سرطان پروستات ، پیشگیری - بخش دوم

پروسکار از جمله داروهایی است که بطور معمول برای درمان بزرگی پروستات یا BPH تجویز می شود. پیشگیری داروییدارویی به نام فیناستراید (finasteride) که نامهای تجاری مختلفی از قبیل پروسکار (Proscar) عرضه میشود، به طور معمول برای درمان بزرگی پروستات یا BPH تجویز میشود

سرطان پروستات ، پیشگیری - بخش دوم
پروسکار از جمله داروهایی است که بطور معمول برای درمان بزرگی پروستات یا BPH تجویز می شود.

پیشگیری دارویی

دارویی به نام فیناستراید (finasteride) که نامهای تجاری مختلفی از قبیل پروسکار (Proscar) عرضه میشود، به طور معمول برای درمان بزرگی پروستات یا BPH تجویز میشود.
بنابر یک آزمایش پیشگیری از سرطان پروستات بر روی 18 هزار مرد، این دارو احتمال بروز سرطان پروستات را تا 25 درصد کاهش میدهد. با این حال در مردانی که از این دارو
استفاده میکنند احتمال بروز عوارضی چون ناتوانی یا کاهش میل جنسی و رشد سینه وجود دارد که پس از قطع مصرف دارو برطرف میشوند. علاوه بر اینها، اگر مردی در مراحل اولیه مصرف دارو به سرطان پروستات مبتلا شود، بنا به دلایل نامعلومی این سرطان از نوع بسیار قدرتمند خواهد بود.
داروی دیگری برای BPH دواستراید (duasteride) نام دارد که این دارو نیز دارای موادی است که از سرطان پروستات جلوگیری میکنند. این دارو در حال حاضر تحت آزمایشات وسیع و گسترده ای قرار دارد.
در آخر داروهای ضد تورم غیر استروئید یا NSAIDS هستند که ممکن است از بروز سرطان پروستات نیز جلوگیری کنند. این داروها شامل ایبوپروفن (ibuprofen با نامهای تجاری
Advil، Motrin و..) و نپروکسین (naproxen به نام Aleve) هستند. این داروها از ترشح آنزیمی به نام سایکلو اکسیژناز یا COX-2 که در سلولهای سرطانی پروستات دیده میشود، جلوگیری میکنند. برای تصمیم قطعی درباره ضد سرطان بودن NSAIDS و یا تبدیل سرطان پروستات به نوع غیر کشنده آن، به تحقیقات بیشتری نیاز هست.

پیشگیری با فراورده های گیاهی

دانه سویا و انواع دیگر حبوبات دارای فیتو استروژن (Phytoestrogens) هستند، که نوعی ماده شیمیایی نباتی مشابه هورمون استروژن در بدن انسان است. این مواد شیمیایی میتوانند از بروز سرطان پروستات جلوگیری کنند. در حقیقت، یکی از دلایل ممکن برای کم بودن تعداد مردان مبتلا به سرطان پروستات در مردان خاور دور، استفاده فراوان از سویا است.
محققان هنوز از چگونگی ایجاد این تاثیر فیتو استروژن اطمینان حاصل نکرده اند. امکان دارد که فیتواستروژن مقدار آندروژن-هورمون مردانه ای که موجب رشد سرطان پروستات میشود- را کاهش میدهد یا اینکه فیتواستروژن تنها متعادل کننده تاثیرات آندروژن است.
گوجه فرنگی و محصولات دیگر آن مانند سس و رب گوجه فرنگی، به شکل دیگری در پیشگیری سرطان پروستات موثرند. گوجه فرنگی دارای ماده ای ویتامین مانند به نام لیکوپین (lycopene) است که به عنوان یک آنتی اکسیدان (antioxidant) عمل کرده و با جلوگیری از آسیب دیدگی DNA در هسته مرکزی سلولها، خطر ابتلا به سرطان را کاهش میدهد.
بهترین روش دریافت لیکوپین مصرف موادی چون گوجه فرنگی، گریپ فروت توسرخ و هندوانه است و بهتر است تا حد امکان از انواع کمک غذایی آن استفاده نشود.

سلنیوم و ویتامین E

دانشمندان طی سالها تحقیق و مطالعه در زمینه تغذیه دریافته اند که مصرف روزانه سلنیوم معدنی یا ویتامین E و یا هردو، میتواند از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند. آزمایش طولانی مدت پیشگیری از سزطان پروستات با سلنیوم و ویتامین (E (SELECT که از سال 2001 آغاز و تا سال 2013 ادامه خواهد یافت، این توصیه را تایید میکند.
توجه داشته باشید که استفاده از داروهای گیاهی یا مواد کمک غذایی بدون راهنمایی پزشک ، به خصوص اگر شما از ترکیب داروهای بدون نسخه یا تجویز شده و داروهای گیاهی استفاده کنید میتواند خطر آفرین باشد. قبل از مصرف هرگونه دارد، داروی گیاهی یا مواد کمک غذایی با پزشک خود مشورت نمایید.

خطر سرطان پروستات

دلایل علاقه پزشکان به پیشگیری از سرطان پروستات واضح است. این سرطان در رده بندی موارد سرطان منجر به مرگ در مردان، پس از سرطان ریه، دومین رتبه را داراست. با این وجود سرطان پروستات تعداد بسیار زیادی از مردان را درگیر میکند که از این بیماری جان سالم به در میبرند. بنابر مرکز تحقیقات سرطان، یک پنجم مردان در ایالات متحده در طی زندگی خود به این بیماری مبتلا شده اند و تنها سه درصد از مردان آمریکایی در اثر سرطان پروستات درگذشته اند.
اینکه درصد مبتلایان و درگذشتگان از این سرطان تا این اندازه متفاوت است، دلایل متعددی دارد که یکی از آنها پیشرفت بسیار کند سرطان پروستات است و مردان بسیاری با وجود این بیماری سالها زندگی میکنند و عده ای پس از درمان به کلی بهبود میابند.
هر شخص باید با درنظر گرفتن سن و شرایط عمومی سلامت و سوابق پزشکی خود، از بهترین و مناسبترین روش پیشگیری استفاده کند. چکاپ سالانه پروستات نمیتواند شانس ابتلا به سرطان را کاهش دهد اما میتواند در درمان سریع آن بسیار موثر باشد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان