اگر تا به حال فرق ماشینهای بدون ایربگ و ماشین دارای ایربگ را به چشم ندیدهاید، در ادامه شما را دعوت به دیدن یک ویدیو کوتاه از سوی سازمان ایمنی ANCAP میکنیم که در آخر وحشت شما را نسبت به خودروهای بدون ایربگ بسیار زیاد میکند، در حالی که تستهای داخل فیلم با سرعت حدودا 50 کیلومتر بر ساعت انجام شده است که مطابق با سرعت رانندگی در مسیرهای شهری خواهد بود.
متاسفانه در حال حاضر وسایل نقلیه بسیار زیادی در سراسر جهان وجود دارد که فاقد ایربگهای ایمنی هستند و حتی برای راننده نیز هیچگونه کیسه هوای ایمنی در نظر گرفته نشده است که در داخل کشور نیز کم نیستند و خودروهای قدیمی بسیار زیادی با طول عمر بیش از 5 سال بدون ایربگهای ایمنی دیده میشود که تنها در این چند سال گذشته با فشار پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین برخی از سازمانهای ایمنی کشور، شاهد نصب ایربگهای ایمنی بر روی اتومبیلهای تولید داخل، آن هم تنها برای سرنشینان جلو اتومبیل هستیم که باز هم بهتر از هیچی هستند، اما در کشورهای پرجمعیت نظیر هند و یا کشورهای عقب افتاده جهان، ماشینهای کامپکت و خانوادگی فاقد ایربگ عرضه میشود که سالیانه آمار قابل توجهی از مرگ و میر جادهای به خود اختصاص دادهاند. این درحالیست که ایربگ ایمنی در دهه 70 میلادی روی کار آمد و خودروسازان آمریکایی برای اولین بار در دهه 90 میلادی به اجبار موظف شدند که برای سرنشینان جلو و یا حداقل برای راننده از ایربگهای ایمنی استفاده کنند.
البته امروزه داستان ایمنی خودروها و نصب ایربگهای ایمنی به طور کاملا متفاوتی روایت میشود، زیرا شرکتهای بزرگ خودروسازی در یک فضای کاملا رقابتی سعی دارند بیشترین کیسههای هوا را در ماشینهای خود بکار بگیرند تا سطح ایمنی آنان بالاتر رفته و مشتریان بیشتری برای خرید محصولات خود جذب کنند.