گسترش زوجیت درجهان ماده

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم وبه نستعین

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم وبه نستعین

با عرض سلام و ادب غرض از مزاحمت این است که هفته گذشته کتاب «قرآن و اسرار آفرینش»(1) (تفسیر سوره رعد)، ویرایش دوم 80 را مطالعه کردم و چون خیلی مشتاق تحقیق در مورد تطبیق مسائل علمی با قرآن هستم در مورد زوجیت ذره در جهان از روی یک کتاب فیزیک، متنی را ترجمه کردم که تقدیم می کنم:

در سال 1928 دیراک) Dirac)نظریه ای داد مبنی بر این که باید ذره ای مشابه الکترون با جرم و چرخش متشابه و بار مخالف وجود داشته باشد ، در سال 1932کارل اندرسون) Carl Anderson)این ذره را در تششعات کیهانی کشف کرد و آن را پوزیترون)- e+( نامید.

به تدریج فیزیکدانان دریافتند که هر ماده ای در جهان یک ضد ماده ی متقابل دارد که این جفت ها از لحاظ بار الکتریکی (اگر دارای بار باشند) با هم متفاوت و از لحاظ جرم و چرخش مشابه یکدیگرند. ماده از الکترون(e-)، پروتون(p+) و نوترون(N) تشکیل شده و هر ذره یک ضد ماده دارد که به طور استثنایی آشکار می شود.

هرگاه ماده با ضد ماده برخورد کند یکدیگر را نابود می کنند و به صورت دیگری از انرژی ظاهر می شوند، مثلاً وقتی الکترون با پوزیترون برخورد کند انرژی معادل دوگاما فوتون tow gamma-rag photonsآزاد می شود.

e-+e+=r+r

(حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) فرمودند: خدا رحمت کند کسی که امر ما را زنده کند، پرسیدند: امر شما چگونه زنده نگه داشته می شود؟ حضرت فرمودند: علوم و دانش های ما را فرا گیرد و به مردم تعلیم دهد زیرا که اگر مردم خوبی ها و فواید سخن ما را بدانند از ما پیروی می کنند).

به امید آن که مورد دعای حضرت واقع شویم. خدا نگهدار

فاطمه صادقیه، دانشجوی سال دوم رشته راه آهن

منبع: 1] Fundamentals of Phgsics Sixth Edition,Halliday Johnwiley @ Sons,INC

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان