نیایش چهل و چهارم

.دعای آن حضرت است هنگامی که ماه رمضان فرا می رسید.

.دعای آن حضرت است هنگامی که ماه رمضان فرا می رسید.

حمد و سپاس خداوندی را که ما را به حمد و سپاس خویش راه نمودو از جمله حامدان خود قرار داد،تا از شکرگزاران احسان او باشیم.و مارا در برابر حمد و سپاس خویش پاداش داد،آن سان که نیکوکاران راپاداش دهد.

حمد و سپاس خداوندی را که دین خود به ما ارزانی فرمود و ما را به آیین خویش اختصاص داد و به راههای احسان خود در آورد،تا به مدداحسانش در طریق خشنودی اش گام برداریم.حمد و سپاسی که شایان قبولش افتد و بدان از ما خشنود گردد.

حمد و سپاس خداوندی را که یکی از آن راهها که در برابر ماگشوده،ماه خود،ماه رمضان است،ماه صیام و ماه اسلام،ماه پاکیزگی ازآلودگیها،ماه رهایی از گناهان،ماه نماز،ماهی که در آن قرآن نازل شده،قرآنی که راهنمای مردم است و نشانه آشکار هدایت است و تمیز دهنده حق از باطل است.

پس به حرمت بی شمار و فضیلت بسیاری که بدین ماه ارزانی داشت،برتری آن را بر دیگر ماهها آشکار ساخت.برای بزرگداشت آن،هر چیز را که در دیگر ماهها حلال داشته بود،در این ماه حرام کرد.

گرامیداشت آن را هر خوردنی و آشامیدنی ممنوع داشت و برای آن زمانی معین قرار داد،آن سان که اجازت ندهد روزه آن پیشتر ادا گردد ونپذیرد که به تأخیر افتد.

آنگاه شبی از شبهای این ماه برگزید و بر شبهای هزار ماه برتری داد.و آن شب را«لیلة القدر»نامید .در آن شب،فرشتگان و روح،به فرمان پروردگارشان،بر هر یک از بندگان اوکه بخواهدنازل می شوند،همراه با تقدیری تغییر ناپذیر.آن شب،شب سلام و درودفرشتگان است و دامنه برکاتش تا سپیده دم کشیده شود.

بار خدایا،درود بفرست بر محمد و خاندانش و شناخت فضیلت این ماه و بزرگداشت حرمت آن و پرهیز از هر چه در این ماه ما را از آن منع کرده ای.به ما الهام کن.و ما را به روزه داشتن یاری ده:آن سان که اعضای بدن خویش از معاصی تو بازداریم و در آنچه سبب خشنودی توست به کار داریم،تا به هیچ سخن بیهوده گوش نسپاریم و به هیچ لهوو بازیچه ننگریم و به هیچ ممنوع دست نگشاییم و به سوی هیچ حرامی گام بر نداریم و چیزی جز آنچه تو حلال کرده ای در شکمهای خود جای ندهیم و زبانمان جز سخن تو نگوید و رنجی بر خود هموار نکنیم جزآنکه ما را به ثواب تو نزدیک سازد و کاری نکنیم جز آنچه ما را از عقاب تو در امان دارد.ای خداوند،از تو می خواهیم که این همه اعمال را ازریای ریاکاران و آوازه در افکندن آوازه افکنان دور نگه داری.و چنان بادکه کسی را در عبادت با تو شریک نسازیم و جز تو برای خود مرادی نجوییم.

بار خدایا،درود بفرست بر محمد و خاندان او و در این ماه ما را به اوقات نمازهای پنجگانه آگاه فرما:به حدود و احکامش که مقررداشته ای و واجباتش که واجب ساخته ای و شروط و هنگامش که معین کرده ای.

ای خداوند،چنان کن که به هنگام نماز همانند کسانی باشیم که به منازل والای آن راه می یابند و همه ارکان آن رعایت می کنند و آن را به وقت خود،به آیین بنده تو و رسول تو محمدصلی الله علیه و آلهدررکوع و سجود و همه فضیلتهایش،به کامل ترین وضوء و طهارت و درنهایت خشوع به جای می آورند.

ای خداوند،در این ماه ما را موفق دار که به خویشاوندانمان نیکی کنیم و به دیدارشان بشتابیم و همسایگانمان را به بخشش و عطای خویش بنوازیم و اموالمان را از هر چه به ناحق بر آن افزوده ایم پیراسته داریم و با ادای زکات پاکیزه گردانیم و با آنان که از ما گسیخته اندبپیوندیم و با آن که در حق ما ستمی روا داشته به مقتضای انصاف رفتارکنیم و با آن که با ما دشمنی ورزیده دوستی کنیم،جز آن کسان که به خاطر رضای تو با آنان دشمن شده ایم،که با چنین دشمنی هیچ گاه سخن از دوستی نگوییم و همدل نشویم.

ای خداوند،در این ماه ما را توفیق ده که به کردارهای پسندیده به توتقرب جوییم،آن سان که ما را از گناهان پاک داری و از بازگشت به اعمال ناشایست نگه داری،تا هیچ یک از ملائکه تو طاعتی به درگاهت نیاورد جز آنکه از طاعت ما کمتر باشد و در تقرب به پایه تقرب ما نرسد.

ای خداوند،به حق این ماه و به حق آن کس که در این ماهاز آغاز تاانجامجبین عبادت به درگاه تو سوده،خواه ملکی بوده که او را مقرب خود ساخته ای،یا پیامبری که به رسالتش فرستاده ای،یا بنده ای صالح که از میان بندگانت برگزیده ای،بر محمد و خاندانش درود بفرست و مارا سزاوار کرامتی کن که به دوستان خود وعده داده ای.هر چه مبالغان درعبادت خود را نصیب داشته ای ما را نیز نصیب دار و به رحمت خود ما رادر زمره کسانی قرار ده که بهشتآن بالاترین مرتبترا سزاوارند.

بار خدایا،درود بفرست بر محمد و خاندان او و ما را دور دار از الحاددر توحید خود و قصور در بزرگداشت خود و شک در دین خود و نابینایی در طریق خود و غفلت از تعظیم خود و فریفته شدن به دشمنت،آن شیطان رجیم.

بار خدایا،درود بفرست بر محمد و خاندان او و چون در شبهای این ماه اراده عفو و بخشایش کنی ما را در شمار آن بندگان در آور که به عفوتو آزاد می شوند و در خور بخشایش تو می گردند .ای خداوند،ما را ازبهترین کسانی قرار ده که در این ماه زیسته اند و این ماه به سر آورده اند .

بار خدایا،درود بفرست بر محمد و خاندان او و آنگاه که هلال ماه رمضان به محاق می افتد،گناهان ما محو کن.و چون به سلخ رسد وروزهایش به آخر آید،جامه شوخگن گناهان از تن ما بیرون کن،آن سان که چون به سر شود ما را از هر خطا پیراسته و از هر گناه،پاک ساخته باشی.

بار خدایا،بر محمد و خاندان او درود بفرست.اگر در این ماه به راه کج رفته ایم،به راه راستمان آور و اگر از حق عدول کرده ایم،به حقمان بازگردان و اگر دشمن تو،شیطان،بر ما چیره شد،ما را از چنگال اورهایی بخش.

ای خداوند،ماه رمضان را از زمزمه عبادت ما پرساز و شب و روزش را به طاعات ما آراسته گردان.ما را یاری ده که روزهایش را روزه بداریم و شبهایش را به نماز و تضرع و خشوع و مذلت در پیشگاه تو به سحررسانیم،تا مباد که روزهایش به غفلت ما شهادت دهند و شبهایش به سهل انگاری ما.

ای خداوند،چنان کن که در دیگر ماهها و روزها تا زنده ایم چنین باشیم.چنان کن که در شمار بندگان صالح تو در آییم:آنان که بهشت رابه میراث برده اند و در آن جاویدانند،آنان که همه آنچه را که باید ادا کنندادا می کنند و باز هم دلهایشان ترسان است،آنان که باید نزدپروردگارشان باز گردند،آنان که به کارهای نیک می شتابند و در آن بر یکدیگر سبقت می گیرند .

بار خدایا،در هر وقت و در هر زمان و در هر حال بر محمد و خاندانش درود بفرست،به شمار درودهایی که بر همه کسانی که شایان درود توبوده اند فرستاده ای و چندین برابر آنها،آن سان که هیچ کس جز توشمارش نتواند کرد.انک فعال لما ترید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر