نفیسی تشریح کرد:

گونه‌شناسی تبیین‌های علمی در قرآن

گروه اندیشه: نفیسی با بیان این که تفسیرهای علمی یکی از جریان‌های جدی تفسیر در جهان جدید است، به گونه‌شناسی تبیین‌های علمی در قرآن پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، شادی نفیسی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، امروز 17 اسفند، با موضوع «گونه‌شناسی تبیین علمی در قرآن» در نوبت بعد از ظهر دومین روز همایش بین‌المللی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم، سخنرانی کرد.

نفیسی سخنان خود را چنین آغاز کرد: تفسیر علمی در خصوص تبیین مفهوم مفردات آیه، تبیین مفهوم گزاره‌ها، تعیین مصادیق جدید و نزدیک ساختن حقایق دینی به ذهن بشر مورد استفاده قرار گرفته است.

گونه‌شناسی تبیین‌های علمی در قرآن

وی افزود: تفسیر علمی در بین تفاسیر پیش از دوره معاصر نمودهایی در تفسیر تبیان، انوار التنزیل، روضة الجنان یا نگاشته‌های اخوان الصفا و بحارالانوار جلوه‌هایی داشته اما به یک جریان جدی تفسیری تبدیل نشده بود. شاخص‌ترین تفسیر علمی در دوره سنتی مفاتیح الغیب فخر رازی است. در دوران جدید است که تفسیر علمی به صورت جدی مطرح شده است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: تفسیر ما نشان می‌دهد که یافته‌های علمی در تبیین مفردات، گزاره‌ها، تعیین مصادیق جدید و نزدیک ساختن حقایق دینی به ذهن بشر به کار رفته است. تفسیر علمی در خصوص تبیین مفهوم مفردات آیه ذیل توسعه معنای کلمه، تضییق معنای کلمه و ترجیح یکی از معانی انجام شده است. 

نفیسی ادامه داد: در خصوص تبیین مفهوم گزاره‌ها با تبیین مراد، تبیین وجه شبه، تبیین وجه تقسیم، تبیین چگونگی، تبیین علت اختصاص به ذکر، تبیین نسبت، ترجیح یکی از معانی تفسیر علمی به کار رفته است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: در خصوص تعیین مصادیق جدید می‌توان از تفسیر علمی در خصوص آیه 38 سوره یس یاد کرد که حرکت را مصداق جدید آیه دانسته است. در خصوص نزدیک ساختن حقایق دینی به ذهن بشر نیز تفسیر علمی در خصوص ثبت اعمال و محشور کردن انجام شده است. 

شادی نفیسی در پایان گفت: تفسیر علمی توانسته است فهم عمیق‌تری از آیات قرآن ارائه دهد و نیز در فهم گذشتگان در آیه را اصلاح کند و با گشودن افق معنایی آیه یک احتمال جدید در احتمالات معنایی آیات قرآن افزوده است. 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان