سرنوشت مملکت یک بخش زیادش در مجلس رقم می خورد و اگر ما یک مجلسی داشته باشیم نمایندگانی آگاه متدین دلسوز و آشنای با مسائل جاری روز در داخل و خارج در آنجا حضور پیدا بکند طرح بدهند لایحه های دولت را آنجا که اصلاح می خواهد اصلاح کنند آنهایی که اطلاح نمی خواهد تصویب کنند بعد برنامه ریزی برای سیاستهای داخلی و خارجی داشته باشند برای فرهنگ مملکت برای صیانت فرهنک از تهاجم بیگانگان و دشمنان برنامه ریزی بکنند برای حفظ عقاید و ایمان مردم برای حفظ اخلاق مردم برنامه ریزی بکنند برای معیشت مردم و زندگی روزمره مردم و مسائل اشتغال و گرفتاریهای زندگی مردم فکری بکنند خوب این مملکت وضعش خیلی بهتر می شود روز به روز بهتر می شود مجلس به مردم علاقه مند بیشتر می شود مردم به مجلس بیشتر علاقه مند می شوند همه بهم به نظر خوشبینی و رافت و رحمت نگاه می کنند اگر خدای ناکرده یک وقتی غیر از این هم شد همه چیز بهم می ریزد معکوس می شود قضیه خوب آراء مردم هم همه احترام دارد بالاخره معنای رای مردم همین است که هر کسی برود سر صندوق رای خودش را به هرکسی که مایل است به هر کسی که تشخیص می دهد خدمت می کند بدهد و هر رایی که ریخته می شود قهرا حقی است که او ادا کرده و تکلیفی است اداء کرده و باید به آراء مردم احترام گذاشت نتایجش هر چی می خواهد باشد بالاخره آراء محترم است هم باید از شما مردم عزیز تقدیر و تشکر کرد هم از همه دست اندرکارانی که خیلی زحمت کشیدند و بعضی ماها وقت خودشان و آسایش خودشان را صرف کردند تا توانستند این انتخابات را برگزار بکنند خدا ان شاء الله به همه کسانی که برای رضای خدا مسئولیتی را به عهده می گیرند و یا در انجام وضایفی حضور پیدا می کنند به همه خیر دنیا و آخرت عنایت بفرماید، این طبیعی است که در هر دوره اختصاص به این دوره هم ندارد دوره های گذشته اینجور بوده دورهای آینده هم همین است یک عده از نتایج خوشحال می شوند یک عده خوششان نمی آید یک عده مطابق میلشان است یک عده مخالف میلشان است این نمی شود که موافق میل همه باشد و نه هیچ وقت هم می شود که مخالف همه باشد خود به خود یک عده خشنودند و یک عده ناخشنود ولی همه باید بپذیرند نتایج را بپذیرند بالاخره نمایندگانی که با اکثریت آراء مردم برای مجلس راه پیدا می کنند این نمایندگان نمایندگان همه مردم هستند و چهار سال در مجلس آنجا باید وظائف خودشان را انجام بدهند و برای مردم دلسوزی بکنند و قانون تصویب بکنند بنابراین در این جهت دیگر نباید چک و چونه زد حالا هر کسی راضی باشد یا ناراضی باشد تفاوتی نمی کند و آن مسائلی هم که مقام معظم رهبری فرمودند درباره مسئله انتخابات و در حاشیه مسائل انتخابات اینها را هم باید جدی گرفت همه مسئولین که آن کسانی که در مجلس به عنوان نمایندگان مجلس در مجلس قانونگذاری مسئولیت دارند چه آن کسانی که مسائل اجرایی مسئولیت دارند که اینها باهم پیوسته هستند از هم جدا نیستند حتی مسئولین قضائی باید در دو مشکل مردم تلاش بکنند که حل بشود یکی مشکل مردم که فشار زندگی مردم را از پا درنیاورد و واقعا سزاوار نیست در یک کشور اسلامی یک عده ای در آتش فقر بسوزند و دیگران بتوانند این آتش خاموش بکنند و نکنند اگر یک چنین اتفاقی بیافتد و در این بعد باید در اسلامی بودن خودمان شک بکنیم و یعنی مطمئن باشیم که در این بعد ما اسلام را عمل نکردیم اسلام نمی پسندد چنین جامعه را که یک عده ای را سیر باشند و یک عده ای گرسنه حداقل معیشت را همه باید داشته باشند این یک قسمت و یک قسمت هم در بعد معنوی و دینی و اخلاقی مردم چون تنها مسئله شکم و خانه و مسکن و ازدواج و اشتغال نیست این بعد هم یک بعد بسیار ارزشمندی است اهمیتش هم از آن بعد اگر بیشتر نباشد که بیشتر هم هست کمتر نیست و اگر این یکی درست شد آن هم درست می شود اگر جامعه متدین شدند خداپرست شدند آیه و قرآن و حدیث در آنها اثر گذاشت دوتا آیه قرآن و چهارتا حدیث وضع اینها را عوض می کند موجب می شود مالشان در اختیار بگذارند وقتشان در اختیار بگذارند آسایششان را سلب بکنند بعضی وقتها جانشان را هدیه کنند برای خدمت به مردم پایه های دینی اگر محکم شد قهرا آن متدینین به فکر محرومین و مظلومین هم هستند انقلاب اسلامی هم که اصلا بر اساس دین و بر اساس تقوی بوجود آمد اسس علی التقوی من اول یوم اساسش بر همین بود این از افتخارات بزرگ این انقلاب است که دنیا نظیرش را قطعا نداشته و نخواهد داشت که در یک مدت کوتاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک جا امام دستور تاسیس کمیته انقلاب می دهند یک جا دستور تاسیس بنیاد مستضعفان بنیاد مستضعفان مسئول می شود و مامور می شود که آنچه دارایی و اموال از طاغوتیها و درباریها و هواداران رژیم به جا مانده و مال مردم بوده اینها غصب کردند اینها را ضبط می کند به مستضعفان که صاحبان اصلی این اموال هستند برساند کمیته امداد هم از آن طرف مسئول می شود که به داد محرومین برسد برود در دورترین نقاط مملکت ببیند این مردم گمشده و فراموش شده در چه شرایطی دارند زندگی می کنند و اینها ببینند که انقلاب یعنی چی آنها بفهمند که تا حالا کسی سراغشان نمی گرفت حالا یکی آمده می گوید شما حالتان چطور است راه دارید آب دارید چاه برای آبیاری دارید استخراج آب از معادن می توانید بکنید از آبهای زیر زمینی یا نمی توانید بکنید برق دارید تلفن دارید چه دارید چه دارید چه دارید چه دارید این را بپرسد ازشان دکتر دارید دارو دارید داروخانه دارید نمی دانم بیمارستان دارید و همینجا من باید واقعا در درجه اول دعا کنیم به روح مطهر حضرت امام که خدایا با پیغمبر و آل پیغمبر محشورش فرما و در درجه دوم تشکر بکنیم از همه کسانی که به نوعی در کمیته امداد دارند خدمت می کنند خدمات بسیار ارزنده و شایانگونه که مرا خیلی جذبم می کند و عاطفه های من را تهییج می کند یک مساله ایتام است که این کار را اینها دارند می کنند و باید هم کمکشان کرد یتیمی نباید هم درد یتیمی داشته باشد هم درد گرسنگی این دیگر خیلی کشنده است لااقل حالا اگر درد یتیمی دارد درد گرسنگی و درد بی غذایی و بی داروئی و درد بی خانمانی نداشته باشد این یک.
یکی دیگر مساله اشتغال که توضیحش را سرپرست محترم کمیته امداد دادند این بیکاری واقعا یکی از دردهای بسیار سوزنده است یعنی یک کسی کار نداشته باشد درآمد هم نداشته باشد قهرا وقتی کار ندارد درآمد ندارد صبح برای ظهرش معطل باشد ظهر برای شبش معطل باشد جلو زن و بچه اش خجالت بکشد جلو جامعه خجالت بکشد و عواقب که اصلا کلی بیکاری دارد حالا منهای شکم حالا فرض کن که شکمش هم سیر بشود بیکاری هم عواقب دارد خوب اشتغال یکی از کارهایی است که اینها کردند و باید هم بیشتر بشود و باید هم همه کمک بکنند یک مساله ازدواج که خوب مرتب می بینید در فصلهای مختلف اعلام می کنند که ازدواج پسر و دخترها نصف دین این پسر و دخترها را حفظ می کنید همه باید در این زمینه تلاش بکنند و یک حرکتی یا یک نهضتی برای مساله ازدواج جوانان بوجود بیاید که دیگر یک جوانی که نعوذ بالله در اثر عدم تمکن از ازدواج به گناه بیفتد پیدا نکنیم اگر کسی گناهی می کند این عذر نداشته باشد این عذر برداشته بشود از جلوی پایش آنوقت یک نظام اینجوری که در آغاز و طلیعه تشکیلش اینجور به داد بیچاره ها و محرومین می رسد و این پایه گذاریها می کند خوب این نظام چقدر ارزش دارد چقدر افتخار دارد چقدر سربلند در دنیا که ببینید ما به فکر اینها هستیم و انقلاب ما آمده برای اسلام و اسلام از کارهایی که می کند به بیچاره و محرومین می رسد من باز از همه مردمی که به این کمیته امداد کمک می کنند تشکر می کنم.
هفته نیکوکاری در پیش است این هم در همین مقوله است و در همین مسیر است این هم از برکات انقلاب است که یک هفته اختصاص بدهند برای کمک کردن مردم به همین افراد ضعیف و مستضعف و ایام عید می آید اگر شادی است باید آنها هم داشته باشند اگر نوپوشی بچه هاست باید آنها هم داشته باشند حالا این سالها که دارد هی نزدیک می شود به اعیاد اسلامی یعنی عید قربان و غدیر که هرچی بیشتر بشود به آنها هم اهمیت بالایی داد و کم کم آنها هم یک رسمیتی پیدا بکنند که بچه ها حس بکنند که آن ایام هم عید است آنها را به عنوان عید بشناسند نه صرفا یک چیزی در رادیو و تلویزیون گفته بشود به هر حال من همینجا توصیه می کنم در ایام عید مواظب باشیم دینمان را اخلاقمان را از دست ندهیم حقوق مردم را پایمال نکنیم قانونهارا نشکنیم بی قانونی نکنیم عید و غیر عید در این چیزها فرقی نمی کند همینجوری که آدم در تمام سال و در ایام عید هم غذاء می خواهد هوا می خواهد سلامتی می خواهد بهداشت می خواهد در همه ایام هم بدون استثناء باید حاکم باشد حقوق مردم باید محفوظ باشد از اسراف و تبذیر باید جلوگیری بشود پول بی جا خرج نشود و رعایت حیثیت اشخاص بشود آبروی کسی برده نشود کارهایی که جنبه عیاشی داشته باشد انجام نگیرد اینها دلمردگی دارد یک قدری دلمان به حال خودمان بسوزد به حال آنوقت که ما را توی قبر می گذارند و اعمال ما در نظر او اصلا آن وقتی که انسان از این دنیا می خواهد برود این اعمال می آید جلوی چشمش ای داد من چه کردم کارهای بدش جلوه می کند در مقابل چشمش دیگر توی قبر چه به سرش می آید توی برزخ چه به سرش می آید و در قیامت چه می بیند که همه اعمال و وجدوا ما عملوا حاضرا تمام اعمال حضور پیدا می کند دیده می شود در مقابل چشم انسان چه وضعیتی پیدا می کند آنوقت ببیند مثلا آن شب نشینیش چه شکلی بوده آن عیاشی و بزن و بکوبش به چه شکلی بوده آن قیافه باطنی قضیه و قیافه اخروی و برزخی قضیه را ببیند چه حالتی پیدا می کند چقدر انسان شرمنده بشود چقدر خجالت می کشد گناهان همه اش مایه خجالت است در آخرت و مایه انفعال انسان در پیشگاه خدا و اولیاء خدا یک قدری به فکر خودمان باشیم اجمالا عید می آید مواظب باشیم که کاری نکنیم که خدا ناراضی بشود و همان وقت به هر عنوان هم هفته نیکوکاری هم بعد از آن به فکر بیچاره ها و مستضعفین و همسایه ها و ارحام و خویشان باشیم.
مساله دیگر مساله حج است که من چند جمله عرض می کنم حجاج عزیز ما خدا ان شاء الله توفیقاتشان را زیاد بکند بتوانند به عبادات خودشان به مراسم سیاسی ابراهیمی خودشان بپردازند پیام انقلاب و اسلام را پیام این مردم خودشان به مردم دنیا به مسلمانان دنیا برسانند به آنها بفهمانند ما چه هستیم تبلیغات دشمن ما را چه جوری معرفی کرده پیش آنها خیلیها واقعا حقیقت انقلاب ما را هنوز نشناخته اند مردم ما را درست نشناختند این دلهای پاک که این مردم دارند این ایمان و عقیده که این مردم دارند برای آنها روشن نشده این که مردم هی ضد آمریکایی هستند ضد اسرائیل هستند چرا؟ برای آنها توضیح بدهند که چقدر آنها برای ما بیچارگی بوجود آوردند چقدر سیه روزی برای ما به بار آوردند الان هم دارند به ما دشمنی می کنند الان هم اینها دشمن اسلامند چرا در لبنان هر روز آدم می کشند خوب اینها کی این کار را می کند خوب مگر این مسلمانهای لبنان برادرهای شما نیستند مگر این خواهرهای شما نیستند شما توی خانه تان راحت نشسته اید همینجور خبر می شنوید خوب وقتی یک بمباران می شود خانه خراب می شود بچه زخمی می شود کشته می شود زن کشته می شود مریض کشته می شود مرد کشته می شود بی خانمانی می آورد آوارگی می آورد
می گویند درد مردم مسلمان که بلند می گویند مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل اینه اگر آنها متعرض جان ما نشوند متعرض مال ما نشوند متعرض شرف و حیثیت و آبروی ما نشوند مثل همه ملتهای دنیا که ما به ایشان کاری نداریم ما به همه مردم دنیا دست دوستی دراز می کنیم و با هم دلمان می خواهد تعامل داشته باشیم رفت و آمد داشته باشیم بده و بسون داشته باشیم و نمی توانیم و نمی خواهیم دور خودمان دیوار بکشیم اینها را حجاج ما بگویند و یک جمله ای هم از همینجا من پیام می دهم به این حجاج عزیز آنهایی که تا حالا هنوز نرفتند بعدا می خواهند بروند و بعد هم آنهایی که آنجا هستند پارسال در ایام سال تحویل در موقع سال تحویل واقعا یک کاری کردند که ما خجالت کشیدیم یعنی که من به همان وقت در حال نماز بودم توی مسجد الحرام و اصلا متوجه این قضایا نبودم مشغول کار خودم بودم یک دفعه دیدم صدای سوت و کف زدن و این حرفها بلند شد بعد خوب یادم آمد که بله سال تحویل است مردم که از این چیزها خبر ندارند مسجد جای الله اکبر جای نماز جای قرآن جای عبادت جای طواف جای سعی یک مرتبه یک همچی صحنه تویش پیدا می شود چه قضاوتی مردم می کنند چه جور تفسیر می کنند خیلی حرفها هم زدند آن ایام که دیگر ما نمی توانستیم خیلی جوابی بدهیم به زحمت باید یک توجیهاتی داشته باشیم در هر صورت امیدواریم که ان شاء الله این کار را نکنند دعا بکنند دیگر وقت دعاست دعای مقلب القلوب و الابصار دعاهایی دیگر دعا بخوانند جای دعاست جای عبادت است جای نماز است جای قرآن است اگر ما برای آن ساعت احترامی قائل هستیم بالاخره باید لااقل توجه به خدا داشته باشیم که سال را برای ما مبارک کند خدایا این سال آینده برای همه مسلمانها مبارک بفرمایند.
یک چند جمله ای هم در باره این رزمایش وحدت:
من تقدیر می کنم از برادران سپاه و ارتشمان بسیار کار ارزنده ای بود انجام دادند ما باید همیشه آمادگی داشته باشیم آمادگی دریایی آمادگی هوائی آمادگی زمینی دشمن باید حساب ببرد طمع نکند به مرزهای ما طمع نکند به تمامیت ارضی ما باید بداند که جوانهای ما همان جوانهایی هستند که هشت سال جنگیدند و مشت به دهن دشمنان نزدیک و دورشان زدند و همه را حیثیتشان را و آبروشان را ریختند که فهمیدید شما عرضه ندارید که بتوانید یک وجب از خاک ما را اشغال بکنید و ما تا پای جان ایستادیم و این همه شهید دادیم این همه رزمنده و این همه جانباز و این همه اسیر دادیم تا مملکتمان را تطهیر کردیم ما هنوز همانها هستیم فرقی نکردیم .
راجع به حضرت جواد سلام الله علیه من فقط چند جمله ای عرض بکنم و عرایضم را خاتمه بدهم که حدیثی از حضرت رضا علیه السلام می فرماید «انما ارزق ولدا واحدا و هو یرثنی » من یک فرزند پیدا می کنم که وارث من است درباره حضرت رضا اولاد حضرت رضا اختلاف است بعضیها می گویند فقط فرزند حضرت امام جواد علیه السلام بوده بعضی می گویند نه خیر یک دختری هم داشتند به نام فاطمه بعضیها می گویند یک پسر دیگری هم داشتند این حدیث این را می گوید که من یک فرزند پیدا می کنم که وارث من است «یقتل غصبا» او را ظالمانه می کشند فبکا له و علیه اهل السماء اهل آسمان و زمین برایش گریه می کنند اهل آسمان برایش گریه می کنند حضرت در 25 سالگی شهید شدند آن هم شهادت به این وضعیت که مار را تو آستین حضرت گذاشته بودند که باید از داخل خانه خودش مسمومش کنند و یک حدیث دیگر هم باز می گویند که حدیثی که وقتی حضرت می خواستند از مدینه خارج می شوند برای آخرین وداعشان که یک روزی بود که می خواستند بروند برای همیشه از مدینه خارج می شوند خطاب کردند به این شهر مدینه فرمودند ما اطیبک یا طیبة فلست بعائد الیک ای خاک مدینه چه پاکی تو چه خاک خوبی هستی تو من دیگر به تو برنمی گردم خیلی برای ائمه ما سخت بود که مدینه را رها بکنند همه مردم آرزو می کردند بروند در مدینه بمانند در جوار پیامبر بزرگ ولی اولادش دیگر حق نداشتند آنجا در موطن اصلی خودشان بمانند، و یک حدیث دیگری هست برای نکته این حدیث را می خوانم که وقتی که حضرت رضا علیه السلام رحلت فرمودند امام جواد سلام الله علیه همان آن فرمودند پدرم فوت شد یک کسی پرسید شما از کجا می فرمایید پدرتان فوت شده فرمود الان یک حالتی یک ذلتی در مقابل خدا بر من عارض شد یک وضعیتی در پیشگاه خدا پیدا کردم مثل این که یک باری از جانب خدا به عهده من به دوش من گذاشته شده و این هم سابقه ای نداشت من فهمیدم پدرم از دنیا رفته و این باری که به دوش من آمده بار ولایت و امامت است این مساله امامت یک چیزی نیست که مثل بقیه کارها که کسی را برمی دارند کسی را می گذارند به جایش با یک حکمی می دهند یک کسی را منصوبش می کنند یک مساله دیگری است یک توجه خدایی به مان می شود و آن یک حالت جدیدی پیدا می کند که مساله ولایت و امامت را به عهده می گیرد.
خدایا به محمد و آل محمد شر دشمنان را از سر اسلام و مسلمانها کوتاه بفرما.
خدایا گناهان ما را بیامرز.
مرضی شفا عنایت فرما.
امواتمان رحمت فرما.
ما را عاقبت به خیر بفرما.
فرج حضرت ولی عصر ارواحنا فداه نزدیک بفرما.
مقام معظم رهبری را تا ظهور آن حضرت با عزت و قدرت مستدام بدار.
ما را از یارانش مقرر بفرما.
خدایا برکاتت را از آسمان و زمین باران رحمتت را بر ما نازل بفرما.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد.