ماهان شبکه ایرانیان

معرفی پایان نامه ؛ فضایل حضرت زهرا (س) در منابع اهل سنت

پایان نامة « فضایل حضرت زهرا(س) در منابع اهل سنت» از دانش پژوه محترم « سید غلام حسین رضوی» است که به راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین محمد دشتی ومشاورت حجت الاسلام والمسلمین رمضان محمدی و داوری حجت الاسلام والمسلمین حسین قزوینی در تاریخ ۲۱/۳ /۱۳۸۴ دفاع شد . خلاصه ای از آن را با هم مرور می کنیم:

پایان نامة « فضایل حضرت زهرا(س) در منابع اهل سنت» از دانش پژوه محترم « سید غلام حسین رضوی» است که به راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین محمد دشتی ومشاورت حجت الاسلام والمسلمین رمضان محمدی و داوری حجت الاسلام والمسلمین حسین قزوینی در تاریخ 21/3 /1384 دفاع شد . خلاصه ای از آن را با هم مرور می کنیم:

در این رساله سعی شده است تمام ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) که به نحوی ارتباط به موضوع فضیلت دارد، به ترتیب زمانی بر اساس سیر تاریخی، تحقیق و ظهور و بروز آنها در شخصیت حصرت زهرا (س) جمع آوری و مورد بررسی قرار گیرد. در توضیح روند بحث و محتوای رساله گفتنی است که ابواب و فصول بحث، شامل مقاطع مختلفی اعم از دوران پیش از تولد تا رحلت حضرت زهراء (س) در عرصه های زندگی فردی و اجتماعی ایشان می باشد و اهل سنت در مجموعه این مقاطع ،چهره ای ممتاز از شخصیت حضرت زهراء (س) را پیش روی ما ترسیم می کنند.

سوالهای فرعی این رساله عبارتند از: طینت و سرشت ، نطفة پاک حضرت زهرا (س) تربیت صحیح در دامن پاک ، اسامی و القاب حضرت زهرا (س) ، مهد علم و فضیلت، علم و حکمت و فصاحت وبلاغت و عبادت حضرت زهراء(س)، حجاب و عفت، قناعت در زندگی ، کمک به محرومان، حمایت از حق شوهرداری، تربیت عالی فرزندان ، عضویت در اصحاب کسا ء و هیئت مباهله، عصمت و طهارت، انطباق حب و بغض حضرت (س) با حب و بغض پیامبر (ص) و خداوند متعال ، کرامات حضرت زهراء(س)، مصحف فاطمه و... که همه عناوین فوق را در هفت فصل گنجانده است. البته با این فرضیه که حضرت زهرا(س) در میان زنان جهان اسلام از نظر فضایل و کمالات، سر آمد و از نظر شخصیت و طهارت باطن، در ردیف معدود شخصیت های معصوم قرار داشته است، در نتیجه به اثبات رسانده است که طبق نظر علما، مورخین، مفسرین و محدثین اهل سنت، حضرت زهرا(س) دارای شخصیتی ممتاز و منحصر به فرد بوده که در میان قاطبه زنان عالم از اولین و آخرین، هیچ کس به مقام و درجه او نرسیده و نخواهد رسید؛ زیرا پدرشان خاتم الانبیاء و مادرشان هم از لحاظ حسب و نسب و هم از لحاظ خانوادگی زنی بی مثال در جزیره عرب بود. خدیجه اولین زنی بود که به پیغمبر ایمان آورده ، پشت سر حضرت، نماز اقامه نمود، و با داشتن مال و ثروت غیر قابل مقایسه با افراد زمان خود ، شوهری را انتخاب کرد که از نظر مادی، ثروتی قابل ذکر نداشت.

آری فاطمه(س) با داشتن چنین پدر و مادری به اتفاق علماء و محدثین نطفه اش از میوه بهشتی منعقد گردید، و وجود با برکت ایشان، بوی میوه بهشت را گرفت.

دوران حمل وهنگام وضع حمل زهراء(س) نیز دارای ویژگی هایی فوق طبیعی و همراه با عنایت خاص الهی بود. زهراء(س) در دامن مربیان الهی تربیت شده، و به رشد و بالندگی رسید، تا اینکه برترین زنان جهان و سیده زنان و خیر نساء العالمین گردید.

زهرا (س) در حیات اجتماعی خویش نیز اسوه و الگوی بانوان جهان بوده است. او تقوا را با شجاعت، و حیا و عفت را با حق طلبی و فریاد علیه ظالمان توام ساخت، و سر انجام به شهادت رسید.و چون شمع وجودش به خاموشی گرایید ، پیکره بی جانش و لب های فرو بسته اش و قبر گمشده اش رساترین فریاد تاریخ گردید که هیچ کس را یارای پاسخ گفتنش نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان