دبیر همایش مراکز داده:

چالش های مراکز داده را به طور مستمر دنبال می کنیم

تهران- ایرنا- دبیر اجرایی اولین همایش ملی مراکز داده، زیرساخت و سرویس ها تشکیل دبیرخانه دائمی و پیگیری چالش های فنی و قانونی فعالان این حوزه را از جمله نتایج این همایش سه روزه برشمرد و گفت: چالش های مراکز داده تا برگزاری هماش بعدی به طور مستمر پیگیری می شود.

چالش های مراکز داده را به طور مستمر دنبال می کنیم
ایرج مشگ آبادی روز پنجشبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد اهداف برنامه ریزی شده برای این همایش سه روزه و وضعیت استقبال از آن اظهار کرد: تمام کارگاه هایی که برای این همایش برنامه ریزی شده بود با علاقمندان بیش از ظرفیت اعلامی برگزار شد.

***گردآوردن خانواده مراکز داده و ارائه آخرین اطلاعات
وی ادامه داد: یکی از اهداف ما گردهم آوردن خانواده مراکز داده در این فضا برای تسهیم اطلاعات و آگاهی از آخرین فناوری ها بود که توانستیم این کار را نیز در نشست های تخصصی، سخنرانی های علمی و پنل ها انجام دهیم.
کارشناس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران اضافه کرد: معرفی فناوری های جدید در حوزه مراکز داده توسط شرکت های داخلی و خارجی را نیز در این همایش ارائه کردیم که کارشناسان بانک ها، شرکت های نفتی و گازی، مراکز نظامی و دولتی در آن حاضر بودند و بهره مند شدند.
وی گفت: در حوزه مقالات علمی هم از 50 عنوان مقاله ای که به دست ما رسیده بود، 20 عنوان به صورت پوستر ارائه شد اما امیدواریم در سال های آینده هم نخبگان دانشگاهی با شرکت در این همایش بین علم و صنعت پل بزنند.
مشگ آبادی در مورد برنامه سال آینده این همایش نیز توضیح داد: از آنجا که دبیرخانه دائمی در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برای این همایش تشکیل شده است، سال آینده این همایش را بین المللی برگزار می کنیم.
وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم استانداردسازی و نظام مندی مراکز داده است که می خواستیم با تجمیع استانداردها فعالیت مراکز داده را با توجه به قوانین کشور و مجریان تسهیل کنیم.

*** پیگیری مستمر چالش های مراکز داده تا سال آینده
مشگ آبادی تصریح کرد:در این زمینه نشستی با حضور کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با کارشناسان و صاحبان شرکت های خصوصی و مقامات دولتی از پلیس فتا، سازمان فناوی اطلاعات داشتیم.
'صحبت های خوبی در این نشست مطرح شد ولی به دلیل کمی وقت قرار شد جلسه های بیشتر با نمایندگان سازمان های دولتی مرتبط مثل سازمان پدافند غیرعامل، فناوری اطلاعات و تنظیم مقررات در طول سال داشته باشیم تا چالش ها در این حوزه و قوانین و استانداردها را مطرح کنیم».
این همایش سه روزه بود که از روز دوشنبه در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با حضور فتح الله مضطرزاده رییس سازمان پژوهش های غلیمی و صنعتی ایران و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و ابوالحسن فیروزآبادی رییس شورای عالی فضای مجازی افتتاح شد.
به گزارش ایرنا در سه روز برگزاری اولین همایش ملی مراکز داده؛ زیرساخت و سرویس ها بیش از 20 کارگاه تخصصی، 7 پنل مرتبط با این حوزه و سخنرانی های علمی توسط مشارکت کنندگان داخلی و خارجی شامل شرکت آریا همراه، شرکت سن کلاستر آلمان، شرکت خدمات انفورماتیک، پژوهشگاه دانش های بنیادی، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، شرکت پویش داده نوین، شرکت هوشمند آریا سورن و شرکت هوآوی چین برگزار شد.
همچنین شرکت های آی تی جی ترکیه و شرکت تله گارتنر آلمان سخنرانی های علمی برگزار کردند.
سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران بازوی فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دارنده اولین مرکز داده علمی کشور، وظیفه خدمات دهی به دانشگاه ها را برعهده دارد. همچنین متولی شبکه علمی کشور است و یکی از ارکان شبکه ملی اطلاعات (یک شبکه فراگیر مستقل داخلی) به شمار می رود.
مراکز داده (Data Center) به مجموعه ای از سرویسگرها به زیرساخت های ارتباطی و امنیتی و تجهیزات الکترونیکی گفته می شود که برای ارائه، نگهداری و پشتیبانی از سرویس های تحت شبکه (اینترنت/ اینترانت/ اکسترانت) به کار می روند.
علمی**9157
خبرنگار: منصوره شوشتری*انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان