ماهان شبکه ایرانیان

سکسکه

سکسکه در اثر انقباضات ناگهانى و غیرارادى عضلهٔ حجاب حاجز (دیافراگم) در مقابل گلوت (چاکناى یا دهانهٔ ورودى حنجره) بسته ایجاد مى‌شود.

سکسکه

سکسکه در اثر انقباضات ناگهانى و غیرارادى عضلهٔ حجاب حاجز (دیافراگم) در مقابل گلوت (چاکناى یا دهانهٔ ورودى حنجره) بسته ایجاد مى‌شود.

سکسکه

علت بروز سکسکه ناشناخته است زیرا برخلاف واکنش‌هاى انقباضى دیگر مثل سرفه، عطسه و اُق زدن، سکسکه استفاده‌اى ندارد.

در اکثر افراد این عارضه چند دقیقه تا حدود یک ساعت طول مى‌کشد و اغلب با زیاد‌ه‌روى در غذا خوردن، و زیاده‌روى در مشروب خوردن همراه است. دائم‌الخمرهاى فیلم‌هاى سینمائى قدمى همواره سکسکه مى‌کنند. پزشکى عامیانه مملو از راه‌هاى علاج سکسکه است که هرکدام از آنها بسته به علاقهٔ شما مى‌تواند مفید باشد.

درمان

– مى‌توانید آب را جرعه جرعه و به‌تدریج بنوشید و در صورت عدم نتیجه‌گیرى آن را سر بکشید.
– سعى کنید زبان خود را بگیرید و آن را به‌طرف جلو بکشید.
– خرده‌هاى یخ را در دهان خود قرار دهید.
– مشروب‌فروش‌ها خوردن یک قاشق لیموى آغشته به انگوستوراى تلخ (Angostura bitters، مادهٔ نیروزا، تلخ و معطرى که از آب، الکل، ژلاتین، پوست نوعى درخت برزیلى و عصارهٔ سبزى‌ها تهیه مى‌شود -م). را توصیه مى‌کنند.
– قسمت خلفى حلق خود را تحریک کنید.
– از دوست خود بخواهید به پشت شما ضربه بزند.
– راه علاج بى‌خطرى که با عملکرد بدن سازگار است تنفس در یک پاکت کاغذى (نه پلاستیکی) به‌مدت چند دقیقه یا نگه‌داشتن نفس به‌مدت 30 ثانیه است. این اقدام میزان دى‌اکسیدکربن بدن را بالا مى‌برد و عصب فرنیک را که عضلهٔ حجاب حاجز را عصب‌دهى مى‌کند، تحریک مى‌نماید.
– اگر معده شما اسیدى است، دو قرص آنتى‌اسید مصرف کنید.

سکسکه‌اى که بیش از یک یا دو روز طول بکشد اغلب علل مهم‌ترى دارد. این سکسکه‌ها با ذات‌الرّیه، نارسائى کلیه، زخم‌ها، صرع، یا غده‌هاى مغزى همراه هستند. این عارضه مى‌تواند فوق‌العاده خسته‌کننده باشد زیرا در خوردن و خوابیدن اختلال ایجاد مى‌کند.

در صورت طولانى شدن سکسکه باید به پزشک مراجعه کنید. در کتاب حد نصاب‌هاى جهانى گنیس (Guinness) ادعا شده است که حد نصاب مدت زمان سکسکه 60 سال است که مربوط به مردى از قبیلهٔ آیوا مى‌باشد. مشکل اولیهٔ او این بود که دندان‌هاى مصنوعى‌ او مرتب از جا درمى‌آمد. درمان او سرانجام به دعاهاى وجود (Jude) قدیس که حامى لاعلاج‌ها است نسبت داده شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان