حسینی به مهر خبر داد:

ورود دیوان محاسبات به پرونده فروش گاز مجانی به ترکیه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه از ورود دیوان محاسبات به بررسی فروش گاز مجانی به ترکیه خبر داد.

ورود دیوان محاسبات به پرونده فروش گاز مجانی به ترکیه

محمد حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه در مورد صادرات گاز مجانی به ترکیه گفت:موضوعاتی در جراید مطرح شد مبنی بر اینکه قرار است ایران گاز خود را به صورت مجانی به ترکیه  صادر کند.

نماینده مردم تفرش در مجلس ادامه داد: قرار داد با شرکت بوتاش ترکیه مبنی بر صادرات گاز در سال 1996 منعقد و در سال 2006 اجرایی شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: ترکیه شکایتی از ایران در خصوص این قرار داد  در دادگاه بین المللی مطرح کرده و رای داده شده است که ایران 1.9میلیارد دلار زیان و غرامت به ترکیه پرداخت کند وبر این اساس ایران باید  18 ماه گاز رایگان برای پرداخت این غرامت به ترکیه صادر کند.

وی افزود: 2بند دراین قرارداد وجود دارد مبنی بر اینکه هر سه سال یک بار طرفین قرار داد می توانند در قیمت قرار داد تجدید نظر کنند طرف ترکیه ای در سال های 2005 و 2009 دو بار در خصوص قیمت گاز صادراتی اعتراض کرده است .

حسینی گفت: اعتراضاتی در بحث کمی و کیفی قرار داد هم داشته است موضوع به داوری ارجاع شده دفاعیات انجام شده است ودر بحث کیفیت و مقدار رای به نفع ایران داده شده است اما در بحث قیمت بر اساس مستنداتی که ارائه شده  ایران به میزان 1.9 میلیارد دلار جریمه شده است.

عضو کمیسیون برنامه گفت: این موضوعدر کمیسیون برنامه بررسی شد، شیوه قیمت گذاری بررسی شد و در گزارش شکلی دیوان ایرادی در خصوص قرار داد مطرح نشده است اما مقرر شد دیوان گزارشی را از محتوای قرار داد گازی با ترکیه تهیه کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان