ماهان شبکه ایرانیان

رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان:

هک ارتباط کامپیوتری کوانتومی برای اهداف تحقیقاتی

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه اوتاوا در آمریکا برای اولین بار یک ارتباط کامپیوتری کوانتومی را هک کردند. این کار به منظور شناسایی راهکارهای جدید برای محافظت از شبکه‌های کامپیوترهای کوانتومی در برابر هکرها در قالب یک پروژه تحقیقاتی انجام شد.

هک ارتباط کامپیوتری کوانتومی برای اهداف تحقیقاتی
به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از یورک الرت، این محققان که با سرپرستی دکتر ابراهیم کریمی استاد دانشکده فیزیک و دارنده کرسی تحقیقاتی کانادا در زمینه نور ساخت‌یافته (Structured Light) تحقیقات خود را انجام می‌دهند، اولین کامپیوتر شبیه ساز کوانتومی چندبعدی را طراحی کردند که قابلیت اجرای حملات کوانتومی برای هک کردن پیغام‌های کوانتومی را دارد. سپس با تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از این تحقیقات توانستند راهکارهایی را برای بهبود امنیت شبکه‌های کامپیوتری کوانتومی در برابر حملات هکری ارائه کنند.
پیش از این تصور می‌شد سیستم‌های کوانتومی در برابر حملات هکری کاملا ایمن هستند؛ زیرا تاکنون تمام تلاش‌ها برای کپی کردن اطلاعات در حال انتقال، ناموفق بوده است و در نتیجه عملا حملات هکری نفعی برای مهاجمان ندارد.
پردازش عادی امکان کپی برداری و ذخیره اطلاعات هک شده را بدون هیچ‌گونه تغییری در اختیار هکرها می‌گذارد، اما در دنیای پردازش کوانتومی این وضعیت مصداق نداشته و تا کنون تمام تلاش ها برای کپی کردن اطلاعات منتهی به ذخیره اطلاعات معیوب شده است.
دکتر کریمی و همکاران او برای اولین بار توانستند فوتون‌های حامل اطلاعات را شبیه‌سازی کنند. این تحقیقات نشان داد وقتی حجم بالایی از اطلاعات درون یک فوتون ذخیره می شود، کپی حاصل از آن معیوب‌تر و تشخیص حمله هکری آسان‌تر است.
کریمی و همکاران او امیدوارند این تحقیقات زمینه‌ساز بهبود ارتباطات کوانتومی شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده علی کاشانی** انتشاردهنده: معصومه گلشن
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان