ماهان شبکه ایرانیان

اذان در تبلیغ

در سال (1374) جهت تبلیغ به جمهوری خود مختار نخجوان عزیمت کردم. مدت زیادی در این جمهوری مشغول تبلیغ اسلام بودم. در این مدت به فضل و لطف الهی موفقیّت های زیادی به دست آمد. بعضی از دانش آموزان از نقاط بسیار دور جهت فرا گرفتن قرآن و احکام در کلاس ها شرکت می کردند.
روزی به یکی از روستاهای دور افتاده شهر «شرور» به نام تأنه نم رفتیم. و با اصرار یکی از اهالی دو شب در خانه ی او ماندیم. شب اول هنگام غروب بالای بام خانه ی صاحب خانه که در کنار کوهی قرار گرفته بود و تقریبا به کُل روستا اشراف داشت، رفتم و با صدای بلند اذان گفتم. اهالی روستا با شنیدن صدای الله اکبر به سوی ما شتافتند، نگاه های آن ها به سوی من خیره شده بود، بعضی از پیرمردها و پیرزن ها اشک می ریختند. اذان به پایان رسید در حالی که همه منتظر ادامه ی آن بودند. آن ها تازه جان و دل غبار گرفته شان را با آب زلال معرفت الهی و با گلبانگ الله اکبر شست و شو می دادند و دل های زنگار زده ی خویش را که یک عمر در ضلالت و گمراهی و بی دینی و آلودگی سپری شده بود پاک می کردند. با آوای دلنشین لا اله الا الله همه ی اندوه ها و غصّه هایی که در غربت و تنهایی اسلام و قرآن خورده بودند از دل بیرون می راندند و با نثار اشک شوق حسرت دوران گذشته را می خوردند.
آن ها می گفتند: «ای رفیق ایرانی! تو ما را به گذشته ی بسیار پر افتخارمان باز گرداندی و ما را به یاد اجداد و آباء پاک و مسلمان خویش انداختی. خواهش ما این است که دوباره اذان بگویی و جان های بی رمق ما را جانی دوباره ببخشی و فضای روستای قدیمی ما را به عطر دل انگیز اذان و ذکر خدا معطّر سازی و جوان های ما را با گذشته ی پرافتخارمان آشنا سازی.
دوباره اذان شروع می شود کلماتی که برای اکثریّت آن ها تازگی دارد و آن ها در عمرشان این کلمات را نشنیده اند. فقط عدّه ای پیرمرد و پیرزن این کلمات را می شناسند. اذان گفته شد و جمعیّت حاضر تحت تأثیر شدید معنویت اذان قرار گرفتند به طوری که عدّه ای اشک می ریختند و عدّه ای مات و مبهوت شده بودند و زمینه برای سخنرانی پدید آمد و با ایراد سخنرانی به لطف و فضل الهی جمعیّت حاضر تحت تأثیر شدید قرار گرفتند به حدّی که خواهش کردند که حدّاقل هفته ای یک بار به این روستا جهت انجام سخنرانی و آموزش احکام سفر کنم. بنده هم موافقت کردم والحمد لله بفضل الهی آن روستا در حال حاضر از لحاظ مبلّغ غنی شده است و وضعیت فرهنگیشان نسبت به جاهای دیگر بهتر است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان