ماهان شبکه ایرانیان

گزارش : جشنواره شیخ طوسی

ششمین جشنواره پژوهشی شیخ طوسی(ره)، برای گرامی داشت دین پژوهان غیر ایرانی و معرفی کتاب ها و پایان نامه های برتر سال ۱۳۸۱ و آثار برگزیده فراخوان مقاله با موضوع «شخصیت و حقوق زن در اسلام» هم زمان با هفته پژوهش روز پنج شنبه ۲۷/۹/۸۱ برگزار شد

ششمین جشنواره پژوهشی شیخ طوسی(ره)، برای گرامی داشت دین پژوهان غیر ایرانی و معرفی کتاب ها و پایان نامه های برتر سال 1381 و آثار برگزیده فراخوان مقاله با موضوع «شخصیت و حقوق زن در اسلام» هم زمان با هفته پژوهش روز پنج شنبه 27/9/81 برگزار شد. در این جشنواره، ابتدا، معاون پژوهش مرکز جهانی علوم اسلامی حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی عباسی در خصوص اهمیت امر پژوهش سخن گفت.

ایشان طی سخنان خود، نیاز سنجی زمان پژوهش، با استفاده از برگزاری کنگره های بین المللی، هم آهنگی نهادهای مختلف را از پیش نیازهای پژوهش شمرده و یادآوری کرد: «نیروهای انسانی توان مندی که با مبانی اجتهاد روش مند می توانند بر روند پژوهش و پژوهش محوری کمک کنند از مقدمات یک پژوهش موفق و علمی به شمار می رود و نوگرایی دینی باید بر مبانی اجتهادی صحیح استوار باشد

وی برگزاری جشنواره شیخ طوسی و پایان نامه نگاری را حرکت هایی برای گسترش پژوهش، در مرکز جهانی علوم اسلامی قلمداد کرد و با اشاره به موضوع جشنواره شیخ طوسی «شخصیت و حقوق زن در اسلام» گفت: «همان طور که در جامعه جاهل عرب، به وجود زن و شخصیت او حرمت و احترامی گذاشته نمی شد، امروز نیز به زنان بی احترامی می شود تا جایی که در جوامع به ظاهر متمدن غرب، زنان از حقوق مدنی اندکی برخوردارند. به تعبیر «ویل دورانت»، غرب، زنان را از بردگی خانه ها به بردگی کارخانه ها کشانده است».

حجت الاسلام عباسی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: «امروزه جنبش هایی در خصوص دفاع از حقوق زنان شکل گرفته، که پس لرزه های آن، کشور ما را هم فراگرفته است و کسانی، با دفاع وارونه از حقوق زنان ضررهای سنگینی را بر این قشر، به نام دفاع از حقوقشان وارد کرده اند».

معاون پژوهش، رسالت مرکز جهانی علوم اسلامی را مهم دانسته و گفت: «فضلا و عالمان این مرکز در چنین مسئله ای باید وارد پژوهش و تحقیق بشوند؛ زیرا پاسخ به پرسش نو، نیازمند فعالیت های عمیق علمی و پژوهشی است و نواندیشی هایی که به تجدید نظر طلبی در مبانی اجتهادی می انجامد، هرگز راهی به رهایی نخواهند داشت».

در ادامه رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی سخن گفت و تأکید کرد: پژوهش و تحقیق از سیاست ها و راه بردهای مرکز جهانی علوم اسلامی است. در این زمینه باید نکاتی در نظر باشد:

1. سرمایه ها و استعدادهای ارزش مند فراموش نشود، محققان غیر ایرانی بیش از این ها می توانند زمینه های تولید علم و اندیشه و نوآوری در عرصه های علوم اسلامی را فراهم کنند.

2. مرکز جهانی علوم اسلامی باید در کنار آموزش به مقوله پژوهش اهتمام ورزد و پژوهش محوری و تعمق و تحقیق، قاعده اصلی ای است که باید به آن توجه کند.

ایشان اقتضائات امر پژوهش را چنین برشمرد:

در برنامه درسی نگاهی به پژوهش بیندازیم و به پرورش محقق و پژوهش گر اهمیت بیش تر دهیم؛

از انبوه خوانی بپرهیزیم، حجم برنامه های درسی را استاندارد کنیم؛

به امر پرسش و پاسخ در محیط کلاس اهتمام ورزیم؛

استادان محقق را گزینش کنیم؛

رشته های درسی را گرایشی و تخصصی کنیم؛

در فعالیت های علمی، تحقیق ارائه دهیم؛

به روش های تحقیق ونگارش و آن چه در بالندگی تحقیق موثر است، توجه کنیم؛

علیرضا اعرافی در ادامه سخنان خود وظایف ویژه مرکز جهانی علوم اسلامی را یادآوری کرده، گفت: این مرکز باید به چند نکته ویژه توجه کند:

به امر پژوهش در سطح بین الملل بیندیشد؛

به راه اندازی نهضت ترجمه با استفاده از منابع و متون دینی شیعه اهتمام ورزد؛

به فارغ التحصیلان و ارتباط با آن ها توجه کند.

وی در پایان اظهار داشت، نظام آموزشی ما باید به گونه ای بستر سازی شود که افراد در پژوهش های خارج از کشور و حرکت های برون مرزی سهیم باشند.

در ادامه، حضرت آیت الله نوری همدانی زمان شناسی شیخ طوسی را از ویژگی های ممتاز وی دانسته، گفت: شیخ طوسی در آغاز تألیفات خود احتیاج به پژوهش را قید کرده است، مثلاً در آغاز کتاب تهذیب دلیل نگارش کتاب را اثبات بی نیازی شیعه از قیاس و استحسان ذکر می کند و معتقد است که با پژوهش و جست و جو در روایات اهل بیت(علیهم السلام) می توان از آن دو بی نیاز شد.

طبق گزارش حجت الاسلام و المسلمین لطفی، دبیر جشنواره شیخ طوسی، سیصد اثر از طلاب غیر ایرانی به این همایش ارسال شده که 123 اثر آن تألیف، 56 اثر ترجمه ای، 18 اثر تحقیقی و 15 اثر پایان نامه ای بود. وی آثار نگاشته شده در باره موضوع ویژه جشنواره را صد اثر اعلام کرد.

در پایان این همایش به نفرات برگزیده جوایزی ارزنده اهدا شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان