رییس شورای عالی فضای مجازی:

ایران می تواند محل ذخیره داده های منطقه باشد

تهران- ایرنا-رییس شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اهمیت موقعیت جغرافیایی ایران گفت:پیش از این همواره گفته می شد ایران موقعیت خوبی برای ترانزیت کالا و انرژی جهان دارد اکنون‌ می توان گفت ایران توان دارد تا محل انبار داده ها در منطقه باشد.

ایران می تواند محل ذخیره داده های منطقه باشد
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی روز دوشنبه در اولین همایش مراکز داده؛ زیرساخت و سرویس ها با ابراز ناراحتی از اینکه عمده داده های IR.درخارج از کشور است گفت: سازمان های بسیاری امروزه دنبال ایجاد مراکز داده برای خود هستند اما دنیا مراکز داده ابری را ایجاد می‌کند.
وی در این همایش به مزایای مراکز داده بزرگ با خدمات ابری را برشمرد و گفت: مراکز داده کوچک که مشکلات فراوان امنیتی و فیزیکی دارند در آینده کشور را با‌ معضل عمده تامین انرژی روبرو می‌کنند.
رییس شورای عالی فضای مجازی با اشاره به مشکلات جدی و پیش پاافتاده در حوزه فضای مجازی کشور گفت: در این همایش باید این مشکلات و سیاستگذاری و توجه به روندها و رفتن به سمت خدمات ابری و ساختاربندی شبکه ها بررسی شود.

*توزیع مراکز داده از مولفه های ژئوپلیتیک جدید بر اساس فضای مجازی است
رییس شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اهمیت مراکز داده (data centre) گفت: نوعی ژئوپلیتیک جدید در دنیا در حال شکل گیری است که توزیع مراکز داده یکی از مولفه های مهم آن است.
وی ادامه داد:مراکز داده را پیش از این کارخانجات عصر اطلاعات نام گذاری کرده اند ولی امروزه وارد دوره ای می شویم که در حقیقت خدمات ابری / cloud services در حال شکل گیری است.
وی در این همایش 2 روزه ادامه داد: شاهد تحولات بزرگی در این حوزه به زودی هستیم، کارشناسان رسیدن به اینترنت 5G را تا سال 2020 پیش بینی کرده اند اما از نظر من 5G تا آن زمان وارد کسب و کار می شود. همچنین بخش قابل توجهی از بازار دنیا در 2023 زیر پوشش 5G هستند.
وی تاکید کرد: این امر و تغییر سرعت و نوع اینترنت تحولات اجتماعی، اقتصادی و بین المللی زیادی ایجاد می کند که مفصل و قابل تامل است؛ ضمن اینکه مراکز داده را تغییر می داد.

* بازار اقتصادی گسترده مراکز داده
فیروز آبادی در ادامه به بازار اقتصادی مراکز داده اشاره کرد و گفت: این بازار اکنون 40 هزار دلار و 10 درصد در کل بازار دنیا است و روند رو به رشد مراکز داده به شکلی است که طبق اخرین گزارش ها حدود 9 تا 10 درصد بازار خدمات ابری است.
وی در این همایش سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران افزود: میزان تولید دیتا در 5 سال گذشته 26 برابر ولی اقتصاد آن دوبرابر شده و به طور کلی با تحول کیفی و ماهوی روبرو هستیم. رشد اقتصادی مراکز داده با رشد حجمی و کیفی آن برابر نیست و اگر به این رشد توجه نکنیم به شدت از دنیا عقب می‌مانیم.

* ژئوپلیتیک سنتی و روابط دولت- ملت ها تغییر کرده
وی با تاکید بر اهمیت فضای مجازی اضافه کرد: پیش از این توجه به جمعیت، جغرافیا و قدرت اقتصادی و اجتماعی قدرت حکومت ها را تعیین می کرد اما امروزه با آمدن فضای مجازی ژئوپلیتیک سنتی و روابط دولت- ملت ها تغییر کرده و به جای اینکه دولت ها تصمیم گیرنده باشند؛ در نظام نوآوری اطلاعات محور استارتاپ های کوچک به وجود می آیند و بعضی به شرکت های بزرگ مانند فیس بوک و گوگل تبدیل می شوند که در تصمیم گیری های عمده تاثیر گذارند.
رییس شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: مدل اقتصادی در این حوزه بسیار مهم است، باید بر اساس استراتژی های کلان در ایران مدل اقتصادی خود را شکل دهیم.
وی گفت: در این حوزه تاخیر مقررات گذاری و تعیین استراتژی و پیاده سازی مدل های مبتنی بر استراتژی ملی داریم.
فیروزآبادی ادامه داد: تحول بزرگ در این زمینه موجب شکل گیری نوعی ژئوپلیتیک جدید بر اساس فضای مجازی است که از مولفه های مهم آن توزیع مراکز به شمار می آید.

* وارد عصر هوشمندی می شویم
این مقام شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اهمیت هوشمندی smartness گفت: به زودی شهرهای هوشمند smart city ها شکل می‌گیرند و مثلا مشکل ترافیک شهری مانند تهران را فقط با همین راهکار می توان حل کرد؛ وگرنه مل و مترو و اتوبان که مشکل ترافیک را حل نکرده است.
وی تصریح کرد: ما وارد عصری شده ایم که نسبت به آن عقب افتادگی داریم و یکی از دلایل آن مراکز داده و استاندارد نبودن ساختار نهادی متناسب با آن است.
فیروزآبادی در پایان خواست: باید نهادهای متناسب با تولید محتوای و فضای مجازی جدید همچنین مراکز داده را شکل داده و مدل اقتصادی خود را تعیین کنیم. مراکز داده باید اطلاعات خود را سهیم شوند و تنها مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نمی توانند تنها فعال این عرصه باشند.
سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با حمایت و تایید پایگاه اطلاعاتی سیویلیکا میزبان اولین همایش ملی مراکز داده، زیرساخت و سرویس ها است. این همایش دو روزه (12 تا 14 تیر) با حضور کارشناسان مختلف مراکز داده از شرکت های داخلی و خارجی همچون هواوی چین و پژوهشگاه دانش های بنیادی و پژوهشگاه ارتباطات، حوزه های مختلفی از جمله زیرساخت، سرویس ها و مدیریت و استراتژی را در بر می گیرد.
سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران بازوی فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دارنده اولین مرکز داده علمی کشور، وظیفه خدمات دهی به دانشگاه ها را به عهده دارد، همچنین متولی شبکه علمی کشور است و یکی از ارکان شبکه ملی اطلاعات (یک شبکه فراگیر مستقل داخلی) به شمار می رود.
مراکز داده (Data Center) به مجموعهای از سرویسگرهای زیرساخت های ارتباطی و امنیتی و تجهیزات الکترونیکی گفته می شود که برای ارائه، نگهداری و پشتیبانی از سرویس های تحت شبکه (اینترنت/ اینتر انت/ اکسترانت) به کار می روند.
علمی**9157**1440
خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان