ماهان شبکه ایرانیان

ضایعه درگذشت حجة الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی

در پایان سال گذشته و آغاز سال جدید (۱۳۷۴) ملت مسلمان ایران با اندوه ومصیبت بزرگی روبرو گردید، درگذشت فرزند برومند امام امت، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و جناب حجة الاسلام والمسلمین حاج سید احمد آقا خمینی رضوان الله تعالی علیه، در عنفوان جوانی و با آن همه سوابق درخشان و فداکاریها و تحمل مشقات چه در هنگام اقامت امام در عراق و چه پس از پیروزی انقلا ...

در پایان سال گذشته و آغاز سال جدید (1374) ملت مسلمان ایران با اندوه ومصیبت بزرگی روبرو گردید، درگذشت فرزند برومند امام امت، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و جناب حجة الاسلام والمسلمین حاج سید احمد آقا خمینی رضوان الله تعالی علیه، در عنفوان جوانی و با آن همه سوابق درخشان و فداکاریها و تحمل مشقات چه در هنگام اقامت امام در عراق و چه پس از پیروزی انقلاب، برای ایران ضایعه بزرگی بود. هنوز مردم ما به یادگار امام امیدها داشتند که سالهای سال این عنصر خیرخواه و بی توقع، در کنار انقلاب و رهبر عالیقدر آن باقی باشد و همچنان به حل مشکلات و اصلاح امور ادامه دهد. ولی مشیت قاهره حق تعالی مافوق همه مشیتها و خواستها و آرزوهاست چه باید کرد «ماشاءالله کان و مالم یشا لم یکن »«اذا جاء اجلهم لایستاخرون ساعة ولایستقدمون ».

ظاهرا همین دلبستگی ها و امیدها و آن همه فداکاریها و خیرخواهی ها باعث گردید که همه ملت در این حادثه جانگداز تاثر خود را اظهار و با تجلیل و قدردانی ازیادگار امام با او وداع نمایند. مراسم تشییع و دفن او یادآور احساسات پرشور وبی سابقه ای بود که مردم ایران در رحلت امام از خود نشان داد و مانند آن مراسم پرشکوه از یاد رفتنی نیست.

یکی از خصوصیات بارز و آشکار و غیرقابل جبران فرزند امام، همان بود که دراجتماع عظیم حرم امام، هنگام دفن او، از زبان فرزندش حاج سیدحسن خمینی شنیده شد که گفت: پدرم خزینه اسرار امام و انقلاب بود و دریایی از اسرار و معلومات ناگفته و نانوشته را با خود به گور برد و این ضایعه حقیقتا برای انقلاب عظیم و جبران ناشدنی است.

مسلما در معاشرت و ملازمت فرزند امام با وی در طول چهارده سال مبارزه وتبعید پیش از پیروزی، و حدود یازده سال پس از پیروزی انقلاب و حضور و شرکت او در کلیه کارها و تماسهای امام، او را محرم اسرار کرده بود و اگر او فرصت پیدامی کرد و این خاطرات منحصر به خود را می نوشت مسلما در تاریخ انقلاب بسیارمؤثر بود و گنجینه گرانبهایی را بر سیر حوادث انقلاب می افزود و افسوس و صدافسوس که این آرزو برآورده نشد.

از خصوصیات بارز دیگر این عنصر فداکار آن بود که در طی سالهای درازرنجها و غمها را تا جایی که حتی قابل تحمل هم نبود به جای امام به دل می خرید وابراز هم نمی کرد. او حقیقتا غمخوار امام و حامل رنجهای او بود و آنچه را که لازم نمی دید برای حفظ امام، به او نمی گفت و خود سنگینی آنها را به دوش می کشید و بردل هموار می نمود. و این خدمت بزرگی از لحاظ روحی و روانی به امام بود که درسنین پیری نیاز به آرامش داشت و نمی بایست ناملایمات بسیار او را آزار می دادآری وی پاسدار امام و همواره مواظب و مراقب حفظ جسم و جان او بود.

از خصوصیات دیگر فرزند امام، عدم توقع او بود، او برای خود منصب و مقامی طلب نکرد و بلکه مانند یاری دلسوز پس از رحلت امام همواره در کنار مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور و کلیه کارگزاران کشور بود و چه بسیار گره های کوری که به دست او باز، و چه بسیار تضادهای درونی انقلاب که با تدبیر او رفع، وچه مشکلاتی که با نظر او حل گردیده است بدون این که خود او یا دیگران آنها راابراز کرده باشند.

در هر حال، فاجعه ای بس بزرگ و غمی ماندنی و از یاد نرفتنی بود که بر قلب ملت ایران وارد آمد و باید تسلیم اراده حق بود.

شمه ای از بیانیه ها و تلگرافهایی که از سوی مقامات کشور صادر گردیده ذیلا به اطلاع می رسد به ضمیمه وصیت نامه آن بزرگوار که حاکی از روحیات او است وبرای نسل انقلابی ما آموزنده.

محمد واعظزاده خراسانی

پیام رهبر معظم انقلاب

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله وانا الیه راجعون

سرانجام پس از هفته ای اندوهبار و سرشار از اضطراب و نگرانی، بار سنگین مصیبت فرود آمد و دل امت وفادار دستخوش طوفان غم و محنت شد، یادگار امام و فرزند دلبند و عزیزترین کس او دنیای فانی راوداع گفت و چهره محبوب و آشنای مردم و غمخوار کشور و انقلاب و خدمتگزاری صدیق برای هدفهای امام عظیم راحل و اندیشه ای روشن و چشمی تیزبین در خدمت نظام اسلامی، کشور و ملت و دوستان ودوستداران خود را ترک کرد و ایران اسلامی را به عزای خویش نشانید.

در دوران پر حادثه انقلاب مرحوم حجة الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی یکی از مؤثرترین عناصر در جریانات کلی کشور و انقلاب بود، او برای رهبر کبیر انقلاب فرزندی مهربان و در عین حال مشاوری امین و یاری دیرین و سربازی فداکار و مریدی گوش بفرمان و کارگزاری لایق و کارآمد بود.

امام بزرگ ما بارها محبت پرشور و اعتماد عمیق و تحسین قلبی خود نسبت به این فرزند خاضع و مطیع خود را بر زبان آورده بود و نزدیکترین ها گواهی صادق آن چنان پدری را در حق پسر یگانه اش ازآن زبان پرهیزگار شنیده بودند.

در طول سالهای انقلاب چه بسیار گره ها که بدست او گشوده شد و چه بسیار کارهای بزرگ که به تدبیراو انجام گشت از اینها برتر نقش این عنصر پرتلاش و پرتوان در حراست عاشقانه از سلامتی جسمی وآرامش خاطر امام بزرگوار بود، بی شک سلامت و توان جسمی و قدرت کاری آن قائد عظیم الشان دردوران پر مخاطره ده ساله با وجود کهولت سنی و بیماری قلبی در میان عوامل و اسباب عادی از همه بیشتربه ابتکار و مراقبت و پی گیری دلسوزانه این فرزند مهربان وابسته بود، ملت ایران از این بابت بسی مدیون این عزیز فقید است.

تاریخچه خدمات ارزنده آن مرحوم به دوران پس از پیروزی منحصر نمی شود، نقش ایشان در دوران مبارزات ملت ایران نیز برجسته و فراموش نشدنی است و هر چه زمان به مقطع پیروزی انقلاب اسلامی نزدیکتر می شود این نقش و سهم، صاحب آن بزرگتر و روشن تر می گردد و چون فاصله زمانی میان فقدان فاجعه آمیز مرحوم آیت الله حاج سید مصطفی خمینی فرزند بزرگ و نام آور امام و روزهای بازگشت رهبرکبیر انقلاب به کشور فرا می رسد نقش مرحوم حاج سید احمد خمینی در قضایای انقلاب وضعی استثنایی ومنحصر بفرد می یابد.

بی شک در آخرین ماههای دوران نهضت هیچکس در رابطه با امام بزرگوار نقشی تا بدین حد بزرگ ومؤثر از خود بروز نداده است. تلاش بی وقفه و پروانه وار ایشان در کنار مشعل فروزان وجود امام عزیزرضوان الله علیه بسی برکات را منشا گشته و بسی دشوارها را آسان نموده است.

اکنون این یادگار امام از میان ما رفته و ما را در فقدان خود مهموم و مغموم برجا گذاشته است.

شکوه این غم جانکاه را به پیشگاه صاحب و مولای خود حضرت بقیة الله الاعظم می بریم و از او دعابرای صبر و تسلی می طلبیم و در عین حال نخستین تسلیت را هم به او می گوییم.

تسلیت بعدی به مادر داغدار و محنت کشیده ای است که بار سنگین مصائب بزرگ بر دل او سنگینی می کند و نیز همسر گرامی و فداکار ایشان و نیز به خانواده معظم و بیت معزز حضرت امام راحل بویژه فرزندان گرامی این عزیز و بالاخص به یادگار برومندش جناب حجة الاسلام حاج سید حسن خمینی و نیز به عموی بزرگوارشان جناب حجة الاسلام والمسلمین آقای پسندیده و دیگر خاندانهای وابسته و به همه ملت بزرگ ایران و به همه مسلمانان جهان تسلیت می گویم.

خداوند روح آن مرحوم را مشحون از رحمت و فضل خود قرار دهد و او را با اولیایش محشور فرماید.

جمعه 26 اسفند ماه 1373

سید علی خامنه ای

پیام ریاست محترم جمهوری

انالله و انا الیه راجعون

محضر مبارک حضرت آیة الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، ارتحال جانسوز و جانگداز یادگارامام راحل (ره) حضرت حجة الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی رضوان الله تعالی علیه را که مبارزی خستگی ناپذیر، دلسوزی هشیار و اندیشمند، همراهی فداکار برای انقلاب اسلامی و امت عزیز ایران بود به محضر مقدس حضرت بقیة الله الاعظم(عج)، حضرت عالی، علما و امت شهیدپرور و بویژه بیت امام راحل(ره) و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می نمایم.

مبارزات و فداکاریهای ایشان در قبل و بعد از انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست و بدون شک یاری وفادار برای امام راحل (ره)، همراه و همکاری دلسوز و اندیشمند برای ما بود.

جایگاه رفیع ایشان نزد امام خمینی (ره) نشان از شخصیت والای اعتقادی، سیاسی و مبارزاتی اوداشت.

حمایت های ایشان از مقام ولایت فقیه و موضعگیری های داهیانه آن مبارز نستوه، خصوصا بعد ازارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی همواره موجب دلگرمی و وحدت امت مبارز بوده است.

این ضایعه اسفناک را بار دیگر به حضرت مستطاب عالی و بیت شریف و ارزشمند امام راحل قدس الله نفسه الزکیه بویژه به مادر مکرم و بزرگوار و رنجدیده ایشان و فرزند عزیزشان آقای سید حسن خمینی،عموی گرامی شان جناب آقای پسندیده و همسر محترمشان تسلیت عرض می نماید.

یقینا این بیت مبارک همواره از مراکز هدایت و نورانیت برای کشور و انقلاب اسلامی بوده و مردم شریف ایران از خدمات و برکات این بیت شریف همواره بهره مند خواهند بود.

از خداوند متعال علو درجات آن مرحوم و صبر و بردباری بیت امام راحل رحمت الله علیه و خانواده آن مرحوم مغفور و طول عمر با سعادت را برای جنابعالی خواهانم.

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

پیام ریاست محترم قوه قضاییه

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله وانا الیه راجعون

محضر مبارک رهبر معظم انقلاب ملجا و مرجع امت اسلامی حضرت آیة الله خامنه ای «ادام الله ظله الوارف » ارتحال ملکوتی فرزند برومند امام راحل حضرت حجة الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی را به محضر ولی عصر عجل الله تعالی رضوان الله علیه و آن رهبر معظم تسلیت می گویم و برای بیت حضرت امام رضوان الله علیه و بخصوص مادر و همسر و فرزندان آن مرحوم از خداوند بزرگ طلب صبر و اجرمی کنم. ایشان که تمام عمر و جوانی خود را به عنوان یک فرزند باوفا و خادم صادق در کنار حضرت امام رضوان الله علیه گذراندند و خالص ترین و صادق ترین خدمت و حمایت و کمک را به بنیانگذار جمهوری اسلامی داشتند و پس از رحلت حضرت امام مواضع بسیار روشن و قاطع و صریح در حمایت از نظام وانقلاب و امام و اسلام داشتند حق بزرگی بر این مرز و بوم و نظام حاکم داشته و دارند که مردم ما با احترام لازم در همه مراحل زندگی و درگذشت ایشان تا حدودی حقوق ایشان را ادا خواهند کرد.

محمد یزدی

رئیس قوه قضائیه

پیام ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

انالله وانا الیه راجعون

ملت بزرگوار ایران

فرزند برومند و یادگار ارزشمند امام راحل عظیم الشان در پی یک عارضه قلبی و تنفسی به لقاءالله پیوست و میلیونها پیرو و عاشق پاکباخته امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را در غم و اندوه و ماتمی عمیق فرو برد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی در طول نهضت اسلامی ایران همواره در کنار امام وبعد از حلت حضرت امام قدس سره مطیع رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و پیرومخلص ولی فقیه بود او باهوش سیاسی و فراست خاصی که داشت منشا خدمات فراوانی به انقلاب اسلامی ایران گردید. او برای امام، اسلام و انقلاب خدمتگزاری صدیق و برای مسؤولان نظام اسلامی یاوری دلسوز و هوشیار و برای ملت شرافتمند ایران و مستضعفین جهان پشتوانه ای قوی و گرانقدر بود.

بی شک فقدان این شخصیت بزرگوار که یکی از ذخایر ارزنده انقلاب اسلامی بود ثلمه ای است جبران ناپذیر لیکن امیدواریم که خداوند منان با الطاف خفیه و آشکار خود همان گونه که تا به حال این انقلاب الهی را حفظ نموده این ضایعه دردناک را نیز جبران نماید.

مجلس شورای اسلامی فقدان غم انگیز یادگار گرانقدر امام راحل قدس سره الشریف را به پیشگاه بقیة الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفدا به محضر مقام معظم رهبری دامت برکاته الشریف، امت بزرگ اسلام، ملت شرافتمند ایران و خانواده محترم آن فقید سعید به ویژه والد مکرمه و همسر محترمه ایشان و سایر بستگان گرامی شان تسلیت گفته غفران واسعه الهی را برای این شخصیت عزیز و ارزشمندمسئلت می نماید.

رئیس مجلس شورای اسلامی

پیام تولیت عظمای آستان قدس رضوی

باسمه تعالی

محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی امر مسلمین جهان حضرت آیة الله خامنه ای مدظله العالی.

با اهداء تحیات وافره ضایعه مولمه رحمت یادگار گرانقدر امام راحل قدس الله النفسه الزکیه حضرت حجة الاسلام والمسلمین آقای حاج سید احمد خمینی رضوان الله تعالی علیه مصیبتی عظمی برای انقلاب اسلامی و مردم مسلمان ایران است فرزند برومند حضرت امام قدس سره الشریف بدون تردید یکی از ذخایرانقلاب و استوانه های ارزشمند نظام اسلامی بود که خدمات ارزشمندی به اسلام و مسلمین در طول نهضت اسلامی به نام آن فقید سعید ثبت شده است.

ایشان در طی یک ربع قرن مبارزات امام راحل، همواره به عنوان بازویی توانمند و مشاوری امین وصدیق در کنار بنیانگذار جمهوری اسلامی بود و در فرازو نشیب های انقلاب مراتب اخلاص، تعهد، التزام وانقیاد خود را به ولایت و امامت جامعه اسلامی به ثبوت رسانید.

مواضع داهیانه و مدبرانه فرزند گرامی حضرت امام پس از ارتحال آن یگانه بی بدیل و مراتب حمایت صمیمانه و صادقانه ایشان از رهبری معظم انقلاب اسلامی و اطاعت مخلصانه از آن رهبر عظیم الشان اعتقاد راسخ به ولایت فقیه، مایت بی شائبه از مسؤولین نظام و برخورد هوشمندانه با توطئه های استکبارجهانی و حرکتهای نامطلوب ضد انقلاب همواره نام این چهره برجسته را بر تارک انقلاب اسلامی جاودانه خواهد نمود.

این مصیبت عظمی را به ساحت مقدس بقیة الله الاعظم ارواحنا فدا، محضر شریف حضرتعالی و بیت معزز حضرت امام بویژه والده مکرمه و داغدیده ایشان که در دوران انقلاب متحمل مصائب سنگین گردیده اند، همسر محترمه و فرزندان برومند بالاخص یادگار گرامی ایشان جناب حاج سیدحسن آقا خمینی و امت داغدار و عزادار ایران تسلیت عرض می نمایم.

در جوار مضجع منور حضرت ثامن الحجج علیه آلاف التحیة والثناء برای حضرتعالی آرزوی سلامتی وطول عمر، برای آن عزیز به خدا پیوسته جوار رحمت الهی و برای بازماندگان مکرم صبر جمیل و اجر جزیل از خداوند متعال مسالت می نمایم.

عباس واعظ طبسی

نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی

پیامهای دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

انا لله و انا الیه راجعون

حضور مبارک مقام معظم رهبری حضرت آیة الله خامنه ای متع الله المسلمین بطول بقاءه.

با نهایت تاسف و تاثر، رحلت جانگداز و نابهنگام نور دیده امام امت و امت امام حضرت حجة الاسلام والمسلمین حاج سید احمد آقا خمینی یار باوفا و فداکار و مشاور صدیق و دلسوز بنیانگذار انقلاب اسلامی را به حضور مقدس ولی عصر عجل الله فرجه الشریف و آن حضرت و بیت شریف و خاندان رفیع امام خمینی و قاطبه ملت شهیدپرور ایران تسلیت عرض می کند که مصیبتی است جبران ناپذیر و اندوهی است دائم و بی پایان. از خداوند متعال برای آن فقید سعید غفران و مزید درجات و برای بازماندگان بخصوص مادر، همسر و فرزندان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارد. ادام الله بقاءکم ومدالله ظلکم علی رؤوس المسلمین.

محمدواعظزاده خراسانی

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

انالله و انا الیه راجعون

حضور مبارک حجة الاسلام والمسلمین جناب آقای هاشمی رفسنجانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران دامت برکاته

با دلی مالامال از حزن و اندوه، مصیبت درگذشت فرزند برومند و یار صدیق و مشاور امین امام امت حضرت حجة الاسلام والمسلمین حاج سید احمد آقا خمینی را به حضور مقدس ولی عصر، مقام معظم رهبری، بیت رفیع امام خمینی و آن جناب که سالها از نزدیک فداکاری و مشکل کشانی و صداقت ودلسوزی آن فقید سعید را برای امام و انقلاب مشاهده نموده اید، تسلیت عرض می کند. خداوند متعال دلهای غمدیده خانواده و نزدیکان آن مرحوم بخصوص مادر، همسر و فرزندان و عموم ملت شهیدپرورایران را تسلی دهد و صبر و اجر عنایت فرماید.

ادام الله ایامکم

محمد واعظ زاده خراسانی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

اعلامیه تسلیت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

انالله و انا الیه راجعون

دریغا که فرزند برومند، یار باوفا و مشاور امین و صدیق امام خمینی، سرباز رشید انقلاب اسلامی ونور دیده لت شهیدپرور ایران، حاج سید احمد آقا خمینی، قالب تهی کرد و جان به جان آفرین تسلیم نموددرود خدا و رسول و همه صالحان بر این عبد صالح باد که بسیار زود و نابهنگام، امت را تنها گذاشت و به ملکوت اعلا پیوست. براستی مصیبتی است گران و جبران ناپذیر وغمی است دائم و بی پایان.

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با نهایت تاسف و تاثر، این مصیبت جانسوز را به حضرت ولی عصر، مقام معظم رهبری، ملت فداکار ایران و بیت رفیع امام خمینی بخصوص مادر مکرمه، همسرمهربان خواهران، فرزندان و عموی معظم تسلیت می گوید و برای آن خاندان بزرگ صبر و اجر و سلامت وطول عمر و برای آن فقید سعید علو درجات و خلد برین و برای مقام معظم رهبری که بیش از همه بار سنگین این غم را احساس می کنند طول عمر و دوام عزت و اقتدار مسالت دارد.

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

متن کامل وصیتنامه حجة الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی (ره)

بسم الله الرحمن الرحیم

با امید برحمت واسعه حضرت حق جل جلاله و ایمان به حقانیت آنچه حضرت خاتم الانبیاء محمدمصطفی صلی الله علیه وآله آورده است و با اقرار به تبعیت محض از معصومین بزرگوار بخصوص مولای متقیان امیرمؤمنان و خلیفه بلافصل رسول اکرم صلی الله علیه وآله.

اینجانب احمد خمینی فرزند حضرت امام خمینی قدس سره در تاریخ 30 شهریور 71 هجری شمسی مطابق با 23 ربیع الاول 1413 قمری چند سطری به عنوان وصیت می نویسم تا به این اصل اسلامی عمل کرده باشم.

1- وصی خود فرزندم حسن خمینی را قرار دادم تا در صورت امکان به آنچه مورد نظرم است عمل نماید انشاءالله خداوند به ایشان پاداش خیر دهد.

2- مرا حتی المقدور نزدیک پدر عزیزم و مراد و امامم دفن کند تا شاید به حساب حضرت امام فاتحه ای هم نصیب من سراپا گناه گردد و خداوند به خاطر آن حضرت مورد لطفم قرار دهد.

3- بعد از من کار مرقد حضرت امام با ایشان است تا با کمک و هدایت برادر عزیزم جناب حجة الاسلام آقای انصاری که با در نظر گرفتن تمامی جهات بهترین فرد و دلسوزترین شخص نسبت به حرم حضرت امام است کارهای آنجا را بعد از من دنبال کند. بعد از من حسن خمینی تولیت آن مزارشریف را عهده دار باشد.

4- کلیه اعلامیه ها و کتابها و نوشتجات حضرت امام قدس سره بعد از من در اختیار حسن خمینی است که هر گونه می خواهد چاپ و منتشر کند و در صورتی که وضع مالی خانواده ام خوب نباشد از درآمد آن برای گذران زندگیشان استفاده کند و الا بهتر است پول حاصل از آن به فقراء و یا خرج حرم امام گردد.درآمد آن مال همه افراد خانواده است. کار مؤسسه نشر امام نیز با صلاحدید حسن آن گونه که تشخیص می دهد است.

5- کتابهایی که در دفتر فرهنگی است و متعلق به من است در صورتی که خانواده ام (فاطی) احتیاج مادی داشته باشد بفروشند و پولش را در اختیار او بگذارند ولی بهتر است همه بچه ها از آنها استفاده کنند در صورتی که نه احتیاج مادی باشد و نه بچه ها از آن استفاده می کنند به کتابخانه آیت الله العظمی آقای نجفی سپرده شود تا طلاب از آن استفاده کنند و اگر حرم امام دارای کتابخانه شد در آنجا گذارده شود.

6- کلیه اثاث منزل که مال من است به همسرم بخشیدم البته اثاثی که مربوط به من است خیلی ناچیز است.

7- من شخصا در هیچ بانک و مؤسسه ای و یا شرکتی و از این قبیل وجهی ندارم و اگر مختصر پولی در بانک تعاون اسلامی دارم شهریه های مراجع بزرگوار قم است که باید صرف فقراء گردد.

8- وجوهی که نزد خودم است یا پول شخصی و یا وجوه شرعیه است که جای هر کدام مشخص وروی هر کدام نوشته شده است اگر به پولی برخورد شد که مشخص نبود از اموال خودم محسوب نگردد.کلیه وجوهی که سهم مبارک و یا خیرات است در اختیار رهبر بزرگوارمان حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته قرار گیرد تا در موارد مقرره اش صرف گردد.

9- به فرزندان عزیزم حسن و یاسر (رضا) و علی سفارش می کنم که متدین و با تقوی باشند ودوست دارم در حوزه علمیه قم درس بخوانند و در موقعش ملبس به لباس روحانیت شوند. معتقدم این طور بیشتر محفوظ می مانند و سفارش مادرشان فاطی عزیزم که زن فاضل و بسیار متدینی است رابه آنها می کنم او زن عارف مسلکی است که مورد علاقه شدید امام بود نکند خدای نکرده بعد از من به او کم محبتی شود نکند خدای ناکرده صدای فرزندان نسبت به او بلند شود او لطیف و دانا است و گوش دادن به نصایح او مسلما به نفع فرزندانم است. سفارش مادرم که جان عزیزم فدای او باد را می کنم اوسختیها و مرارتهای بسیار کشیده است و همیشه انیس و مونس اماممان بوده است - فرزندانم و فاطی خیلی مواظب ایشان باشند. امروز خدمت به خانم روح امام را شاد می کند.

فاطی عزیزم تو خود بهتر از همه می دانی که دیر یا زود همه رهسپار دیار آخرتیم سعی کن زندگی عادی خود را ادامه دهی و راضی باشی به رضای حق جل و علا.

10- بین خود و خدای خود رضایت کامل دارم که تمام تلاشم برای تقویت اسلام و نظام و امام بوده است و از این جهت در آرامش کامل بسر می برم. البته من هم مانند همه کسانی که درگیر کارهای مختلف مبارزاتی و سیاسی هستند بی اشتباه نبودم و به این اعتراف می کنم ولی تنها کسانی اشتباه نمی کنند که کاری نمی کنند. در زد و خوردهای سیاسی ممکن است کارهایی انجام داده باشم که مناسب شان امام و یا یاران امام نبوده باشد تقاضایم از خدا و یاران امام این است که مورد عفوم قرار دهند. من در جهت مصلحت امام به هیچ فرد و گروهی رحم نکرده ام و خیلی ها را در این راستا رنجانده ام که هنوزهم از این جهت ناراحت نیستم از همه بخصوص مادر، فاطی، خواهرها و بچه هاشان و قوم و خویشان مادری و پدری، نسبی و سببی امید عفو و دعای خیر دارم.

به حسن و برادرانش این توصیه را می نمایم که همیشه سعی کنند در خط رهبری حرکت کنند از آن منحرف نشوند که خیر دنیا و آخرت در آن است و بدانند که ایشان موفقیت اسلام و نظام و کشور رامی خواهند. هرگز گرفتار تحلیلهای گوناگون نشوند که دشمن در کمین است.

خداوندا عبد تو پیش تو می آید و تنها امیدش به تو است عبدی شرمگین و گناهکار. او را به رحمت و بزرگواری خود ببخش یا ارحم الراحمین والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

برای من ده سال نماز و روزه بدهید. وصیتنامه های قبل از این تاریخ فاقد ارزش است.

احمد خمینی

23 ربیع الاول 1413 30 شهریور 1371

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان