سرویس سبک زندگی فردا: دعا خیر و استغفار کردن برای کفار و مشرکین تا زمانی که امید هدایت در مورد آنها برود اشکال ندارد اما پس از آن که یقین حاصل شد که افراد مذکور عامدا با حق مخالفت می کنند و پس از اتمام حجت، ایمان نمی آورند ،در این صورت نباید برای آنان دعا و استغفار کرد. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت تبیان میخوانیم.
خداوند میفرماید: «برای پیامبر(ص) و مومنان شایسته نیست که برای مشرکان (از خداوند) طلب آمرزش کنند، هر چند از نزدیکانشان باشند، پس از آنکه برای آنها روشن شد که این گروه اصحاب دوزخند.» (توبه، 113)
طبق این معنا مسلمانان میتوانند برای دوستان و بستگان مشرکشان مادام که در قید حیاتند و امید هدایت آنها میرود استغفار و دعا کنند ولی پس از آنکه دانسته شد که امیدی به هدایت آنها نیست و در حال کفر و شرک از دنیا رفتند دیگر نباید برای آنها دعا و استغفار کرد. (تفسیر- نمونه ج8 ص160)
در روایتی نقل است که امام کاظم علیه السلام فرمود: «مانعی ندارد که برای طبیبی نصرانی (تا زمانی که امید هدایت در او باشد ) دعا کنید (اما اگر آن نصرانی عامدا با حق و حقیقت مخالفت کرده باشد) دعای شما برای او نفعی ندارد و خداوند آن را مستجاب نمی کند. (الکافی ج2 ص650) (وسائلالشیعه ج7 ص118)
قرآن میفرماید: «استغفار ابراهیم برای عمویش ( آذر ) به خاطر وعدهای بود که به او داد اما هنگامی که برای او آشکار شد که او دشمن خداست از او بیزاری جست و برایش استغفار نکرد.» (توبه 114)
از این آیه نیز به خوبی استفاده میشود که ابراهیم نبی انتظار داشت که آزر از این طریق جذب به سوی ایمان و توحید شود و استغفار و دعای او نیز در این حقیقت این بود که خدایا او را هدایت کن و گناهان گذشته او را ببخش اما هنگامی که عداوت و دشمنی آزر برای ابراهیم محرز شد و در همین حالت چشم از دنیا بست دیگر جایی برای هدایت او باقی نماند و استغفار و دعای خود را برای او قطع کرد.
در روایتی نقل است که امام کاظم علیه السلام فرمود: «مانعی ندارد که برای طبیبی نصرانی (تا زمانی که امید هدایت در او باشد ) دعا کنید ( اما اگر آن نصرانی عامدا با حق و حقیقت مخالفت کرده باشد) دعای شما برای او نفعی ندارد و خداوند آن را مستجاب نمیکند. (الکافی ج2 ص650) (وسائل_الشیعه ج7 ص118)