استفاده از تصاویر ماهواره های سنجش از دور در مدیریت بحران

سازمان فضایی ایران و سازمان مدیریت بحران در راستای توسعه کاربرد فناوری فضایی در مدیریت بحران و استفاده از تصاویر ماهواره های سنجش از دور برای این موضوع، تفاهم نامه همکاری امضاء کردند.

استفاده از تصاویر ماهواره های سنجش از دور در مدیریت بحران

به گزارش خبرنگار مهر، این تفاهم نامه صبح امروز چهارشنبه با حضور محسن بهرامی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران و اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران به امضاء رسید. بر این اساس مقرر شد با استفاده از تصاویر ماهواره های سنجش از دور حوادث غیرمترقبه مختلفی مانند سیل، خشکسالی، گردو غبار و زلزله رصد و پایش شود.

براساس این تفاهم نامه هماهنگی منسجم تری برای استفاده از اطلاعات دریافتی از ماهواره های سنجش از دور کشور برای پیشگیری و مقابله با حوادث غیرمترقبه صورت خواهد گرفت و همچنین از اطلاعات و پیش آگاهی تا برآورد میزان تخریب در موضوعات مختلفی همچون خشکسالی، زلزله و گرد و غبار استفاده خواهد شد.

در این مراسم محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به تأمین ماهواره های عملیاتی سنجش از دور در زمینه مدیریت بحران تأکید کرد: موضوع قدرت تفکیک مکانی و پایش مناطق مختلف کشور به صورت رزانه از جمله اقداماتی است که با ایجاد مرکز پایش ماهواره­ای زمین در مرکز فضایی ماهدشت در حال انجام است و سازمان فضایی ایران خدماتی همچون موقعیت طوفان و گرد و غبار، آتش سوزی، زلزله و برآورد میزان جابجایی پوسته زمین در زمان وقوع زلزله را از طریق اطلاعات ماهواره ای دارد.

وی با اشاره به اینکه زمان وقوع زلزله منطقه سفیدسنگ خراسان رضوی در امسال تصاویر ماهواره­ای راداری «سنتی نل 1» برای برآورد میزان جابجایی پوسته زمین مورد استفاده قرار گرفت تصریح کرد: بیشینه جابجایی در راستای مولفه افقی این زمین لرزه حدود 4 سانتی متر و بیشینه در راستای قائم در حدود 14.75 سانتی مشاهده شد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه تصاویر ماهواره ای اطلاعاتی را در مورد زمان وقوع سیل فروردین ماه سال گذشته در خوزستان ارائه و مورد پردازش قرار داد خاطرنشان کرد: با امضای این تفاهم نامه در شرایط بحرانی تهیه تصاویر ماهواره ای و پردازش آنها و تحویل به سازمان مدیریت بحران، شکل منسجم تری می گیرد.

بهرامی با اشاره به برنامه های ایران برای استفاده از فناوری فضایی در مدیریت بلایا و واکنش سریع گفت: ایران همگام با دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل متحد، از داده های ماهواره ای در مدیریت بلایا استفاده می کند و با توجه به تجربیات ایران، سازمان فضایی ایران از سال 88 یکی از دفاتر حامی منطقه ای این برنامه از سوی سازمان ملل انتخاب شده است تا از این طریق خدمات خود را به دیگر کشورها ارائه کند.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: با امضای تفاهم نامه امروز سازمان فضایی به نمایندگی از سازمان مدیریت بحران از طریق شبکه جهانی چارتر اقدام به اخذ تصاویر ماهواره ای از مناطق حادثه دیده می کند و خسارت احتمالی ناشی از این حوادث طبیعی را شناسایی و برآورد خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر